Teologia duchowości WT-DTE-TDU
Wykład ma przekazać wiedzę o metodologicznie uporządkowanej, naukowej refleksji nad życiem duchowym człowieka. Dzięki niej student ma zapoznać się z nazwą, przedmiotem, źródłami, metodą. Do tego ma wykorzystać wiedzę nie tylko z zakresu teologii ale także historii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Podczas przedmiotu słuchacze poznają teologiczne podstawy teologii duchowości oraz współczesne nauczanie Kościoła na ten temat. Odrębną część wykładu stanowi prezentacja wiedzy o: doświadczeniu duchowym (mistycznym); szkołach duchowości; teologii świętych; locus theologicus. Uwzględnione zostaną także najnowsze badania na temat duchowości człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzącym dzięki jego rozwojowi, tak ludzkiemu jak duchowemu.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - ma wiedzę na temat powiązania teologii z naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla formacji duchowo – ludzkiej człowieka;
W2 - ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat teologii duchowości;
W3 - zna procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia;
U1 - potrafi posługiwać się informacjami i integrować je do obiektywnej wiedzy na temat teologii duchowości;
U2 - potrafi tworzyć formację duchowo - ludzką i na jej rzecz nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami;
KS1 - ma świadomość odpowiedzialności za drugiego człowieka i potrafi organizować dla niego formację duchowo - ludzką;
KS2 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z formacją przy zachowania priorytetów teologicznych.
Kryteria oceniania
Efekt W1:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma pogłębioną wiedzę na temat powiązania teologii z naukami humanistycznymi i społecznymi w zakresie przydatnym dla rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dobrą słuchacz ma wiedzę na temat powiązania teologii z innymi naukami, ale nie potrafi jej odpowiednio wykorzystać dla formacji duchowej i ludzkiej;
- na ocenę dostateczną słuchacz dysponuje jedynie wiedzą teologiczną na temat rozwoju duchowego człowieka.
Efekt W2:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dobrą słuchacz posiada podstawową znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na temat rozwoju duchowego człowieka;
- na ocenę dostateczną słuchacz dysponują wybiórczą znajomością nauczania Kościoła katolickiego na temat młodzieży i jej duszpasterstwa;
Efekt W3:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz bardzo dobrze zna i operuje procesami i uwarunkowaniami rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia; - na ocenę dobrą słuchacz bardzo dobrze zna procesami i uwarunkowaniami rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożenia;
- na ocenę dostateczną słuchacz wybiórczo orientuje się w procesach i uwarunkowaniach rozwoju religijno-duchowego człowieka oraz jego zagrożeniami. Efekt U1:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz swobodnie posługuje się informacjami i integrować je do obiektywnej wiedzy na temat rozwoju człowieka; - na ocenę dobrą słuchacz bardzo dobrze posługuje się informacjami na temat rozwoju człowieka ale nie potrafi ich integrować do obiektywnej wiedzy;
- na ocenę dostateczną słuchacz wybiórczo posługuje się informacjami na temat młodzieży.
Efekt U2:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz wykazuje się umiejętnością wskazania wzorców dla rozwoju duchowego człowieka i na jego rzecz nawiązywania współpracy z różnymi podmiotami;
- na ocenę dobrą słuchacz wykazuje się umiejętnością wskazania wzorców dla rozwoju duchowego człowieka bez umiejętności nawiązywania współpracy z różnymi podmiotami;
- na ocenę dostateczną słuchacz zna przesłanie teologii duchowości jako przedmiotu akademickiego.
Efekt KS1:
- na ocenę bardzo dobrą słuchacz ma świadomość odpowiedzialności za rozwój duchowy drugiego człowieka i potrafi wskazać miejsca odpowiedzialne za formację;
- na ocenę dobrą słuchacz ma świadomość odpowiedzialności za rozwój duchowy drugiego człowieka ale nie potrafi wskazać miejsc odpowiedzialnych za jego formację;
- na ocenę dostateczną słuchacz rozumie znaczenie formacji duchowej we współczesnym świecie.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: