Komunikacja międzyreligijna WT-DTE-WKM
Tematyka zajęć
1. Określenie i charakterystyka komunikacji międzyreligijnej
2. Pojęcie religii (definicje, religia w refleksji nauk humanistycznych)
3. Obcy jako kategoria w komunikacji międzyreligijnej
4. Przestrzeń międzyludzka
5. Komunikacja międzyreligijna, czyli różnice między ludźmi (religie indywidualizmu i kolektywizmu, czas linearny, elastyczny i cykliczny, religie wysokiego i niskiego kontekstu, przekaz niewerbalny i jego znaczenie w różnych religiach)
6. Standardy religijne, stereotypy i autostereotypy w komunikacji międzyreligijnej
7. Kompetencja międzyreligijna
8. Dialog jako podstawa komunikacji międzyreligijnej (potrzeba dialogu, możliwość dialogu, rozumienie dialogu, cechy dialogu, tematy dialogu, uwarunkowania dialogu - czynniki sprzyjające, przeszkody w dialogu, język dialogu, formy dialogu, cele, owoce i perspektywy dialogu, dekalog dialogu)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: 1qze2u7
Wiedza
Student:
- ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych;
- ma elementarną wiedzę o instytucjach społecznych, w tym kulturalnych i religijnych;
- ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne;
- ma podstawową wiedzę o współczesnej polityce, kulturze, religii i edukacji;
- ma podstawową wiedzę z zakresu nauk o mediach i komunikacji społecznej, zna podstawowe teorie medioznawcze i kulturoznawcze;
- zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej i nauki o mediach;
- ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym;
- posiada wiedzę z zakresu edukacji medialno-kulturowej, w tym o zjawiskach i problemach społecznych związanych z upowszechnieniem się mediów cyfrowych;
- zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych;
- ma wiedzę o związkach współczesnej kultury i polityki;
- zna podstawowe metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o mediach oraz kulturoznawstwa;
- zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego;
- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
- rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;
- ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;
- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej;
- ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy;
- ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem;
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego, ich prawidłowości i zakłóceń; o normach i regulacjach prawnych oraz zasadach i branżowych kodeksach etycznych, normach ogólnych oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur państwowych, społecznych, instytucji kulturalnych i medialnych i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania;
- posiada wiedzę na temat religii monoteistycznych oraz ich instytucji religijnych i kulturalnych: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu.
Umiejętności
Student:
- potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych;
- potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów politycznych, kulturowych i religijnych;
- dostrzega relacje między mediami a zjawiskami i procesami politycznymi, ekonomicznymi, społecznymi, kulturowymi, religijnymi i wychowawczymi;
- posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców;
- potrafi interpretować zjawiska polityczno-kulturowe posługując się metodami nauk o mediach i kulturoznawstwa;
- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;
- posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i prawnych;
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny oraz społeczny, szczególnie w obszarze podstawowych środowisk funkcjonowania człowieka;
- posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach;
- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi;
- posiada kompetencje komunikacyjne w zakresie różnych form komunikacji, konstruuje i prawidłowo interpretuje przekazy komunikacyjne.
Kompetencje społeczne
Student:
- zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się;
- jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych;
- przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego;
- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;
- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, religijnego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego;
- uczestniczy w życiu kulturalnym, religijnym i społecznym;
- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa obejmuje
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- egzamin w postaci pracy pisemnej.
Literatura
Dola T., Dialog chrześcijaństwa z religiami pozachrześcijańskimi, "Studia Nauk Teologicznych PAN" 2010 t. 5, s. 199-208.
Fic L., Dialog międzyreligijny, "Paedagogia Christiana" 2010 t. 2, s. 51-64.
Jacko J.F., Komunikacja międzykulturowa w ujęciu fenomenologiczno-systemowym, w: Maliszewski W., Korczyński M., Czerwiński K. (red.), Komunikacja społeczna w i dla multikulturowości. Perspektywa edukacyjna, Toruń 2012, s. 31-52.
Kasprzak S., Dialog międzyreligijny w kontekście współczesnego świata i Kościoła, "Nurt SVD" 38(2004) z. 2, s. 149-170.
Kraś J., Jednostka w świecie wielu kultur - wymiar interkulturowy, "Drohiczyński Przegląd Naukowy" 2017 nr 9, s. 249-270.
Krzywosz M., Wielokulturowość, religioznawstwo i komunikacja międzykulturowa. Nowe, wspólne pole badań, w: Krzysztofek K., Sadowski A. (red.), Pogranicza i multikulturalizm w warunkach Unii Europejskiej. Implikacje dla wschodniego pogranicza Polski, t. 1, Białystok 2004, s. 89-97.
Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006.
Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, wyd. 2, Kraków 2003.
Paleczny T., Komunikacja międzykulturowa w globalizującym się świecie, "Państwo i Społeczeństwo" 8(2008) nr 1, s. 35-57.
Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa, Warszawa 2009.
Sakowicz E., Dialog międzyreligijny, w: Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II. Encyklopedia dialogu i ekumenizmu, Radom 2006, s. 129-161.
Sakowicz E., Dialog międzyreligijny w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II, "Nurt SVD" 33(1999) z. 4, s. 57-74.
Sakowicz E., Dialog z braćmi o innych przekonaniach religijnych, "Nurt SVD" 33(1999) z. 4, s. 75-83.
Sakowicz E., Współczesny język dialogu międzyreligijnego, "Biuletyn Ekumeniczny" 34(2005) nr 1, s. 59-69.
Sakowicz E., Piwko A., Dialog międzyreligijny, "Ateneum Kapłańskie" 153(2009) z. 3, s. 433-443.
Szymczycha K., Dialog międzyreligijny w dokumentach Sekretariatu ds. Niechrześcijan i Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, "Nurt SVD" 42(2008) z. 1-2, s. 181-212.
Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999.
Wilczewski M., Soderberg A.-M., Badania nad komunikacją międzykulturową: dotychczasowe paradygmaty i perspektywy badawcze, "Zeszyty Prasoznawcze" 60(2017) nr 3, s. 540-566.
Żydek-Bednarczuk U., Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: