Nowy Testament - pisma Janowe i listy katolickie WT-DTE-TPJ2
Tematy do omówienia (będące jednocześnie tezami egzaminacyjnymi):
I semestr
1. Ewangelia wg św. Jana a Ewangelie Synoptyczne.
2. Autorstwo/pochodzenie Czwartej Ewangelii.
3. Hipoteza kilku etapów redakcji J.
4. Czas i miejsce powstania Ewangelii wg św. Jana.
5. Jedność kompozycji Ewangelii wg św. Jana.
6. Główny wątek Ewangelii / struktura literacka.
7. Tekst Ewangelii wg św. Jana.
8. Słownictwo, język i styl Ewangelii wg św. Jana.
9. Symbolika Ewangelii wg św. Jana.
10. Podłoże historyczno-literackie J: hellenizm i gnoza oraz ST i judaizm.
11. Cele Ewangelii wg św. Jana.
12. Teologia Ewangelii wg św. Jana: duchowość Czwartej Ewangelii.
13. Teologia Ewangelii wg św. Jana: chrystologia.
14. Teologia Ewangelii wg św. Jana: soteriologia.
15. Teologia Ewangelii wg św. Jana: eklezjologia (~uczniowie Jezusa).
16. Teologia Ewangelii wg św. Jana: sakramentologia; miłość.
17. Teologia Ewangelii wg św. Jana: eschatologia.
18. Apokalipsa czy proroctwo?
19. Czas, miejsce i okoliczności powstania Apokalipsy św. Jana.
20. Autor Apokalipsy św. Jana i jej adresaci.
21. Język i styl Apokalipsy św. Jana; Stary Testament w Ap.
22. Plan/struktura Apokalipsy św. Jana; pewne szczegóły dotyczące kompozycji księgi.
23. Symbolizm kosmiczny w Apokalipsie św. Jana.
24. Symbolizm teriomorficzny w Apokalipsie św. Jana.
25. Symbolizm chromatyczny w Apokalipsie św. Jana.
26. Symbolizm arytmetyczny w Apokalipsie św. Jana.
27. Symbolizm antropomorficzny w Apokalipsie św. Jana.
28. Systemy interpretacyjne, tłumaczące treść Ap.
29. Teologia Apokalipsy św. Jana: Bóg + Eschatologia.
30. Teologia Apokalipsy św. Jana: Chrystus.
31. Teologia Apokalipsy św. Jana: Duchy.
32. Teologia Apokalipsy św. Jana: Kościół.
II semestr:
1. Pierwszy List św. Jana: zagadnienia introdukcyjne.
2. Pierwszy List św. Jana: idee przewodnie i orędzie.
3. Drugi List św. Jana: zagadnienia introdukcyjne.
4. Drugi List św. Jana: idee przewodnie i orędzie.
5. Trzeci List św. Jana: zagadnienia introdukcyjne.
6. Trzeci List św. Jana: idee przewodnie i orędzie.
7. Pierwszy List św. Piotra: zagadnienia introdukcyjne.
8. Pierwszy List św. Piotra: idee przewodnie i orędzie.
9. List św. Jakuba: zagadnienia introdukcyjne.
10. List św. Jakuba: idee przewodnie i orędzie.
11. List św. Judy: zagadnienia introdukcyjne.
12. List św. Judy: idee przewodnie i orędzie.
13. Drugi List św. Piotra: zagadnienia introdukcyjne.
14. Drugi List św. Piotra: idee przewodnie i orędzie.
15. Listy katolickie: ujęcie kompleksowe.
W cyklu 2021/22_Z:
Tezy egzaminacyjne (wykaz szczegółowy) 1. Ewangelia wg św. Jana a Ewangelie Synoptyczne. |
W cyklu 2024/25_Z:
Tematy do omówienia (będące jednocześnie tezami egzaminacyjnymi): I semestr 1. Ewangelia wg św. Jana a Ewangelie Synoptyczne. II semestr: 1. Pierwszy List św. Jana: zagadnienia introdukcyjne. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
TMA_W05: prezentuje główne tendencje rozwojowe poszczególnych
specjalności teologicznych
TMA_W16: rozpoznaje współczesne zagrożenia życia duchowego i sytuacje
kryzysowe i podaje propozycje przeciwdziałania im
W zakresie umiejętności:
TMA_U11: posługuje się dostępnymi metodami i narzędziami interpretacji
tekst ów teologicznych
W zakresie kompetencji społecznych:
TMA_K10: kreatywnie wyraża społeczne zobowiązania różnych grup
zawodowych inspirowane chrześcijańskim systemem wartości.
Kryteria oceniania
Metodą sprawdzenia i oceny studenta jest egzamin ustny na koniec semestru. Studentowi przypadną losowo dwie tezy (z czterdziestu), które trzeba będzie omówić.
Do "zaliczenia" poprzedzającego otrzymanie oceny z egzaminu semestralnego wymagana jest przynajmniej 50 procentowa obecność na wykładach (ten wymóg był konsekwentnie obecny w Regulaminie Studiów publikowanym w minionych latach dla studiów stacjonarnych/dziennych, por. np. paragraf 2, ustęp 5, punkt 1. Regulaminu Studiów w UKSW z dnia 27.04.2017).
EK 1 określany jako: "posiadanie pogłębionej wiedzy"
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu;
Dst (3): potrafi ogólnie odnieść się do autorstwa, adresatów, przesłania i teologii Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Db (4): poprawnie definiuje autorstwo, adresatów, przesłanie i teologię Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Bdb (5): precyzyjnie i z podaniem źródeł definiuje zagadnienia autorstwa, adresatów, przesłania i teologii Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich.
EK 2 określany jako: "potrafi analizować teksty i podać syntezę ich przesłania"
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi przedstawić analizy tekstów, ani podać syntezy ich przesłania;
Dst (3): jest w stanie przedstawić prostą syntezę przesłania Ewangelii, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Db (4): przygotowuje analizę tekstu i adekwatną syntezę teologiczną;
Bdb (5): przygotowana analiza tekstu i synteza teologiczna wyróżnia się na tle innych.
EK 3 określany jako: "posiada umiejętność interpretowania źródeł teologicznych"
Na ocenę:
Ndst (2): nie widzi potrzeby zgłębiania źródeł teologicznych;
Dst (3): sięga do źródeł teologicznych pobieżnie;
Db (4): z zainteresowaniem potrafi odnaleźć powiązania pomiędzy różnymi tekstami Ewangelii Jani, Apokalipsy oraz Listów katolickich;
Bdb (5): posiada umiejętność interpretowania tekstów źródłowych, jakimi są Ewangelia Jana, Apokalipsa oraz Listy katolickie, potrafi je umieścić w szerszym kontekście tradycji biblijnej i z pasją przedstawić wyniki swoich poszukiwań.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Bartnicki – Czajkowski – Mędala – Załęski, J, Listy Powszechne i Ap, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych (t.10), Warszawa 1992;
2) Gryglewicz – Mędala – Chmiel, Tradycja Janowa, w- Wstęp do NT, Rubinkiewicz (red.), Pallotinum Poznań 1996, ss. 450-538;
3) Gądecki S., Wstęp do Pism Janowych, Gniezno 1996.
Literatura uzupełniająca:
BEDNARZ M., Pisma św Jana, (Academica 18), Biblos, Tarnów 2004.
GRYGLEWICZ F., Egzegeza Ewangelii św. Jana. : Kluczowe teksty i tematy teologiczne, Lublin 1992.
HAŁAS S., Pierwszy List św. Piotra, (NKB NT 17), Częstochowa 2007.
KOTECKI D., Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana, (Series Biblica Paulina 6), Edycja św. Pawła, Częstochowa 2008.
KRĘCIDŁO J., Duch Swięty i Jezus w Ewangelii świętego Jana, (Series Biblica Paulina 2), Edycja św. Pawła, Częstochowa 2006.
J. Kręcidło, Duch Święty i Jezus w Ewangelii świętego Jana, SBP 2: Częstochowa 2006.
J. Kręcidło, Jesus' Final Call to Faith. Literary Approach, SBP 4: Częstochowa 2007.
J. Kręcidło, The Spirit Paraclete and Jesus in the Gospel of John, Kraków 2008.
J. Kręcidło, Tożsamość Umiłowanego Ucznia w czwartej Ewangelii, CT 3 (2008) 45-58.
MĘDALA S., „Tradycja Janowa w świetle wpółczesnych badań”, w: W. Chrostowski, Mów Panie, bo sługa Twój słucha. Księga Pamiątkowa dla Księdza Profesora Ryszarda Rubinkiewicza SDB w 60. rocznicę urodzin, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1999, 146-162.
MĘDALA S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 1-12, (NKB NT IV/1), Częstochowa 2010.
MĘDALA S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 13-21, (NKB NT IV/2), Częstochowa 2010.
OCZACHOWSKI A., Przyszedłem na tę godzinę (J 12,27). Rzeczownik HORA w czwartej Ewangelii. Studium egzegetyczno-teologiczne, (Biblioteka Studiów Paradyskich 1), Paradyż 2001.
OSTAŃSKI P., Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy, Apostolicum, Ząbki 2005.
SEREMET B., Dzieje Apostolskie i Listy katolickie, (Academica 54), Biblos, Tarnów 2001.
SIEG F., Listy do siedmiu Kościołów. Apokalipsa św. Jana 1-3 z komentarzem egzegetyczno-teologicznym, Warszawa 1985.
STACHOWIAK L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz, (Pismo św. Nowego Testamentu IV) Pallotinum, Poznań – Warszawa 1975.
SZTUK D.„Recepcja motywu ‘dwóch dróg’ w Liście świętego Jakuba.”, w: S. Szymik (red.), w: Słowo Boże w życiu i misji Kościoła, (Analecta Biblica Lublinensia 4), Wyd. KUL, Lublin 2009, 237-248.
TKACZ R., Listy do siedmiu Kościołów (Ap 2,1-3,22). Studium historyczno-egzegetyczne, (Rozprawy i Studia Biblijne 11), Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2003.
WITCZYK H., „Opozycja ‘światłość–ciemności’ w qumrańskiej Regule Zrzeszenia i w Ewangelii według św. Jana”, w: H. Drawnel – A. Piwowar, Qumran. Pomiędzy Starym, a Nowym Testamentem, (Analecta Biblica Lublinensia), Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, 241-257.
ZBROJA B., „Kult Boga w Apokalipsie według św. Jana”, w: W. Chrostowski – R. Bogacz, Verbum caro factum est. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Tomasza Jelonka w 70. rocznicę urodzin, Stowarzyszenie Biblistów Polskich, Warszawa 2007, 525-532.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: 1) Bartnicki – Czajkowski – Mędala – Załęski, J, Listy Powszechne i Ap, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych (t.10), Warszawa 1992; POWYŻSZE PODRĘCZNIKI, ZESKANOWANE, BĘDĄ UDOSTĘPNIONE W PLIKACH PDF. STUDENCI ZOBOWIĄZANI SĄ DO POSŁUGIWANIA SIĘ NIMI WYŁĄCZNIE NA UŻYTEK PRYWATNY. SŁUCHACZE BĘDĄ TAKŻE MIELI DOSTĘP DO PLIKÓW MP3 STANOWIĄCYCH NAGRANIE WYKŁADÓW Z I SEM. 2019/2020 WYGŁOSZONYCH PRZEZ KS. GROCHOWSKIEGO DO STUDENTÓW TYCH SAMYCH SPECJALNOŚCI. NIE ZWALNIA TO OCZYWIŚCIE Z OBOWIĄZKU UCZESTNICZENIA W ZAJĘCIACH PRZEPROWADZANYCH SYNCHRONICZNIE W SALI WYKŁADOWEJ I/LUB NA MS Teams. Literatura uzupełniająca: BEDNARZ M., Pisma św Jana, (Academica 18), Biblos, Tarnów 2004. |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: 1) Bartnicki – Czajkowski – Mędala – Załęski, J, Listy Powszechne i Ap, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych (t.10), Warszawa 1992; Literatura uzupełniająca: BEDNARZ M., Pisma św Jana, (Academica 18), Biblos, Tarnów 2004. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
TO4, NK4, CM4 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Coaching i mediacje społeczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Specjalność Nauczycielsko-Katechetyczna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Teologia ogólna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: