Ecumenical Councils of the Early Church (IV-VIII Century) WT-DTE-WJEC
Kurs ma na celu zaznajomienie studenta zarówno z historią siedmiu starożytnych soborów (kontekst, przebieg, konsekwencje), jak i z problemami teologicznymi i eklezjalnymi, którymi te sobory się zajmowały, a zwłaszcza:
1. Idea synodalności kościelnej (tzw. Sobór w Jerozolimie).
2. Teologia Logosu. Początki teologii Trójcy Świętej.
3. Terminologia trynitarna: hypostasis i ousia
4. Sobór w Nicei (325): dylematy związane z homoousios.
5. Sobór w Konstantynopolu (381): teologia Ducha Świętego w kontekście macedonianizmu.
6. Jedność osoby i dwoistość natur w Chrystusie (rozbieżność priorytetów w szkołach aleksandryjskiej i antiocheńskiej).
7. Sobór w Efezie (431): Spór Nestoriusza z Cyrylem. Rola Leona Wielkiego i Jana z Antiochii.
8. Sobór w Chalcedonie (451): precyzacja formuły dogmatycznej i podziały eklezjalne.
9. Rola imperialnego Konstantynopola w przebiegu soborów. Oddalanie się chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu.
10. Kontekst religijno-polityczny drugiego Soboru Konstantynopolitańskiego (553).
11. Trzeci Sobór w Konstantynopolu (680): poszukiwanie precyzji teologicznej i terminologicznej w kontekście monoenergizmu i monoteletyzmu.
12. Drugi Sobór w Nicei (787): teologiczne podstawy kultu obrazów
13. Ewolucja kanonów dotyczących duchowieństwa i mnichów.
14. Ocena wpływu soborów powszechnych i synodów lokalnych na życie Kościoła.
E-Learning
W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- dokonać ogólnej charakterystyki soborów
- opisać kontekst historyczny poszczególnych soborów
- wskazać orzeczenia dogmatyczne soborów
- scharakteryzować sytuację Kościoła na podstawie kanonów liturgicznych i dyscyplinarnych
- wyjaśnić znaczenie soborów
Kryteria oceniania
Metoda historyczna
Metoda analizy tekstu
Metoda porównawcza
Kryteria oceny:
1. Udział w wykładach (możliwe 2 nieobecności) - 25%
2. Przygotowanie referatu o jednym soborze - 25%
3. Kolokwium końcowe - 50%
Literatura
Dokumenty soborów powszechnych, red. A. Baron, H. Pietras, ŹMT 24 i 26, t. 1-2, Kraków 2001-2002.
M. Starowieyski, Sobory niepodzielonego Kościoła, Kraków 2016.
G. Dumeigne, Histoire des conciles oecumeniques, Paris 1962n.
J.N. D. Kelly, Early Christian Creeds, London 1972 (3ed.).
L.D.Davis, The first seven Ecumenical Councils (325-787). Their History and Theology, Wilmington 1983.
J.F. Kelly, The Ecumenical Counicls of the Catholic Church. A History, Collegeville, Minnesota 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: