Prawo oświatowe WT-DNK-PRO
1. Zagadnienia wstępne, początki prawa oświatowego, pojęcie źródeł prawa, pojęcie prawa oświatowego
2. System ustaw dotyczących oświaty
3. Ustawa. Prawo oświatowe
4. Ustawa o systemie oświaty
5. ustawy o systemie informacji oświatowej i o finansowaniu zadań oświatowych
6. Karta nauczyciela
7. Tworzenie prawa wewnątrzszkolnego
8. Prawa rodziców
9. Awans nauczyciela
10. Lekcja religii w szkole
11. Podstawy prawne zapewnienia bezpieczeństwa w szkole
12. Dostęp do informacji w szkole a RODO
13. Zadania dyrektora szkoły w świetle przepisów prawa.
14. Nadzór pedagogiczny
15. Organ prowadzący szkoły
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie wiedzy:
EK 1. Charakteryzuje specyfikę naukową przedmiotu prawo oświatowe. TMA_W07
EK 2. Przybliża podstawowe zagadnienia z zakresu prawa oświatowego. TMA_W07
EK 3. Charakteryzuje podstawowe dokumenty prawa oświatowego w Polsce. TMA_U01
EK 4. Kreuje rozwiązania problemów oświatowych w oparciu o przepisy prawa. TMA_K05
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student „charakteryzuje specyfikę naukową przedmiotu prawo oświatowe”.
Ndst (2): nie potrafi podać podstawowych ram dla przedmiotu prawo oświatowe;
Dst (3): potrafi poprawnie zakres przedmiotu prawo oświatowe i przybliżyć jego specyfikę;
Db (4): precyzyjnie wyjaśnia zakres prezentuje przedmiotu prawo oświatowe, przybliża jego specyfikę oraz źródła;
Bdb (5): precyzyjnie wyjaśnia zakres prezentuje przedmiotu prawo oświatowe, przybliża jego specyfikę oraz źródła, a także wyjaśnia jej znaczenie dla praktyki.
Efekt kształcenia 2. Student „przybliża podstawowe zagadnienia z zakresu prawa oświatowego”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić kilku podstawowych zagadnień należących do prawa oświatowego;
Dst (3): poprawnie wymienia podstawowe zagadnienia należące do prawa oświatowego;
Db (4): sprawnie porusza się wśród podstawowych zagadnień należące do prawa oświatowego i prawidłowo omawia przynajmniej kilka z nich;
Bdb (5): sprawnie porusza się wśród podstawowych zagadnień należące do prawa oświatowego, wskazuje na ich wzajemne powiązania i prawidłowo je omawia.
Efekt kształcenia 3. Student „charakteryzuje podstawowe dokumenty prawa oświatowego w Polsce”.
Ndst (2): nie potrafi podać przynajmniej dwóch dokumentów prawa oświatowego w Polsce;
Dst (3): podaje przynajmniej dwa dokumenty prawa oświatowego w Polsce i je ogólnie opisuje;
Db (4): podaje wszystkie kluczowe dokumenty tworzące system prawa oświatowego w Polsce;
Bdb (5): podaje wszystkie kluczowe dokumenty tworzące system prawa oświatowego w Polsce i precyzyjnie je omawia;
Efekt kształcenia 4. Student „kreuje rozwiązania problemów oświatowych w oparciu o przepisy prawa”.
Ndst (2): nie potrafi wskazać podstawowych aktów prawa oświatowego w odniesieniu do poszukiwania rozwiązania konkretnego problemu;
Dst (3): potrafi wskazać podstawowe aktów prawa oświatowego, w których należy szukać rozwiązań wskazanego konkretnego problemu oświatowego;
Db (4): potrafi znaleźć konkretne przepisy prawa oświatowego, w których znajduje się rozwiązanie postawionego konkretnego problemu oświatowego;
Bdb (5): prawidłowo wskazuje konkretne przepisy prawa oświatowego, w których znajduje się rozwiązanie postawionego konkretnego problemu oświatowego oraz poprawnie je interpretuje.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
- przygotowanie pracy śródsemestralnej
- opanowanie materiału wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę
- kolokwium końcowe: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 15 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
praca z wykładowcą - 35 godz.
praca własna - 15 godz.
Razem: 50 godz. = 2 ECTS
Literatura
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, Warszawa 2011.
Prawo oświatowe. Komentarz, red. M. Pilich, A. Olszewski, Warszawa 2021.
Ustawa o systemie oświaty. Komentarz. A Piszko, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: