Teologia pastoralna WT-DTE-SMTP
Cele przedmiotu:
1. Uściślenie zainteresowań naukowych studentów (wybór obszaru badawczego) w odniesieniu do pracy magisterskiej. Studenci mają przedstawiać na seminarium swoje zainteresowania badawcze, co w perspektywie ma im pomóc w wyborze jednego z nich i sformułowaniu problemu badawczego.
2. Wypracowanie koncepcji pracy magisterskiej - tematu i struktury, z uwzględnieniem wybranego przez siebie jednego z paradygmatów badawczych teologii pastoralnej.
3. Pisanie pracy i jej prezentacja publiczna, dzięki której będą możliwe korekty dokonywane na skutek wspólnej dyskusji.
Tematyka szczegółowa:
1. 2. Pojęcie, problematyka i specyfika teologii pastoralnej.
3. 4. Metody naukowe, techniki i narzędzia badawcze.
5. Koncepcja pracy: problem i cel badawczy, temat, tytuł.
6. Źródła pracy i ich dobór.
7. Struktura i plan pracy.
8. Konstrukcja wstępu i zakończenia.
9. Tekst główny pracy.
10. Bibliografia.
11. Elementy informacyjno-pomocnicze pracy.
12. Styl pracy.
13. Najczęstsze błędy.
14. Recenzja dzieła naukowego.
15. Przygotowanie do obrony.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii pastoralnej z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw kilku dyscyplin naukowych (TMA_W12).
W zakresie umiejętności:
EK 2 - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMU_U01);
EK 3 - posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii pastoralnej (TMA_U03).
W zakresie kompetencji:
EK 4 - ma świadomość złożoności rzeczywistości w której Kościół prowadzi swoje posłannictwo zbawcze i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia dokonująca się na podstawie udziału w dyskusji, pracy własnej i jakości prezentowanych tekstów.
O ocenie pozytywnej decyduje:
udział w seminarium (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze);
przygotowanie i prezentacja zagadnienia zleconego przez promotora (2 razy w semestrze);
przygotowane recenzji artykułu naukowego;
zachowanie następującego harmonogramu pracy:
ROK III sem. I - prezentacja zainteresowań i obszaru poszukiwań badawczych oraz jego dookreślenie;
ROK III sem. II - sformułowanie tematu oraz przygotowanie roboczego planu pracy;
ROK. IV sem. I - przygotowanie roboczego wstępu oraz pierwszego rozdziału pracy;
ROK IV sem. II - przygotowanie drugiego rozdziału pracy;
ROK V. sem. I - pierwsza wersja całej pracy magisterskiej;
ROK V sem II - ostateczna wersja pracy magisterskiej.
Opis punktów ECTS:
Aktywny udział w seminarium: 30 godzin
Przygotowywanie do seminarium: 30 godzin
Przygotowanie i zaliczenie lektur: 30 godzin
Redagowanie tekstu pracy: 120 godzin
Razem 210 godzin = 7 ECTS
Literatura
Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
Kamiński R., Metodyka przygotowania prac promocyjnych z teologii praktycznej, Siedlce 2017.
Kamiński R., Metoda teologii pastoralnej, "Roczniki Teologiczno-Kanoniczne" 37:1990, z. 6, s. 93-97.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Synodalność w życiu i misji Kościoła, Watykan 2018.
Ozorowski M., Przewodnik dla piszących pracę naukową, Warszawa 2006.
Przybylska R., Przyczyna W., Pisownia słownictwa religijnego, Tarnów 2018.
Przyczyna W. (red.), Metodologia teologii praktycznej, Kraków 2011.
Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.
Zarządzenie nr 2/2020 Dziekana Wydziału Teologicznego UKSW z dnia 22 stycznia 2020 w sprawie przebiegu studiów specjalistycznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: