Pedagogika ogólna WT-DNK-PO
Treści merytoryczne:
Semestr zimowy:
1. Etymologia terminu „pedagogika”
2. Zadania pajdagogosa.
3. Wychowanie greckie: Sparta, Ateny, uczeni
4. Wychowanie rzymskie
5. Wybrane zagadnienia z historii wychowania:
a. Wieki średnie
b. Karol Wielki
c. Okres scholastyczny
d. Rozwój humanizmu
e. Jan Amos Komeński
f. Ks. Stanisław Konarski
g. Komisja Edukacji Narodowej
h. Modele wychowania: system tradycyjny, system nowego wychowania,
system współczesny
6. Pedagogika - współczesne określenie
7. Pedagogika jako nauka – rozwój i geneza
8. Związek pedagogiki z innymi naukami
9. Rozwój naukowy pedagogiki
a. Przedmiot materialny
b. Przedmiot formalny
c. Swoisty język
d. Swoiste pytania,
e. Cel - zadania
f. Metoda
10. Subdyscypliny pedagogiczne
a. Podział pedagogiki w ujęciu wertykalnym
b. Podział pedagogiki w ujęciu horyzontalnym
11. Metoda badań pedagogicznych
12. Technika badań
13. Główne narzędzia badawcze
14. Czynniki wpływające na wychowanie: bios, ethos, agos, autoagos.
Semestr letni:
15. Idea wychowania katolickiego w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II
16. Wychowanie religijne w rodzinie
17. 5 zasad wychowania katolickiego
18. Wychowanie katolickie na przykładzie Domowego Kościoła
19. Rodzina Domowym Kościołem
20. Pedagogika w świecie ponowoczesnym
21. Media elektroniczne w procesie wychowania
22. Zagrożenia mediów elektronicznych
23. Wrażliwość dziecka a przemoc w cyberprzestrzeni
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
kod przedmiotu MsTeams: I semestr 2021/2022
7oshx56
Nazwa Zespołu:
2021/22_Z | WT-DNK-PO | WYK
Student:
w zakresie wiedzy:
- zna podstawową terminologię pedagogiczną
- zna miejsce pedagogiki wśród innych nauk i potrafi wyjasnić specyfikę podejścia personalistycznego w pedagogice
- ma wiedzę na temat podstawowych metod, technik i narzędzi
- rozumie historyczne uwarunkowania wychowania
w zakresie umiejętności potrafi:
- wykorzystac posiadaną wiedzę do analizy zagadnień pedagogicznych,
- wskazać zależności między teorią i praktyką pedagogiczną
- wskazać specyfikę metody personalistycznej
- w sposób klarowny przezentować zasadnicze kontrowersyjne problemy w pedgogice
w zakresie postaw:
- ma świadomość obowiązywania norm zawodowych i moralnych w badaniach naukowych,
- pracuje w sposób zaplanowany i odpowiedzialny
liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 10 godz.
przygotowanie do kolokwium - 15 godz.
przygotowanie referatu, prezentacji - 5 godz.
suma godzin - 60
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;
- zdolność krytycznej lektury tekstów pedagogicznych;
- umiejętność trafnego doboru i stosowania metod pedagogicznych
- podstawą do zaliczenia tego przedmiotu jest obecność na zajęciach.
- dopuszcza się dwie usprawiedliwione nieobecności.
- w Każdym semestrze jest jedno kolokwium pisemne.
- ocenę na zakończenie semestru uzyskuje się na podstawie odpowiedzi ustnej.
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki metod pedagogicznych; nie potrafi ich rozóżniać;
dostateczna (3) - zna częściowo terminologię; potrafi stosować pewne metody i dostrzega podstawowe różnice występujący między nimi;
dobra (4) - zna terminologię, rozumie specyfkę metod pedagogiki; porafi je stosować, wyjaśnia kontrowesyjne problemy wychowania;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specvyfikę i uwarunkowania pedagogiki; metod personalistycznych, potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy.
Literatura
1. Dawid J. W., O duszy nauczycielstwa, RW KUL 2002.
2. Dziewiecki Marek, Kochać i wymagać, rozdział II Współczesne mity o wychowaniu, s. 17-37
3. Gordon Thomas, Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223
4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000, wskazane rozdziały
5. Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
6. Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;
7. Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część
8.Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie)
9. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998
Literatura pomocnicza
1. Baden-Powell R., Wskazówki dla skautmistrzów.
2. Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 1997
3. Korczak J., Jak kochać dziecko, J. Santorski & Co, Warszawa 1992 (wybrane fragmenty z t. II)..
4. Kuby Gabriele, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Warszawa 2013
5. McLuhan Marshal, Zrozumieć media. Wyd. Naukowo Techniczne, Warszawa 2004
6. Melosik Z., Oblicze młodych w: Kwieciński, Śliwerski, Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, tom 2
7. Woroniecki J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: