Przywództwo religijne i społeczne WT-DTE-FPR
Przywództwo to postawa, dzięki której osoba skutecznie pociąga za sobą innych ludzi, nadaje kierunek ich działaniom. Wśród kilku funkcjonujących szkół i modeli przywództwa zawsze podkreśla się, że przywódca poprzez swoje zachowania wpływa na zmianę decyzji, zachowań, postaw i doprowadza do zmiany społecznej nie tylko rozumianej w kontekście zawodowym, także indywidualnym, rodzinnym czy globalnym. Przywódcą nie staje się z powodu używania narzędzi przymusu, nie można też samemu się nim ustanowić. Dzieje się tak z powodu osobistych cech lidera, który staje się dla grupy autorytetem, a grupa podąża za nim, ponieważ w jego działaniu widzi możliwość zmiany istniejącej rzeczywistości oraz rozwoju samego siebie.
Wykład omawia termin przywództwo w kontekstach religijnym i społecznym. Zwraca uwagę na cechy lidera oraz sytuacje społeczno-kulturowe, które mają wpływ na zmiany zachodzące w relacjach międzyludzkich. Poprzez wykład student nie tylko zdobywa wiedzę o idei przywództwa, ale także zna podstawowe wystąpienia przywódców oraz ich teksty religijne i kulturowe oraz potrafi krytycznie ocenić ich wypływ na rzeczywistość. Wśród omawianych liderów znajdą się m. in. Jan Paweł II, Kard. Stefan Wyszyński, Martin Luter King, John Keneddy, św. Jadwiga Królowa, św. Katarzyna, Matka Teresa, ks. Jan Zieja
W cyklu 2021/22_Z:
Przywództwo to postawa, dzięki której osoba skutecznie pociąga za sobą innych ludzi, nadaje kierunek ich działaniom. Wśród kilku funkcjonujących szkół i modeli przywództwa zawsze podkreśla się, że przywódca poprzez swoje zachowania wpływa na zmianę decyzji, zachowań, postaw i doprowadza do zmiany społecznej nie tylko rozumianej w kontekście zawodowym, także indywidualnym, rodzinnym czy globalnym. Przywódcą nie staje się z powodu używania narzędzi przymusu, nie można też samemu się nim ustanowić. Dzieje się tak z powodu osobistych cech lidera, który staje się dla grupy autorytetem, a grupa podąża za nim, ponieważ w jego działaniu widzi możliwość zmiany istniejącej rzeczywistości oraz rozwoju samego siebie. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z przywództwem, rozumie zmiany jakie powoduje ono religijnie i społecznie, posiada umiejętność teoretycznego myślenia o skutkach współczesnego przywództwa.
Umiejętności
Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji nad przywództwem. Poprawnie stosuje poznaną terminologię z zakresu problematyki wykładu Kompetencje społeczne
Wykorzystuje wiedzę do właściwych orientacji i wyborów kulturowych, jest przygotowany do rozróżniania modeli wpływu innych na rzeczywiśtość.
Punkty ECTS: Udział w wykładzie - 30 godz. praca z tekstem poza zajęciami -10 godzin, zbieranie materiałów i kwerenda - 5 godz., przygotowanie do zaliczenia -10 godz.
Kryteria oceniania
Ocena zostanie wystawiona na podstawie średnich składowych: aktywność na zajęciach, dwie prace zaliczeniowe w trakcie trwania semestru oraz końcowa rozmowa sprawdzająca nabytą wiedzę.
- na ocene 2 (nast..): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować swojej wiedzy na zadane pytania odnośnie treści wykładu; nie rozpoznaje i nie rozumie teorii związanych z przywództwem; nie potrafi przeanalizować i uzasadnić w jaki sposób cechy i zachowanie lidera wpływa na innych; nie zna podstawowych tekstów literackich z zakresu przedmiotu,
- na ocenę 3 (dst.): wyraża zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje analizując omawiane zagadnienia przy pomocy wykładowcy;
- na ocene 4 (db.): wyraża zdobytą wiedzę, umiejętności kompetencje poprzez znajomość i samodzielną analizę treści wykładowych,
- na ocene 5 (bdb.): potrafi prezentować, analizować, dyskutować na podstawie zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą efektywnie, kreatywnie i oryginalnie.
Literatura
Avery G.C., Przywództwo w organizacji, PWE, Warszawa 2020.
Collins J., Od dobrego do wielkiego, M. Wąsiel (przeł.), Warszawa 2018.
Karaszewski, R., Przywództwo w środowisku globalnego biznesu, Toruń 2008.
Maxwell, J. C., Bądź liderem 2.0, A. Doroba (przeł.), Warszawa 2019.
Świdziński A., Święci władcy. Leksykon, Salwator 2010.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000.
Zboralska M., Przekraczanie siebie jako podstawa antropologii teologicznej Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Kraków 2012.
W cyklu 2021/22_Z:
Avery G.C., Przywództwo w organizacji, PWE, Warszawa 2020. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: