Mission dimension of Christianity of the first three centuries WT-DTE-WJMD
1. Podstawowy kerygmat
2. Ewangelia o Zbawicielu i uzdrowieniu
3. Walka przeciwko demonom
4. Praktyka miłości w Kościele:
• jałmużna w powiązaniu z kultem,
• wspieranie nauczycieli i pełniących urzędy,
• wspieranie wdów i sierot
• troska o przybyszów i inne gminy
5. Ewangelia miłości w kontekście szerszym:
• pomoc chorym, słabym, ubogim i niezdolnym do pracy
• opieka nad więźniami i skazańcami w kopalniach
• pochówek ubogich i innych zmarłych
6. Socjalne zaangażowanie Kościoła:
• troska o niewolników
• pomoc w losowych nieszczęściach
• zapewnienie pracy
7. W duchu i mocy
8. Religia prawdy i przebóstwienia
9. Religia jednego ludu
10. Religia księgi i historii
11. Walka przeciwko politeizmowi i idolatrii
12. Działalność ściśle misyjna
13. Misjonarze
14. Drogi misyjnego oddziaływania
15. Misyjny rozwój
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07);
w zakresie umiejętności:
EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05).
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta: 90 godz.
Razem: 120 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą misyjnego charakteru wczesnego chrześcijaństwa”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej misyjnego charakteru wczesnego chrześcijaństwa
Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą misyjnego charakteru wczesnego chrześcijaństwa
Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą misyjnego charakteru wczesnego chrześcijaństwa
Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą misyjnego charakteru wczesnego chrześcijaństwa i potrafi ją precyzyjnie wyrazić
EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące misyjnej kultury wczesnego chrześcijaństwa oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej”
Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące misyjnej kultury wczesnego chrześcijaństwa oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące misyjnej kultury wczesnego chrześcijaństwa oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących misyjnej kultury wczesnego chrześcijaństwa oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące misyjnej kultury wczesnego chrześcijaństwa oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.
EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do misyjnej kultury wczesnego chrześcijaństwa”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do misyjnej kultury wczesnego chrześcijaństwa
Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do misyjnej kultury wczesnego chrześcijaństwa
Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do misyjnej kultury wczesnego chrześcijaństwa
Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do misyjnej kultury wczesnego chrześcijaństwa
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: pisemne wypracowanie. kolokwium końcowe. Zaliczenie odbędzie się w formie pisemnej pracy na wyznaczony indywidualnie temat, w oparciu o materiał wykładany w semestrze.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
W połowie semestru przewiduje się pracę pisemną o objętości 3 stron na wskazany przez wykładowcę indywidualnie każdemu temat.
Literatura
A. Literatura podstawowa
A. von Harnack, Misyjny wymiar wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 2010 [skrypt oprac. L. Nieścior na podst.: A. von Harnack, Die Mission und Ausbreitung des Christentums in den ersten drei Jahrhunderten, 4. Auflage Leipzig 1924 (reprint 1965)].
Książka dostępna w języku ang.: The Mission and Expansion of Christianity in the First Three Centuries, translated and edited by J. Moffatt , London 1908 (from the 2nd German edition), w internecie w pdf na stronie: http://www.ccel.org/ccel/harnack/mission.toc.html (na podstawie 2. wydania, starszego i krótszego) albo w doc: http://ccat.sas.upenn.edu/rak//courses/535/Harnack/bk0-TOC.htm (na podstawie 4. wydania, pełnego i nowszego).
B. Literatura uzupełniająca:
W. Myszor, Idea misyjna w greckiej apologetyce II w., Zeszyty Misjologiczne ATK 3 (1978), s. 202-218.
N. Widok, Akomodacja misyjna w teorii i praktyce Klemensa Aleksandryjskiego, Opole 1992.
R. Stawinoga, Tertulian a świat antyczny, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: