The Council of Chalcedon (451) and its context WT-DTE-WJCCH
W ramach wykładu monograficznego omawiane są następujące zagadnienia:
1) Dwa główne schematy debat teologicznych:
- relacja Syna do Ojca (i do Ducha Świętego
- relacja Bóstwa i człowieczeństwa w Chrystusie.
2) Laudatio Constantini Euzebiusza z Cezarei
3) Tertulian: dwie natury w Chrystusie
4) Nauczanie Apolinarego z Laodycei
5) Ośrodki: Aleksandria, Antiochia - Tedodor z Mopsuestii
6) Nestoriusz i Cyryl Aleksandryski
7) Błędy Nestoriusza i List Papieża Leona Wielkiego
8) Zwołanie Soboru : cesarz Marcjan w liczności z papieżem Leonem Wielkim
9) Rozpoczęcie, potem przemowa cesarza (cesaropapism)
10) Wielkie "Credo' w tym Definicja chalcedonska (§ 11)
11) Tzw. symetria chalcerdonska
12) Kanony dyscyplinarne (30)
13) Monofizytyzm; dramat : papiez Wigiliusz i cesarz Justynian
14) Trzy kanony dotyczące roli Konstantynopola
15) Sytuacja po Soborze (konflikty na Wschodzie)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci maja ogólne przygotowanie zdobyte na pierwszym cyklu studiów. Celem każdego wykładu monograficznego jest wprowadzić studentów w zagadnienie szczegółowe. Ważne aby takie zagadnienie poznać, ale ważne tez, aby zapoznać studentów z tekstami źródłowymi. Na wykładach monograficznych tylko wyjątkowo sięgamy do podręczników i opracowań, staramy się czytać teksty źródłowe (po angielsku) i komentować je. Taka metoda wprowadza studentów w prace naukowa. W tym temacie ważny jest związek zagadnień teologicznych z polityka cesarzy. Studenci wynoszą z wykładu pogłębiona znajomość kwestii teologicznych ( relacja Bóstwa i człowieczeństwa w Chrystusie) oraz mogą zobaczyć, jak trudna bywa współpracy władzy kościelnej ze świecka, nawet, gdy jest najlepsza woli współpracy.
Kryteria oceniania
Egzamin jest zasadniczo ustny, z tym ze studenci powinni napisać małe prace kontrolne , ok. 6-10 stron. Przy ocenie bierze się jakość owej pracy oraz odpowiedz na pytania. Liczy się memoryzacja materiału oraz zrozumienie problemów.
Praktyki zawodowe
nie ma praktyk zawodowych
Literatura
Teksty źródłowe
Dokumenty Soborów Powszechnych, opr. A. Baron i H. Pietras, Krakow 2001.
(wersje angielskie brane sa z internetu)
Atanazy, Epistula ad Antiochenos
Cyryl Aleksandryjski, Epistulae (do Nestoriusza)
Cyryl Aleksandryjski, De incarnatione
Ewagriusz Scholastyk, The Church History
Grzegorz z Nazjanzu, Sermones selectae
Grzegorz z Nyssy, Adversus Eunomium
Hermias Sozomen, The Church History
Leon Wielki, Listy (do Nestoriusza, do Flawiana)
Nestoriusz, Sermones
Nestoriusz, Liber Heraclidis
Nestoiusz, Listy (do Cyryla z Aleksandrii)
Socrates Scholastic, The Church History
Teodoret z Cyru, Eranistes
Tertulian, Adversus Praxean
Akta soborowe
- Richard P., The Acts of the Council of Chalcedon,
Liverpool: Liverpool University Press, 2005, vol. I.
- Richard P., The Acts of the Council of Chalcedon,
Liverpool: Liverpool University Press, 2005, vol. II.
- Richard P., The Acts of the Council of Chalcedon,
Liverpool: Liverpool University Press, 2005, vol. III.
Opracowania
Ayres L., Nicaea and its Legacy, Oxford 2004.
Clément O., The Pope, the Council and the Emperor during the Period of the Seven Ecumenical Councils, SOUROZH 42 (1990) 1-15.
Dagron G., Empereur et prêtre. Etude sur le césaropapisme, Paris 1996.
Düzl F., A brief history of the Doctrine of the Trinity in the early Church,
London 2007.
Need W., Truly Divine and Truly Human. The Story of Christ and Seven Ecumenical Councils, London 2008.
Gliściński J., Współistotny Ojcu, Łódź 1992.
Grillmeier M., Le Christ dans la Tradition chrétienne. Le Concile de Chalcédoine (451): réception et opposition, trad. S. Pascale-Dominique, Paris 1990, t. II/1.
Grillmeier M.- Bacht H., Das Konzil von Chalkedon, Würzburg 1954.
Kelly N.D., Early Christian Doctrines, London 1977.
Kelly N.D., Early Christian Creeds, New York 2006.
L'Huillier P., The Church of the Ancient Councils. The Disciplinary work of the first four Councils, Creswood NY 1996.
Grzywaczewski J., Sobor w Chalcedonie. Kontekst historyczny, teologiczny, następstwa, Vox Patrum 58 (2012) 137-179.
Marek R., Caesaropapism and the reality of the 4-5 century Roman Empire,
www.ejournals.eu/Krakowskie-Studia-z-Historii-Panstwa-i-Prawa, s. 1-27.
Mayendorff J., Byzantine Theology: Historical Trends and Doctrinal Themes, New York 1979.
Meyendorff J., Imperial unity and Christian divisions: The Church 450–680 A.D. Crestwood, NY 1989.
Minnerath R., Histoire des Conciles, Paris 1996.
Richard P., "The Council of Chalcedon (451): A Narrative". Chalcedon in Context: Church Councils 400–700, Liverpool University Press 2009, pp. 70–91.
Runciman S., The Byzantine Theocracy, Cambridge 1977.
Sieben H.J., Die Konzilidee der alten Kirche, Paderborn 1979.
Young F., From Nicea to Chalcedon, London 1983.
Starowieyski M., Ojcowie Kościoła i starożytne sobory, Kraków 2019.
Starowieyski M., Sobory niepodzielonego Kościoła, Krakow 2016.
Wenandy Th., Athanasius. A Theological Introduction, Burlington 2007.
Widuch J., Konstantynopol stolicą ekumenicznego patriarchatu, Katowice 1988.
Willis D., Clues to the Nicen Creed, Cambridge 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: