Główne nurty kultury XX i XXI wieku WT-DTE-WMGNK
I TYTUŁEM WSTĘPU: PANNY Z AWIGNON I PABLO BICASSO
II POJĘCIE KULTURY – ETYMOLOGIA, HISTORIA, PODSTAWOWE ROZRÓŻNIENIA, PRÓBY OKREŚLENIA
III CHARAKTERYSTYKA KULTURY XX I XXI WIEKU
IV GŁÓWNE NURTY W SZTUKACH PLASTYCZNYCH XX WIEKU SECESJA (KLIMT [MALARSTWO I...] - GAUDI [ARCHITEKTURA] - RODIN [RZEŹBA]), POSTIMPRESJONIZM, KUBIZM, ARTDECO, SURREALIZM, POPART, KONCEPTUALIZM)
V GŁÓWNE NURTY W TEATRZE
VI NAJWAŻNIEJSZE ZJAWISKA W MUZYCE
VII ARCHITEKTURA MODERNIZMU I POSTMODERNIZMU
VIIII KINO I PODSTAWOWE KIERUNKI SZTUKI FILMOWEJ
IX KULTURA INFORMATYCZNA I KULTURA INTERNETU
X KULTURA POSTMODERNIZMU (PONOWOCZESNOŚCI)
IX SPRAWA GLOBALIZACJI, PLURALIZMU KULTUROWEGO, WIELOKULTUROWOŚCI, MULTI-KULTI
X ZAKOŃCZENIE: "MODLITWA PANA COGITO PODRÓŻNIKA". A JEDNAK KULTURA WARTOŚCI... 12 RAD PROFESORA DZIADKA
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozpoznaje fakty, procesy społeczne i charakteryzuje reguły nimi rządzące w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek). Rozróżnia poszczególne rodzaje struktur świata kultury, wymienia ich elementy, objaśnia aktualne problemy współczesnego życia kulturalnego, analizuje różne rodzaje wytworów kultury i przeprowadza ich interpretację oraz wyprowadza wnioski w celu określenia ich znaczeń i oddziaływania społecznego. Weryfikuje poziom swojej wiedzy i umiejętności, dostrzega potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, poddaje krytycznej ocenie własne kompetencje. Zachowuje otwartość na aktywne uczestnictwo w grupach, organizacjach i instytucjach kultury, jest kreatywny i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w tej dziedzinie, jak również z przedstawicielami innych kultur.
Opis ECTS:
20 - udział w zajęciach
10 - przygotowanie do zajęć
10 - aktywny udział w zajęciach
20 - przygotowanie egzaminu
Kryteria oceniania
Wykład problemowy, prezentacja multimedialna, interpretacja wybranych dzieł sztuki, indywidualna lektura tekstów
KRYTERIA OCENY
Na ocenę 2: nie zna żadnych dzieł sztuki XXi XXI wieku, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej.
Na ocenę 3: zna podstawowe dzieła i procesy społeczne, ale nie rozpoznaje i nie potrafi interpretować reguł nimi rządzących w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej. Wymienia, powtarza analizy podręcznikowe, orientuje się w datach, nazwiskach i tytułach, ale słabo interpretuje.
Na ocenę 4: Zna współczesne dzieła kultury li procesy społeczno-kulturowe, potrafi rozpoznawać i interpretować reguły nimi rządzące w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej, choć nie w sposób płynny, orientuje się dobrze w biografach twórców, jest aktywny na zajęciach.
Na ocenę 5: Zna dogłębnie, potrafi oryginalnie, ale także opierając się na literaturze przedmiotu, interpretować dzieła sztuki, procesy społeczno-kulturowe, płynnie wskazuje reguły nimi rządzące, świetnie zna biografie twórców i potrafi wyciągać z nich pogłębione wnioski; współtworzy wykład, uczestnicząc w dyskusjach.
Literatura
A. Kaliszewski, Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Warszawa 2012.
S. Hodge, Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięciolatek nie mógł tego zrobić?, Warszawa 2017.
K. Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Kraków 1988.
M.A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Lublin 1991.
M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2003.
K. Flader-Rzeszowska, Teatr przeciwko śmierci. Kryptoteologia Tadeusza Kantora, Warszawa 2015.
T. Dzidek, Funkcje sztuki w teologii, Kraków 2013.
M. Lis, Figury Chrystusa w "Dekalogu" Krzysztofa Kieślowskiego, Opole 2013.
H. Seweryniak, KIERUNKI KULTURY ŚWIATOWEJ I POLSKIEJ
XX I XXI WIEKU (Skrypt), Warszawa 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: