Geografia, topografia i historia krajów biblijnych WT-DTE-GTH
Treści merytoryczne:
1. Geografia Syro-Palestyny. Mapy.
2. Elementy geografii historycznej.
3. Topografia Syro-Palestyny wraz z wyszczególnieniem ważnych miejsc i zabytków regionu.
4. Topografia Syro-Palestyny wraz z wyszczególnieniem ważnych miejsc i zabytków regionu (II).
5. Topografia Syro-Palestyny wraz z wyszczególnieniem ważnych miejsc i zabytków regionu (III).
6. Dzieje starożytnej Palestyny w perspektywie biblijnej.
7. Geografia historyczna: Jerozolima od czasów Dawida po panowanie rzymskie.
8. Najważniejsze zabytki chrześcijańskie Ziemi Świętej.
W cyklu 2022/23_L:
1. Rdz 1-11 jako prehistoria zbawienia. |
W cyklu 2023/24_L:
1. Rdz 1-11 jako prehistoria zbawienia. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W22; H2A_W04) student ma szczegółową wiedzę dotyczącą geografii, topografii oraz geografii historycznej krajów biblijnych; zna szczegółowo mapę starożytnej Syro-Palestyny, umiejąc wskazać na niej poszczególne regiony, miejsca i zabytki, szczególnie dla niej ważne. Ma także podstawową wiedzę na temat historii tego regionu w perspektywie biblijnej (starożytnego Izraela) i w perspektywie jego poza-izraelskich mieszkańców. Zna najważniejsze chrześcijańskie zabytki Ziemi Świętej.
EK 2 (por. TMA_W22; H2A_W04) wiedzę zdobytą na wykładzie jest w stanie rozwijać i twórczo stosować, zwłaszcza w powiązaniu ze studiami z zakresu biblistyki.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu geografii, topografii i historii starożytnej Syro-Palestyny, z wykorzystaniem różnych źródeł.
EK 4 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje dot. krajów biblijnych, w źródłach polsko- i obcojęzycznych.
EK 5 (por. TMA_U21; H2A_U03; H2A_U04) umie wcielać w życie wiedzę dotyczącą historii, geografii i topografii tego regionu biblijnego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 6 (por. TMA_K11; H1A_K02; S1A_K02) umie wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu geografii, topografii i historii ziem biblijnych. w przygotowaniu do pracy katechety/teologa.
Udział w zajęciach: 30 godz. (wykład: 15 godz., ćwiczenia: 15 godz.), przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.; przygotowanie do kolokwium kończącego wykład: 15 godz. - w sumie 60 godz. (2 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
WYKŁAD:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: tzw. zaliczenie mapy w trakcie trwania semestru oraz kolokwium końcowe (w formie testu) na koniec semestru.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik zaliczenia mapy i kolokwium końcowego (w formie testu), przy czym ocena z mapy to 30% całości oceny, a ocena z kolokwium (testu) to 70% całości oceny.
Zaliczenie mapy odbywa się ustnie, według następującego sposobu oceny:
NDST (2): student nie potrafi pokazać na mapie żadnego z miejsc geograficznych, nie potrafi podać żadnych informacji na temat obiektów.
DST (3): student potrafi pokazać na mapie połowę miejsc geograficznych i potrafi podać pobieżne informacje na temat obiektów.
DB (4): student potrafi pokazać na mapie większość miejsc geograficznych, ale bez biegłości, nie potrafi podać pełnych informacji na temat obiektów.
BDB (5): student biegle potrafi pokazać na mapie wszystkie miejsca geograficzne, potrafi także podać pełne informacje na temat obiektów.
Kolokwium w formie testu podlega ocenie według następującego sposobu podliczania punktacji:
0-59% - NDST (2)
60-66% - DST (3)
67-76% - DST+ (3+)
77-86% - DB (4)
87-94% - DB+ (4+)
95-100% - BDB (5).
Literatura
WYKŁAD:
Literatura podstawowa:
- S. JANKOWSKI, Geografia biblijna, Warszawa 2007.
- JANKOWSKI S. - SZTUK D., Historia zbawienia, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2018, s. 47-101.
- Starożytny Izrael, red. H. SHANKS, przekł. W. Chrostowski, Warszawa 2007.
- Atlas biblijny.
Literatura uzupełniająca:
ALBRIGHT W. F., Archeologia Palestyny, tłum. S. Majchrzak,Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964.
ALBRIGHT W. F., Od epoki kamiennej do chrześcijaństwa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1967
ARNAUD D., Starożytny Bliski Wschód. Od wprowadzenia pisma klinowego do Aleksandra Wielkiego, Warszawa 1982.
BIELIŃSKI R, Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do
wprowadzenia pisma, Warszawa 1985.
FRITZ V., Archeologia biblijna. Mały słownik , Warszawa: Verbinum 2005.
GĄDECKI S., Archeologia biblijna, t. I-II, Prymasowskie Wydawnictwo
Gaudentinum, Gniezno 1994.
GRANT M., Dawne dzieje Izraela, przekł. J Schwakopf, PIW, Warszawa 1991.
JANKOWSKI S., SZTUK D., "Przewodnik po Ziemi Swiętej", Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2021.
JACZYNOWSKA M., MUSIAŁ D., STĘPIEŃ M., Historia starożytna, Warszawa 1999, s. 29-78 oraz s. 132-144 oraz s. 156-166.
MURPHY O’CONNOR J., Przewodnik po Ziemi Świętej, Warszawa 2000.
PILARCZYK K., DRABINA J., Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, s. 261-312.
ROSIK M., Archeolog czyta Biblię. Nowe odkrycia: fałszerstwa czy wyzwania dla wiary?, TUM, Wrocław 2007.
TSCHIRSCHNITZ A., Dzieje ludów biblijnych, Warszawa 1994, s. 127-164.
ZIÓŁKOWSKI A., Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
W cyklu 2022/23_L:
WYKŁAD: Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
WYKŁAD: Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: