Ekumenizm WT-DTE-EK1
1. Oikomene-historia pojęcia.
2. Katolickie rodzaje ekumenizmu
3. Ekumenizm duchowy
4. Ekumenizm doktrynalny
5. Ekumenizm praktyczny
6. Ruch ekumeniczny- historia
7. Kościół rzymskokatolicki wobec ekumenizmu
8. Stanowisko Magisterium Kościoła wobec ruchu ekumenicznego
9. II Sobór Watykański o ekumenizmie
10. Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio
11. Dyrektorium ekumeniczne
12. Encyklika Ut unum sint
13. Katolickie podstawy ekumenizmu
14. Jedność w Piśmie Świętym
15. Jedyność i jedność Kościoła katolickiego
16. Teologiczne podstawy jedności
17. Ekumeniczna formacja
W cyklu 2021/22_L:
1. Oikomene-historia pojęcia. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student, w zakresie wiedzy: EK 1- zna główne zasady dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego( TMA_W 08)
w zakresie umiejętności: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej, umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny(TMA_U01,TMA_U10)
w zakresie kompetencji społecznych:dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego, postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ma świadomość znaczenia pluralizmu religijnego dla światowego dziedzictwa kulturowego i społecznego(TnMA_K02, RL_K01,RL_K09).
OPIS ECTS:
aktywny udział w wykładach i ćwiczeniach 45 godz.
praca własna studenta:40 godz.
konsultacje z prowadzącym 20 godz.
Razem: 105 godz.=4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako, zna pojęcia z zakresu ekumenizmu; charakteryzuje poszczególne kierunki rozwoju w zależności od wyznania; określa przestrzenie współpracy na polu rozwoju życia duchowego chrześcijan.
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekumenizmu .
Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu ekumenizmu , potrafi ogólnie odnieść je do wiedzy z zakresu życia duchowego chrześcijan.
Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu działalności ekumenicznej , właściwie odnosi je do całości zagadnień z zakresu ekumenizmu.
Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu ekumenizmu i odnosi je do całości ekumenizmu.
EK nr 2 określany jako, potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje dotyczące duchowości poszczególnych wyznań; potrafi dokonać właściwego porównania, rozwiązuje kwestie sporne w zakresie konkretnego wyznania; posiada umiejętność wdrażania poznanych treści w działalność ekumenizmu praktycznego.
Ndst (2): Nie potrafi przygotować propozycji doboru treści w zakresie ekumenizmu poszczególnych wyznań spełniającej podstawowe kryteria
Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję doboru treści w zakresie ekumenizmu poszczególnych wyznań w odpowiedzi na zadane kryteria
Db (4): Przygotowuje pełną propozycję doboru treści w zakresie ekumenizmu poszczególnych wyznań, adekwatną do zadanych kryteriów
Bdb (5): Przygotowana propozycja doboru treści w zakresie ekumenizmu poszczególnych wyznań, wyróżnia się oryginalnym rozwiązaniem złożonych problemów i bardzo dobrym doborem metod i narzędzi badawczych.
EK nr 3 określany jako, posiada krytyczną postawę w ocenie wpływów współczesnych kierunków duchowości ekumenicznej; prowadzi dyskusje na poziomie bilateralnym oraz multilateralnym wskazując na aspekty ekumeniczne; inicjuje różnorodność spotkań prowadzących do formowania postawy otwartej wobec innych wyznań chrześcijańskich; dąży do kształtowania wiedzy i postawy katolików na tematy ekumeniczne innych wyznań chrześcijańskich.
Na ocenę:
Ndst (2): Nie odczuwa potrzeby pogłębienia swoich kompetencji w zakresie współczesnych kierunków ekumenicznych
Dst (3): Analizuje zdobyte kompetencje z zakresu współczesnych kierunków ekumenicznych
Db (4): Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie
Bdb (5): Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, uważnie śledzi zachodzące zmiany w rozwijającej się myśli z zakresu współczesnych kierunków ekumenicznych, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:egzaminu: dst-dst plus-50-60%, db-db plus-60-85%, bdb-85-100%, obecności na zajęciach: dst-od 60%, db-60-95%, bdb-95-100%
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Sobór Watykański II: Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio
2. Jan Paweł II, Encyklika Ut unum sint,
3. Encyklopedia katolicka t. IV, hasła: ekumenizm, Światowa Rada Kościołów
4. Kijas Z.J., Odpowiedzi na 101 pytań o ekumenizm, Kraków 2004.
5. Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, red. W. Hryniewicz, J. S. Gajek, S. J. Koza, Lublin 1997.
6. Ut unum. Dokumenty Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu 1982-1998, red. S. C. Napiórkowski, K. Leśniewski, J. Leśniewska, Lublin 2000.
Literatura uzupełniająca:
Kościół i dialog. Materiały z Sympozjum zorganizowanego z okazji 40 rocznicy promulgacji Lumen gentium i Unitatis redintegratio, red. A. Czaja, L. Górka, V. Kmiecik, Lublin 2005.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Student zna ogólną definicję ekumenizmu, rozumie potrzebę dialogu ekumenicznego, który odnosi się do podzielonych wspólnot chrześcijańskich. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Coaching i mediacje społeczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Specjalność Nauczycielsko-Katechetyczna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Teologia ogólna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: