Deuterokanoniczne Księgi Starego Testamentu WT-DTE-DKS
Treści merytoryczne:
1. Kanon Ksiąg Starego Testamentu. Recepcja ksiąg deuterokanonicznych w tradycji żydowskiej.
2. Kanon Ksiąg Starego Testamentu. Recepcja ksiąg deuterokanonicznych w chrześcijaństwie.
3. Księga Tobiasza
4. Księga Tobiasza.
5. Księga Judyty.
6. Dodatki greckie do Księgi Estery.
7. Księgi Machabejskie (I)
8. Księgi Machabejskie (II).
9. Księga Mądrości
10. Księga Mądrości
11. Księga Syracydesa
12. Księga Syracydesa
13. Księga Barucha i List Jeremiasza.
14. Fragmenty greckie Księgi Daniela.
15. Współczesne studia nad literaturą deuterokanoniczną ST.
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne dotyczące powstawania kanonów Starego Testamentu w chrześcijaństwie. Następnie omówienie ksiąg deuterokanonicznych według schematu: powstanie, tło historyczno-kulturowe, struktura i treści ksiąg deuterokanonicznych. |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne dotyczące powstawania kanonów Starego Testamentu w chrześcijaństwie. Następnie omówienie ksiąg deuterokanonicznych według schematu: powstanie, tło historyczno-kulturowe, struktura i treści ksiąg deuterokanonicznych. |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: OPIS ECTS:
aktywność studenta nakład pracy w godz.:
udział w wykładzie 30
przygotowanie do wykł. 10
praca śródsemestralna 10
przygotowanie do egz. 10
_____________________________
60 godz. = 2 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: OPIS ECTS:
aktywność studenta nakład pracy w godz.
udział w wykładzie 30
przygotowanie do wykł. 10
przygotowanie do kolokw. 10
praca śródsemestralna 10
_____________________________
60 godz. = 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W01; H2A_W01) student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych, w tym, co dotyczy ksiąg deuterokanonicznych Starego Testamentu wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; ma wiedzę na temat dziejów powstania deuterokanonicznych ksiąg ST, ich charakteru, a także kwestii ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych; wiedzę tę jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
EK 2 (por. TMA_W05; H2A_W04) student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej, w tym, co dotyczy deuterokanonicznych ksiąg Starego Testamentu w ich rozmaitych kontekstach.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu nauk biblijnych, w tym co dotyczy deuterokanonicznych ksiąg ST, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
EK 4 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje z zakresu nauk biblijnych, w tym co dotyczy deuterokanonicznych ksiąg Starego Testamentu, w źródłach polsko- i obcojęzycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 5 (por. TMA_K05; H2A_K01; H2A_K03; S2A_K06) student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach (student, by podejść do egzaminu ma obowiązek, zgodnie z Regulaminem Studiów w UKSW, uczestniczyć w 50% wykładów; por. paragraf 2, ustęp 5, punkt 1. Regulaminu Studiów w UKSW z dnia 21.05.2013, obowiązujący od 1.10.2013) i osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia:
kolokwium śródsemestralne: ustne omówienie jednego z wybranych tematów z Księgi Syracydesa
egzamin końcowy praca pisemna z zakresu ksiąg deuterokanonicznych.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje zatem odpowiednia liczba obecności na wykładzie i pozytywna ocena z krótkiej ustnej prezentacji tematu z księgi Syracydesa oraz pracy pisemnej jako egzaminu końcowego. Wyjątkowych przypadkach możliwy jest też końcowy egzamin w formie ustnej.
PRACA PISEMNA:
NDST (2): student nie napisał pracy.
DST (3): student napisał słabą pracę, opartą na niewielu źródłach.
DB (4): student napisał dobrą prace, opartą na wystarczającej liczbie źródeł.
BDB (5): student napisał szczegółową pracę, wyróżniającą się liczbą źródeł.
EGZAMIN:
NDST (2): student nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna pojęcia ksiąg deuterokanonicznych, kwestii złożoności kanonów Starego Testamentu, natury, genezy i kontekstu powstania Septuaginty oraz poszczególnych ksiąg greckich Starego Testamentu (Księgi Mądrości, Syracydesa, Judyty, Tobiasza, Barucha z Listem Jeremiasza, Ksiąg Machabejskich i pozostałych greckich fragmentów ST) wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; nie zna dziejów ich powstania, charakteru, a także kwestii ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych.
DST (3): student w niewielkim stopniu zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie ksiąg deuterokanonicznych, ale słabo porusza się w tematyce złożoności kanonów Starego Testamentu, słabo zna naturę, genezę i kontekst powstania Septuaginty oraz poszczególnych ksiąg greckich Starego Testamentu (Księgi Mądrości, Syracydesa, Judyty, Tobiasza, Barucha z Listem Jeremiasza, Ksiąg Machabejskich i pozostałych greckich fragmentów ST) wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; słabo zna dzieje ich powstania, charakter, a także kwestię ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych.
DB (4): student dobrze zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie ksiąg deuterokanonicznych, kwestię złożoności kanonów Starego Testamentu, naturę, genezę i kontekst powstania Septuaginty oraz poszczególnych ksiąg greckich Starego Testamentu (Księgi Mądrości, Syracydesa, Judyty, Tobiasza, Barucha z Listem Jeremiasza, Ksiąg Machabejskich i pozostałych greckich fragmentów ST) wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; ma dobrą wiedzę na temat dziejów ich powstania, charakteru, a także kwestii ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych.
BDB (5): student szczegółowo zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie ksiąg deuterokanonicznych, kwestię złożoności kanonów Starego Testamentu, naturę, genezę i kontekst powstania Septuaginty oraz poszczególnych ksiąg greckich Starego Testamentu (Księgi Mądrości, Syracydesa, Judyty, Tobiasza, Barucha z Listem Jeremiasza, Ksiąg Machabejskich i pozostałych greckich fragmentów ST) wraz z ich kontekstem historycznym, literackim i teologicznym; ma szeroką wiedzę na temat dziejów ich powstania, charakteru, a także kwestii ich natchnienia, kanoniczności oraz recepcji w środowiskach chrześcijańskim i żydowskim czasów pobiblijnych.
Literatura
Podstawowa literatura:
- Septuaginta, czyli Grecka Biblia Starego Testamentu z księgami deuterokanonicznymi, apokryfami żydowskimi oraz onomastykonem, przekł., wprowadzenie i przypisy R. POPOWSKI, Prymasowska Seria Biblijna 41, Warszawa 2014.
- Grecko-polski Stary Testament - Księgi greckie, przekł. M. WOJCIECHOWSKI, Prymasowska Seria Biblijna 31, Warszawa 2008.
- R.C. FULLER, Księgi deuterokanoniczne, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, W.R. FAARMER (red. nauk.), S. MCEVENUE, A.J. LEVORATTI, D.L.DUNGAN, (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. nauk. wyd. polskiego), T. MIESZKOWSKI, P. PACHCIAREK (współred.), Warszawa 2000, 2001, s. 157-169.
Wybrana literatura uzupełniająca:
- Opracowania poszczególnych ksiąg deuterokanonicznych w: Katolicki Komentarz Biblijny, R.E. BROWN (red.), J.A. FITZMYER, R.E. MURPHY (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. wyd. polskiego), Prymasowska Seria Biblijna 17, Warszawa 2001; oraz w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, W.R. FAARMER (red. nauk.), S. MCEVENUE, A.J. LEVORATTI, D.L.DUNGAN, (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. nauk. wyd. polskiego), T. MIESZKOWSKI, P. PACHCIAREK (współred.), Warszawa 2000, 2001.
W cyklu 2021/22_Z:
Dodatkowa literatura: |
W cyklu 2022/23_Z:
Dodatkowa literatura: |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa literatura: Wybrana literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: