Stary Testament - księgi prorockie WT-DTE-TKS
Treści merytoryczne:
W pierwszym semestrze omówimy następujące tematy:
Zagadnienia indrodukcyjne:
1. Księgi prorockie w kanonie hebrajskim i greckim ST.
2. Prorocy biblijnego Izraela a zjawisko profetyzmu na starożytnym Bliskim Wschodzie.
3. Pojęcie, rozwój i chronologia profetyzmu w biblijnym Izraelu.
4. Kontekst historyczny tzw. okresu asyryjskiego.
Prorocy okresu asyryjskiego:
5. Księga Amosa.
6. Księga Ozeasza.
7. Księga Izajasza: Proto-Izajasz (Iz 1-39) - I.
8. Księga Izajasza: Proto-Izajasz (Iz 1-39) - II.
9. Księga Micheasza.
10. Księga Sofoniasza.
11. Księga Jonasza.
12. Księga Nahuma
13. Księga Habakuka.
14. Księga Jeremiasza - proroka okresu przejściowego (krótkie wprowadzenie).
15. Formowanie się i rozwój biblijnej literatury prorockiej.
Zajęcia będą kontynuowane w semestrze letnim, według następującego toku zajęć:
Prorocy okresu babilońskiego:
1. Księga Jeremiasza. Księga Lamentacji.
2. Księga Ezechiela.
3. Księga Abdiasza.
4. Księga Izajasza: Deutero-Izajasz (Iz 40-55). Pieśni Sługi Pańskiego.
5. Księga Izajasza: Trito-Izajasz (Iz 56-66).
Prorocy okresu perskiego:
6. Księga Aggeusza.
7. Księga Zachariasza: Proto-Zachariasz (Za 1-8) i Deutero-Zachariasz (Za 9-14).
8. Księga Joela.
9. Księga Malachiasza.
Prorocy okresu hellenistycznego:
10. Księga Daniela - I. Wprowadzenie do apokaliptyki.
11. Księga Daniela - II.
12. Formowanie się biblijnej literatury prorockiej.
13. Księgi prorockie w piśmiennictwie qumrańskim.
14. Chrześcijańska recepcja ksiąg prorockich - I.
15. Chrześcijańska recepcja ksiąg prorockich - II.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Kod dostepu do MSTeams: j9vxohi
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W01; H2A_W01) student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych, w tym, co dotyczy ksiąg prorockich wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; ma wiedzę na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru; wiedzę tę jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
EK 2 (por. TMA_W05; H2A_W04) student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej, w tym, co dotyczy ksiąg prorockich w ich rozmaitych kontekstach.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu nauk biblijnych, w tym co dotyczy ksiąg prorockich, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
EK 4 (por. TMA_U19; H2A_U09) student posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim oraz/albo w języku greckim oraz/albo w języku hebrajskim (biblijnym).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 5 (por. TMA_K05; H2A_K01; H2A_K03; S2A_K06) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Udział w zajęciach: 30 godz., przygotowanie do zajęć: 30 godz., przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - w sumie 90 godz. (3 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach (!!) i osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium z treści omawianych ksiąg w trakcie trwania semestru (pierwszego i drugiego) oraz egzamin końcowy (przeprowadzany w formie ustnej na koniec semestru).
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik zaliczenia kolokwium z treści omawianych ksiąg oraz wynik egzaminu końcowego (w formie ustnej), przy czym ocena z kolokwium z treści to 30% całości oceny, a ocena z egzaminu to 70% całości oceny.
KOLOKWIUM Z TREŚCI:
Kolokwium z treści ksiąg w danym semestrze odbywa się w formie pisemnego sprawdzianu, który polega na rozpoznaniu cytatów z poszczególnych ksiąg (omawianych w danym semestrze). Kolokwium to podlega ocenie według następującego sposobu podliczania punktacji:
0-59% - NDST (2)
60-66% - DST (3)
67-76% - DST+ (3+)
77-86% - DB (4)
87-94% - DB+ (4+)
95-100% - BDB (5).
EGZAMIN:
NDST (2): student nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna poszczególnych ksiąg prorockich ST, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. Nie ma wiedzy na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru.
DST (3): student w niewielkim stopniu zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, słabo zna poszczególne księgi prorockie ST, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. W niewielkim stopniu ma wiedzę na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru.
DB (4): student dobrze zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, dobrze zna poszczególne księgi prorockie ST, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. Ma dobrą wiedzę na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru.
BDB (5): student szczegółowo zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, bardzo dobrze zna poszczególne księgi prorockie ST, w ich kontekście historycznym, literackim i teologicznym. Ma szeroką wiedzę na temat treści i charakteru poszczególnych ksiąg tego zbioru.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Opracowania ksiąg prorockich w: Katolicki Komentarz Biblijny, R.E. BROWN (red.), J.A. FITZMYER, R.E. MURPHY (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. wyd. polskiego), PSB 17, Warszawa 2001; oraz w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, W.R. FAARMER (red. nauk.), S. MCEVENUE, A.J. LEVORATTI, D.L.DUNGAN, (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. nauk. wyd. polskiego), T. MIESZKOWSKI, P. PACHCIAREK (współred.), Warszawa 2000, 2001.
Literatura uzupełniająca:
- S. GĄDECKI, Wstęp do ksiąg prorockich Starego Testamentu, Gniezno 1993.
- J. SYNOWIEC, Prorocy Izraela, ich pisma i nauka, Bratni Zew, Kraków 1999.
- Wprowadzenie w Myśl i Wezwanie Ksiąg Biblijnych, t. 4: Wielki świat starotestamentalnych proroków I - Od początków profetyzmu do Niewoli Babilońskiej, oprac. T. BRZEGOWY, J. FRANKOWSKI, M. GOŁEBIEWSKI, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2001.
- Wprowadzenie w Myśl i Wezwanie Ksiąg Biblijnych, t. 5: Wielki świat starotestamentalnych proroków II - Od Niewoli Babilońskiej i proroctw Deutero-Izajasza do apokaliptyki Daniela, oprac. T. BRZEGOWY, M. GOŁEBIEWSKI, A. STRUS Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2001.
- R. RUMIANEK, Prorocy okresu niewoli babilońskiej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Kod od zespołu: j9vxohi |
W cyklu 2023/24_L:
kod do zajęć: hm8kx5x |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: