Teoria poznania WT-DTE-TEP
1. Metateoria poznania
2. Przegląd koncepcji
3. Istnienie poznania i jego poznawalność
4. Myślenie a poznanie
5. Pojęcie świadomości
6. Struktura aktu poznania
7. Podmiot poznania
8. Przedmiot poznania i jego transcendencja
9. Rodzaje i stopniowalność poznania
10. Poznanie ze wzgl. ma rodzaj przedmiotu
11. Intuicja intelektualna i pojęcie
12. Spory dotyczące źródeł i przedmiotu poznania
13. Podmiot poznający i zagadnienia sporne jego dotyczące z punktu widzenia TP
14. Problem języka i jego funkcji w poznaniu
15. O prawdzie wolności
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU NA MS TEAMS (W PRZYPADKU KWARANTANNY I KONIECZNOŚCI UCZESTNICTWA W SPOSÓB HYBRYDOWY): 94wud2
Wiedza:
EK 1 – student zapoznaje się z podstawowymi problemami epistemologicznymi, wyrabia sobie własne poglądy na temat zagadnień epistemologicznych oraz uzyskuje podstawową wiedzę w zakresie epistemologii
Umiejętności:
EK 2 – student umie rozpoznać problem epistemologiczny oraz potrafi czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu epistemologii, a także zaproponować interpretacje, rozwiązanie danego problemu oraz dostrzega szereg zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi poglądami i myślicielami
Kompetencje:
EK 3 – student zyskuje podstawową kompetencję w zakresie epistemologii i jest przygotowany do samodzielnej lektury tekstów epistemologicznych, jest także otwarty na możliwość racjonalnej interpretacji zagadnień epistemologicznych. Dostrzega i rozumie ich wartość.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie = 30h
praca własna i przygotowanie do egzaminu = 50h
3 ECTS = 80h
Kryteria oceniania
wiedza Ek_1:
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia teorii poznania
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w systemach poszczególnych filozofów z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę historyczną dla oceny rożnych współczesnych problemów epistemologicznych
umiejętności Ek-2:
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w odróżnić podstawowych zagadnień epistemologicznych od innych zagadnień filozoficznych
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy teorii poznania
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
kompetencje EK-3
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teoriopoznawczych na postrzeganie świata przez człowieka
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy teorii poznania , często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
weryfikacja efektów - egzamin końcowy, pisemny
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z
testu: dst-dst plus - 50-60%,
db-db plus - 60-85%,
bdb - 85-100%
obecności na zajęciach:
dst - od 60%,
db 60-95%,
bdb - 95-100%
Literatura
Literatura podstawowa
1. S. Judycki, Epistemologia, poznań 2020
2. J. Woleński, „Epistemologia”, cz. 1-3, rożne wydania
3. R. Rożdżeński, „Filozofia poznania. Zarys problematyki”, różne wydania
Literatura dodatkowa
1. J. Wojtysiak, Dlaczego istnieje raczej coś niż nic?" Analiza problemu w kontekście dyskusji we współczesnej filozofii analitycznej, Lublin 2008
2. S. Judycki, Samoświadomość i unikalność osób ludzkich, w: P. Gutowski, P. Gut, (red.), Z dziejów filozoficznej refleksji nad człowiekiem, Lublin 2007, s. 409-429
3. J. Krokos, O prawdzie i wolności, Warszawa 1992
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: