Psychologia pastoralna WT-DTE-PPA
Na zajęciach zostaną podjęte następujące zagadnienia:
1. Zakresy badawcze i teoretyczne teologii pastoralnej i nauk społecznych, w tym psychologii i psychoterapii.
2. Dojrzała osobowość.
3. Dojrzała religijność.
4. Rozwój człowieka i zaburzenia rozwoju.
5. Procesy psychiczne i ich zaburzenia (także zjawisko opętania).
6. Myślenie religijne i myślenie magiczne.
7. Uzależnienia i ich profilaktyka.
8. Kryzys psychologiczny, religijny. Nerwica noogenna.
9. Patologiczne poczucie winy. Skrupulantyzm.
10. Zachowania autodestrukcyjne. Depresja. Samobójstwo.
11. Rozmowa duszpasterska. Komunikacja pastoralna.
12. Organizacja duszpasterstwa a pomoc psychologiczna.
13. Poradnia rodzinna/małżeńska.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W16 i 21): student rozpoznaje współczesne zagrożenia życia duchowego i sytuacje kryzysowe (w kontekście teorii psychologicznych, zwłaszcza rozwojowych i osobowościowych).
Umiejętności (U 18 i 28): student prawidłowo interpretuje i wyjaśnia złożone i trudne zjawiska społeczne, emocjonalne, osobowościowe i próbuje szukać sposobów przeciwdziałania im w duchu chrześcijańskich wartości.
Kompetencje (K14 i 18): student podejmuje próby tworzenia programów wsparcia psychologicznego w ramach działalności duszpasterskiej w parafii. Przejawiając twórczy sposób myślenia o wspieraniu rozwoju człowieka ku dojrzałości religijnej, podejmuje działania służące aktywności w zakresie profilaktyki zachowań problemowych oraz uzależnień.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student odznacza się znajomością problemów psychologicznych czy rozwojowych człowieka oraz rozumie, na czym polega ich wpływ na życie duchowe i religijne. Podaje też sposoby zaradzenia tym problemom oraz potrafi pokazać, na czym polega wspieranie człowieka w jego drodze ku dojrzałości religijnej.
Na ocenę dobrą / dobrą plus (różnica dotyczy znajomości specjalistycznego słownictwa) student odznacza się dostateczną znajomością problemów psychologicznych czy rozwojowych człowieka oraz rozumie, na czym polega ich wpływ na życie duchowe i religijne. Podaje też sposoby zaradzenia tym problemom.
Na ocenę dostateczną / dostateczną plus (różnica dotyczy operowania terminami technicznymi) student odznacza się minimalną znajomością problemów psychologicznych czy rozwojowych człowieka oraz rozumie, na czym polega ich wpływ na życie duchowe i religijne.
Literatura
M. Szentmartoni, Psychologia pastoralna, Kraków 1995.
M. Dziewięcki, Komunikacja pastoralna, Warszawa 2006.
Z. Chlewiński, Wybrane zagadnienia z psychologii pastoralnej, Lublin 1989.
A. Winner, A. Odrowąż-Pieniążek, Dojrzałość psychiczna i duchowa, Kraków.
Z. Kroplewski, Psychologia pastoralna. Koncepcje i kontrowersje, Szczecin 2011.
Z. Płużek, Psychologia pastoralna, Kraków 1991.
D. Kurzydło, Rytuały przejścia a bierzmowanie. Próba zastosowania psychologii antropologicznej do katechezy młodzieży, Warszawa 2015.
D. Kurzydło, Rozwojowe uwarunkowania formacji religijnej młodzieży, w: Duszpasterstwo młodzieży w Polsce wobec współczesnych przemian, red. P. Ochotny, M.J. Tutak, T. Wielebski, Warszawa 2018, s. 93-117.
D. Kurzydło, Psychologiczne podłoże obrazu siebie w świetle teorii E.T. Higginsa jako źródło wiedzy o niepowodzeniach programów duszpasterskich, „Warszawskie Studia Pastoralne” 2020, nr 3, s. 7-28.
D. Kurzydło, Sytuacja kryzysu i jej aspekty psychologiczne i religijne, w: Pandemia jako „znak czasu” dla Kościoła w Polsce, red. T. Wielebski, M. Tutak, Warszawa 2021, s. 151-171.
D. Kurzydło, Stres i dziecko, w: Ból i cierpienie – ognisko światła i ciemności. Problemy rozwojowe wieku dziecięcego, red. D. Pater, t. 10, Warszawa 2023, s. 127-147.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: