Historia Kościoła w nowożytności WT-DTE-HKNO
Początki reformy protestanckiej (3)
Sobór trydencki i odnowa potrydencka (3)
Rozwój misji
Powstanie nowych zakonów
Reforma Kościoła
Główne nurty teologiczne XVI-XVIII w.
Historia Kościoła katolickiego w Polsce (2)
Genezą i przebiega Oświecenia (2)
Wpływ Oświecenia na losy Kościoła katolickiego
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zajęć stacjonarnych.
Wiedza: student uzupełnia wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą rozwija i twórczo stosuje w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, rozróżnia i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, dobiera podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie poszczególnych semestrów, identyfikuje poszczególne epoki, rozróżnia terminy i pojęcia, wylicza i podsumowuje cechy charakterystyczne danej epoki.
Umiejętności: student wdraża umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych. Tworzy syntezę idei i poglądów. Dobiera metody i posługuje się narzędziami badawczymi, organizuje prezentację wyników, pozwalających na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.
Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest zdolny do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, akceptuje wolność w wyrażaniu opinii.
Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do egzaminu - 10 h. w sumie 50 h. Liczba ECTS 50 h - 2 punkty.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia. Na zakończenie cyklu kształcenia odbywa się zaliczenie przedmiotu na indywidualnym kolokwium ustnym z całości materiału.
Co najmniej miesiąc przed sesją egzaminacyjną studenci otrzymają całościowy zestaw tez egzaminacyjnych. Osoby, które nie opuściły więcej niż 3 wykłady, będzie obowiązywał zawężony zakres pytań, wskazany w zestawie pytań egzaminacyjnych.
Warunkiem wstępnym zaliczenia jest oryginalne czterostronicowe, dwuczęściowe opracowanie wskazanego przez wykładowcę na początku semestru tematu i przekazanie w formie elektronicznej: jego pierwszej części po I połowie semestru, a drugiej co najmniej dwa tygodnie przed zakończeniem semestru.
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK w wymaganym minimalnym zakresie 65%.
Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.
Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.
Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 91%-100%.
Literatura
Literatura podstawowa:
Zieliński Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Poznań 2011.
Banaszak M., Historia Kościoła, t. III, Warszawa 1989.
Kumor B., Historia Kościoła, t. V-VI, Lublin 2002.
Literatura pomocnicza:
Schatz K. Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2002.
Historia Kościoła w Polsce. T. 1: Do roku 1764; cz. 2: Od roku 1506.
(red. ks. Bolesław Kumor, ks. Zdzisław Obertyński). Poznań -Warszawa, 1974.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: