Historia filozofii nowożytnej i współczesnej WT-DTE-HFN
Student będzie miał możliwość zapoznania się z losami filozofii od początku epoki nowożytnej aż do końca XXw. W czasie wykładów wnikliwiej zostaną zaprezentowani filozofowie, którzy mieli największy wpływ na rozwój filozofii i na tworzenie się nowożytnej i współczesnej myśli Europejskiej. Ze względu na fakt, że słuchaczami są studenci teologii w czasie wykładu szczególny nacisk zostanie położony na tych autorów, którzy wywarli wpływ na rozwój współczesnej teologii.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMA_W02 - Student wykazuje pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii wobec teologii, szczególnie w aspekcie historycznego rozwoju filozofii w epoce nowożytnej i współczesnej. Zna najważniejszych filozofów tego okresu i potrafi przestawić ich poglądy.
TMA_U01
Student potrafi dobierać źródła z zakresu historii filozofii i teologii oraz metod wypracowanych na gruncie filozofii przydatnych w działalności naukowej teologa.
TMA_U12
Dzięki umiejętności krytycznego myślenia i wiedzy odnośnie rozwiązywania problemów wynikających z dialogu kultury i religii w epoce nowożytnej i współcześnie student potrafi znajdować innowacyjne sposoby rozwiązywania problemów, które pojawiają się w konfrontacji zadań Kościoła ze światem współczesnym.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
TMA_W02 - Student bardzo dobrze rozumie o specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii wobec teologii, szczególnie w aspekcie historycznego rozwoju filozofii epoce nowożytnej i współczesnej. Zna świetnie najważniejszych filozofów tego okresu i potrafi błyskotliwie przestawić ich poglądy.
TMA_U01
Student potrafi bardzo dobrze dobierać źródła z zakresu historii filozofii i teologii oraz metod wypracowanych na gruncie filozofii przydatnych w działalności naukowej teologa.
TMA_U12
Dzięki bardzo dobrej umiejętności krytycznego myślenia i szerokiej wiedzy odnośnie rozwiązywania problemów wynikających z dialogu kultury i religii w epoce nowożytnej i współczesności, student potrafi bardzo dobrze znajdować innowacyjne sposoby rozwiązywania problemów, które pojawiają się w konfrontacji zadań Kościoła ze światem współczesnym.
Na ocenę dobrą:
TMA_W02 -Student wykazuje dobrze rozumie o specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii wobec teologii, szczególnie w aspekcie historycznego rozwoju filozofii w epoce nowożytnej i współczesności. Zna najważniejszych filozofów tego okresu i potrafi dobrze przestawić ich poglądy.
TMA_U01
Student potrafi dobrze dobierać źródła z zakresu historii filozofii i teologii oraz metod wypracowanych na gruncie filozofii przydatnych w działalności naukowej teologa.
TMA_U12
Dzięki dobrej umiejętności krytycznego myślenia i wiedzy odnośnie rozwiązywania problemów wynikających z dialogu kultury i religii w epoce nowożytnej i współczesnej student potrafi dobrze znajdować innowacyjne sposoby rozwiązywania problemów, które pojawiają się w konfrontacji zadań Kościoła ze światem współczesnym.
Na ocenę dostateczną:
TMA_W02 -Student dostatecznie rozumie o specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii wobec teologii, szczególnie w aspekcie historycznego rozwoju filozofii w epoce nowożytnej i współczesnej. Zna podstawowych filozofów tego okresu i potrafi w zarysie przestawić ich poglądy.
TMA_U01
Student potrafi dobrze dobierać źródła z zakresu historii filozofii i teologii oraz metod wypracowanych na gruncie filozofii przydatnych w działalności naukowej teologa.
TMA_U12
Dzięki podstawowej umiejętności krytycznego myślenia i szczątkowej wiedzy odnośnie rozwiązywania problemów wynikających z dialogu kultury i religii w epoce nowożytnej i współczesnej student potrafi znajdować sposoby rozwiązywania problemów, które pojawiają się w konfrontacji zadań Kościoła ze światem współczesnym.
Literatura
-F. Copleston, Historia filozofii, t. IV-XI, Warszawa 2005-2005.
-E. Gilson, T.Langan, A.A. Maurer, historia filozofii współczesnej, Warszawa 1979.
-E. Gilson, Jedność doświadczenia filozoficznego, tł. Z. Wrzeszcz, Warszawa 1968.
-B. Russell, Dzieje filozofii zachodu, tł. T. Baszniak A. Lipszyc M. Szubiałka, Warszawa 2000.
-E. Gilson, T. Langan, Modern philosophy. Descartes to Kant, New York 1963.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: