Spirituality of monasticism in the 5th - 7th centuries WT-DTE-WJSM
1. Nil z Ancyry (+ ok. 430)
2. Marek Eremita (+ po 430)
3. Diadoch, bp Photike (ok. poł. V w.)
4. Pseudo-Dionizy Aeropagita (V w.)
5. Benedykt z Nursji (VI w.)
6. Eucheriusz, bp Lyonu (+ 450/1), Kasjodor (+ ok. 580)
7. Marcin z Bragi (+ 579)
8. Barsanufiusz i Jan (+ I poł. VI w.)
9. Doroteusz z Gazy (+ 560/580)
10. Grzegorz Wielki (+ 604)
11. Cyryl ze Scytopolis (VI w.) i Jan Moschos (+ 619)
12. Jan Klimak (+ 649)
13. Talasjusz (+ ok. 650), Jan, bp Karpathos (VII w.)
14. Maksym Wyznawca (+ 662)
15. Jan Damasceński (+ przed 754)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07);
w zakresie umiejętności:
EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05).
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 70 godz.
Razem: 100 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości monastycyzmu późnej starożytności”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej duchowości monastycyzmu późnej starożytności
Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą duchowości monastycyzmu późnej starożytności
Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości monastycyzmu późnej starożytności
Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości monastycyzmu późnej starożytności i potrafi ją precyzyjnie wyrazić
EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące duchowości monastycyzmu późnej starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej”
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące duchowości monastycyzmu późnej starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące duchowości monastycyzmu późnej starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących duchowości monastycyzmu późnej starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące duchowości monastycyzmu późnej starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości monastycyzmu późnej starożytności”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do duchowości monastycyzmu późnej starożytności
Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości monastycyzmu późnej starożytności
Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości monastycyzmu późnej starożytności
Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości monastycyzmu późnej starożytności
W połowie semestru przewiduje się pracę pisemną o objętości 3 stron na wskazany przez wykładowcę indywidualnie każdemu temat.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: pisemne wypracowanie. kolokwium końcowe. Zaliczenie odbędzie się w formie pisemnej pracy na wyznaczony indywidualnie temat, w oparciu o materiał wykładany w semestrze.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Literatura
A. Literatura podstawowa:
Dunn Marilyn, The Emergence of Monasticism. From the Desert Fathers to the Early Middle Ages, Oxford/Malden 2000.
B. Literatura uzupełniająca:
Chitty Derwas James, The Desert a City: An Introduction to the Study of Egyptian and Palestinian Monasticism under the Christian Empire, Crestwood 1966.
JJennifer L. Hevelone-Harper, Disciples of the Desert. Monks, Laity and Spiritual Authority in Sixth-Century Gaza, Baltimore and London 2005.
Starowieyski Marek (ed.), The Spirituality of Ancient Monasticism, Krakau 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: