Theological School of Alexandria until Nicaea WT-DTE-WJTIC
1) Alexandria in the context of the science in the Near Orient, Greece and Egypt; Study center
2) Philo of Alexandria as a mediator between Hellenic science and the Jewish Bible
3) The idea of three Testaments by Clement
4) The Church as the principal place of formation (School of the Logos)
5) Clement, secunda paenitenia and "varia"
6) Gnosis - a syncretic system
7) Clement, Third level of Christian fomation (gnostikoi)
8) Clement, Contemplation (only for gnostikoi)
9) Origen - Life, and Philo, On creation (method of interpretation)
10) Origen, Allegories in selected fragments of his works.
11) Context: Docetism, Adoptianism and Modalism
and Origen's teaching on the Son and on the Holy Spirit
12) Origen, Peri archon, apokatastasis
13) Arius and his concept
14) Constantine and the convocation of the Council of Nicaea
15) Rejection of Arianism
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy:
EK ! - posiada wiedzę na temat środowiska Aleksandrii
w zakresie umiejętności:
Ek 2 - posiada wiedzę i potrafi odróżnić środowisko aleksandryjskie od innych
w zakresie umiejętności społecznych:
EK 3 - docenia wkład teologii aleksandryjskiej w doktrynę chrześcijańską
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "zna pojęcia z omawianej dziedziny"
Na ocenę:
Ndt (2) : nie zna kluczowych pojęć o szkole aleksandryjskiej
Dost (3): zna takie pojęcia i odróżnia je od innych
Db (4): poprawnie definiuje pojęcia o szkole w Aleksandrii
Bdb (5) : precyzyjnie definiuje pojęcia potrafi się nimi posługiwać
EK nr 2 określany jako "potrafi przygotować spójną definicję pojęć"
Na ocenę:
Ndst (2) : nie potrafi przygotować definicji
Dost (3) : potrafi przygotować prostą definicję
Db): potrafi przygotować definicję pojęć z uwzględnieniem ich genezy
Bdb): Potrafi przedstawić najw. elementy ze szkoły w Aleksandrii
EK nr 3: określany jako "widzi wpływ Aleksandrii na późniejszą teologie".
Na ocenę:
Ndst (2): nie widzi takiego wpływu
Dost (3): dostrzega taki wpływ w sposób ogólny
Db (4): widzi wpływ Aleksandrii na teologię w kontekście innych ośrodków
Bdb (5): widzi taki wpływ i potrafi taką wiedzę zastosować w pracy teologicznej.
Warunek zaliczenia - osiągnięcie wszystkich efektów. O ocenie pozytywnej decyduje liczba punktów: kolokwium : dst-dst plus 50-60 procent; db-db plus 60-85 proc.; bdb 85-100 proc.
Obecność na zajęciach : dst 60 proc; db 60-95 proc; bdb 95-100 proc.
Metoda dydaktyczna: wykład w oparciu o teksty źródłowe.
Podstaw zaliczenia egzaminu: uczestnictwo w wykładach online; napisanie pracy kontrolnej na ok. 8-12 stron; liczy się ilość stron; sposób jej zredagowania, korzystanie z tekstów źródłowych oraz ich komentarz, staranność w opracowaniu.
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
Teksty źródłowe - będą podawane w ciągu semestru
Philo of Alexandria, De opificio mundi (fragment) z Internetu
Philo of Alexandria, Commentary to Genesis (fragment) z Internetu
Philo of Alexandria, Allegories of Law (internet)
Clement of Alexandria, Stromata (internet)
Clement of Alexandria, Protreptokos (inernet)
Letter of Ptolomaeus to Flora (internet)
Origen, Fragment from the Commentary to the Gospel of St. John (internet)
Eusebius of Caesarea, The History of the Church - fragment on Constantine
Socrates Scholastic, The History of the Churchm - fragments on Arius
Socrates Scholastic, The History of the Church - fragments on Nicaea
Hermias Sozomen, The History of the Church - fragments on Nicaea.
Athanasius, Contra Arianos (Internet)
Athanasius, The Life of Constantine (Internet)
Opracowania:
A. Swiderkówna, Zycie codzienne w świecie greckich papirusów,
Warszawa 1983.
A. Pichot, La naissance de la science. Mesopotamie et Egypt, Paris 1991.
A. Pichot, La naissance de la science. Grece presocratique, Paris 1991.
G.L. Casson, Libraries in the ancient world, Yale 2001.
E. Dickey, Ancient Greek Scholarship. A Guide to finding, reading and understanding scholia, commentaries, lexica, grammatical treaties from the beginning to the Byzantine period, Oxford 2002.
H. Philips, The Great Library of Alexandria, Nebraska 2010.
R.L. Fox, The Oxford history of the classical world, Oxford 1986.
N. Cohen, Philo Judaeus, his universe of discourse, Frankfurt 1995.
T. Engbert-Pederson, Philo's "De vita contemplativa" as a philosopher's dream, in: Journal for the Studies of Judaism in the Persian, Hellenic and Roman period, 30/1 (1999) 40-64.
J. Leonhard, Jewish worship in Philo of Alexandria, Tubingen 2001.
S. Matuszewski, Filozofia Filona z Alexandrii i jej wpływ na wczesne chrześcijaństwo, Warszawa 1962.
J. Ryu, Knowledge of God in Philo of Alexandria, Tubingen 2015.
M. Hiller, The concept of Logos in Greek culture (internet).
J. Grzywaczewski, Prayer according to Clement of Alexandria, Lublin 2012.
J. Grzywaczewski, Idea trzech Testamentow wedlug Klemensa z Aleksandrii, Studia Nauk Telogicznych PAN 11 (2016) 89-107.
D.I. Rankin, From Clement to Origen, Burlington 2006.
P. Tzamalikos, Origen: Philosophy of History and Eschatology, Vigiliae Christianae 85 (suppl), Leiden-Boston 2007.
Athananius, The history of the Arians, London 2013.
R. Williams, Arius: Heresy and Tradition, London 2001
L. Ayres, Nicaea and its Legacy, New York 2004.
Th. Weinandy, Athanasius. A theological introduction, Burlington 2007.
D. Willis, Clues to the Nicene Creed, Cambrodge 2005.
F. Dunzl, A brief history of the doctrine of the Trinity in the early Church,
New York 2007.
H. Pietras, Sobór Nicejski, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: