Teologia dogmatyczna - Bóg Trójjedyny, Trójca Święta, stworzenie WT-DTE-TDG2
Treści merytoryczne przedmiotu:
1. Bóg chrześcijaństwa a Bóg w innych religiach
2. Naturalna poznawalność Boga
3. Typologia ateizmu
4. Analogiczność naszego poznania Boga
5. Istota i przymioty Boże
6. Boża Opatrzność
7. Prawda o przeznaczeniu nas do zbawienia a nasza ludzka wolność
8. Antycypacje prawdy trynitarnej w Starym Testamencie
9. Historia dogmatu trynitarnego
10. Pochodzenia Osób Boskich
11. Osoby Boskie jako relacje samoistne
12. Katolicko-prawosławny spór o pochodzenie Ducha Świętego
13. Stworzenie a zbawienie
14. Pochodzenie człowieka w świetle nauki i wiary
15. Grzech pierworodny
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład o Bogu Trójjedynym odnosi się do źródłem Bożego Objawienia, które są odczytywane poprzez refleksję teologiczną w ramach doktrynalnej tradycji Kościoła. Przedmiotem uwagi jest najpierw zagadnienie istnienia Boga i Jego poznawania, by kolejno podjąć Kluczowe tezy wykładu ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju dogmatu trynitarnego, zwłaszcza w odpowiedzi na błędy trynitarne. Odnosimy się do pierwszych systemów trynitarnych w kontekście sporów ariańskich i pneumatomachii, wskazując na rolę Atanazego oraz Ojców kapadockich. Uwzględniamy także starotestamentalną doktrynę o Bogu jako zapowiedź objawienia Boga w historii i Jego atrybutów, a także etapy zaistnienia "monoteizmu" judaistycznego. Odnosząc sie do Nowego Testamentu, zwracamy uwagę na Boga w Chrystusie i w Duchu Świętym, uwzględniając przede wszystkim: nowotestamentalne przekazy o zbawczym działaniu Boga trójjedynej miłości. |
W cyklu 2021/22_L:
Jak świadczy tytuł wykładu, traktat o stworzeniu traktujemy w jako rozwinięcie trynitarnego wyznania wiary, dzięki czemu stworzenie ukazuje się teocentrycznie i historiozbawczo. Jest to ważne dla współczesnego człowieka, zafascynowanego doczesnością i stawianiem siebie w centrum wszechświata, bez egzystencjalnego odniesienia do Stwórcy i egoistycznego korzystania z dóbr ziemskich, przy niemal zupełnym pomijaniu celu stworzenia. Wykłady będą próbą ukazania motywów skoncentrowania się na Bogu, który stworzył świat i ukochał swoje stworzenie do tego stopnia, że zesłał swojego Jednorodzonego Syna, aby przyjął ludzką naturę, wraz ze wszystkimi jej konsekwencjami. Wydarzenie Jezusa Chrystusa, w którym „wszystko zostało stworzone” (Kol 1,16) i w którym „wszystko ma istnienie” (Kol 1,17) pozwala bowiem dogłębnie zrozumieć, że stworzenie jest realizacją ustalonego przed wszystkimi wiekami planu Ojca, a cel stworzenia jest tożsamy z celem zbawienia. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wykład o Bogu Trójjedynym odnosi się do źródłem Bożego Objawienia, które są odczytywane poprzez refleksję teologiczną w ramach doktrynalnej tradycji Kościoła. Przedmiotem uwagi jest najpierw zagadnienie istnienia Boga i Jego poznawania, by kolejno podjąć Kluczowe tezy wykładu ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju dogmatu trynitarnego, zwłaszcza w odpowiedzi na błędy trynitarne. Odnosimy się do pierwszych systemów trynitarnych w kontekście sporów ariańskich i pneumatomachii, wskazując na rolę Atanazego oraz Ojców kapadockich. Uwzględniamy także starotestamentalną doktrynę o Bogu jako zapowiedź objawienia Boga w historii i Jego atrybutów, a także etapy zaistnienia "monoteizmu" judaistycznego. Odnosząc sie do Nowego Testamentu, zwracamy uwagę na Boga w Chrystusie i w Duchu Świętym, uwzględniając przede wszystkim: nowotestamentalne przekazy o zbawczym działaniu Boga trójjedynej miłości. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_Z: Całkowity nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS (przy założeniu, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom nakładu pracy studenta).
Szczegółowy nakład pracy studenta:
- udział w wykładach - 30 godzin,
- przeczytanie lektury obowiązkowej - 14 godzin
- powtórzenie materiału i przygotowanie się do egzaminu ustnego z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej - 16 godzin | W cyklu 2022/23_Z: (zaliczenie przedmiotu do trzech nieobecności w semestrze, chyba że student usprawiedliwi swoją nieobecność na zajęciach, np. z powodu choroby)
Praca własna studenta: 30 godzin
Lektura zadanych tekstów - 27 godzin
Konsultacje z prowadzącym 3 godziny
Razem 90 godzin = 3 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MS TEAMS KOD DOSTĘPU: k8gmr0t
E1. zna terminologię dotyczącą teologii dogmatycznej w ujęciu problemowym i historycznym
E2. potrafi porównać wykazać różnice miedzy modelami teologicznymi proponowanymi przez rożne propozycje teologiczne
E3. ocenia wartość propozycji teologiczno-dogmatycznych pod kątem ich skutków prakseologicznych
Aktywny udział w zajęciach:30 godzin
Praca własna studenta: 30 godzin
Lektura zadanych tekstów - 29 godzin
Konsultacje z prowadzącym 1 godzi
Razem 90 godzin = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
1) Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia, stanowiące treść wykładu
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy zawarte w wykładzie z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów
2) Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować treści zawarte w wykładzie;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób odnieść się do treści zawartych w wykładzie
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy zawarte w wykładzie
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
3) EK-3
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teologicznych zawartych w wykładzie na sposób rozumienia świata przez człowieka
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy trynitarno-kreatologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Literatura
Lektura podstawowa:
1. Jan D. Szczurek, Trójjedyny, Kraków 1999 Wydawnictwo Znak.
2. Tomasz z Akwinu, Traktat o Bogu, Kraków 1999 Wydawnictwo Znak.
Lektura dodatkowa:
3. Stanisław Judycki, Bóg i inne osoby, Poznań 2010.
4. Święty Augustyn, O Trójcy Świętej, Poznań 1962.
5. Thomas G. Weinandy, Czy Bóg cierpi?, Poznań 2003.
6. Medard Kahl, I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia, Poznań 2008.
W cyklu 2021/22_Z:
F. Courth, Bóg trójjedynej miłości, Pallottinum, Poznań 1997 (Amateca. Podręczniki teologii katolickiej, t.6) – podręcznik zalecany do przygotowania się na egzamin; |
W cyklu 2021/22_L:
Franciszek, Encyklika Laudato si", Rzym 2015. Augustyn (św.) ; tł. i oprac. K. Obrycki, Pochodzenie duszy ludzkiej a dziedzictwo grzechu pierworodnego; Obrycki K., List (202/A) do Optata, biskupa Milewi, „Warszawskie Studia Teologiczne” 20(2007), cz. 1, s. 125-144. |
W cyklu 2022/23_Z:
F. Courth, Bóg trójjedynej miłości, Pallottinum, Poznań 1997 (Amateca. Podręczniki teologii katolickiej, t.6) – podręcznik zalecany do przygotowania się na egzamin; |
W cyklu 2022/23_L:
Dziadosz, D., Tak było na początku. Izrael opowiada swoje dzieje , wyd. Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej , Przemyśl 2011. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Dyżur w piątki 1500-1630, sala 27 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: