Katechetyka fundamentalna WT-DNK-KF
1. Ku definicji katechezy. Katecheza apostolska. Katecheza w okresie patrystycznym.
2. Katecheza w okresie od średniowecza po wiek XIX. Modele katechetyczne w XIX i XX wieku.
3. Podstawowe dokumenty katechetyczne Kościoła powszechnego i polskiego
4. Cele katechezy
5. Źródła katechezy
6. Funkcje i formy katechezy jako posługi Słowa
7. Funkcje katechezy - wychowanie
8. Funkcje katechezy - nauczanie
9. Funkcje katechezy – wtajemniczenie
10. Funkcje katechezy - ewangelizacja
11. Elementy katechezy (biblijny, teologiczny, egzystencjalny)
12. Współczesne modele katechezy
13. Szkolne nauczanie religii dzieci i młodzieży – model teoretyczny i zagadnienia prawne
14. Katecheza parafialna skorelowanej z nauczeniem religii w szkole
15. Katecheza w ruchach formacyjnych i stowarzyszeniach
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS 7kdbs6a
W zakresie wiedzy (TMA_W08) student uczestniczący w zajęciach:
1. Charakteryzuje tożsamość współczesnej katechezy.
2. Omawia funkcje i zadania katechezy.
w zakresie umiejętności (TMA_U01):
3. Prezentuje i samodzielnie analizuje wskazania dokumentów katechetycznych Kościoła powszechnego i polskiego.
4. Przybliża oraz ocenia współczesne modele katechezy.
5. Charakteryzuje zagadnienia prawne związane z szkolną lekcją religii.
w zakresie kompetencji społecznych (TMA_K01):
6. Uzasadnia potrzebę stałego poszukiwania nowych form katechezy.
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta w oparciu o dokumenty i opracowania: 40 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 20 godz.
Razem: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student „charakteryzuje tożsamość współczesnej katechezy.”.
Ndst (2): nie potrafi podać definicji katechezy;
Dst (3): potrafi poprawnie podać definicją katechezy oraz wyjaśnić jej sensu;
Db (4): szczegółowo wyjaśnia pojęcia katechezy, charakteryzuje jej cele oraz źródła;
Bdb (5): szczegółowo wyjaśnia pojęcia katechezy, charakteryzuje jej cele oraz źródła, samodzielnie określa, jakie mogą być przykłady naruszania tożsamości katechezy.
Efekt kształcenia 2. Student „omawia funkcje i zadania katechezy”.
Ndst (2): nie potrafi podać trzech podstawowych funkcji katechezy;
Dst (3): podaje i charakteryzuje trzy podstawowe funkcje katechezy;
Db (4): omawia wszystkie funkcje katechezy i wskazuje miejsca ich realizacji;
Bdb (5): szczegółowo analizuje wszystkie funkcje katechezy, wskazuje miejsca ich realizacji oraz podaje przykłady zastosowania ich w praktyce.
Efekt kształcenia 3. Student „prezentuje i samodzielnie analizuje wskazania dokumentów katechetycznych Kościoła powszechnego i polskiego”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić dokumentów katechetycznych Kościoła;
Dst (3): wymienia i charakteryzuje najważniejsze dokumenty Kościoła powszechnego i polskiego;
Db (4): wymienia i analizuje wskazane dokumenty Kościoła powszechnego i polskiego;
Bdb (5): w oparciu o wskazany przykład odwołuje się do właściwych dokumentów katechetycznych oraz dokonuje prawidłowej ich interpretacji.
Efekt kształcenia 4. Student „przybliża oraz ocenia współczesne modele katechezy”.
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi wymienić podstawowych modeli współczesnej katechezy;
Dst (3): wymienia i charakteryzuje trzy podstawowe modele katechezy posoborowej;
Db (4): wymienia, charakteryzuje oraz opisuje kontekst rozwoju wskazanych modeli katechezy posoborowej;
Bdb (5): charakteryzuje oraz interpretuje wskazane modele katechezy posoborowej. Wymienia oraz przybliża dokonania twórców głównych modeli współczesnej katechezy.
Efekt kształcenia 5. Student „charakteryzuje zagadnienia prawne związane z szkolną lekcją religii”.
Ndst (2): nie potrafi wyjaśnić różnicy pomiędzy katechezą a lekcją religii;
Dst (3): omawia pojęcia katechez oraz lekcja religii, a także wskazuje na podobieństwa i różnice pomiędzy nimi;
Db (4): wyjaśnia pojęcia katechez oraz lekcja religii, wskazuje zachodzące między nimi podobieństwa i różnice, wymienia dokumenty regulujące status szkolnej lekcji religii;
Bdb (5): precyzyjnie charakteryzuje pojęcie lekcji religii, wymienia dokumenty regulujące jej status, a także analizuje wskazane normy prawne państwowe i kościelne.
Efekt kształcenia 6. Student „uzasadnia potrzebę stałego poszukiwania nowych form katechezy”.
Ndst (2): nie potrafi opisać wymogów współczesnej katechezy polskiej;
Dst (3): charakteryzuje kontekst współczesnej katechezy polskiej oraz podaje przykład nowych form katechezy;
Db (4): analizuje wybrane aspekty korelacji katechezy parafialnej oraz szkolnej lekcji religii w kontekście wymogów współczesności;
Bdb (5): wyczerpująco analizuje wskazane aspekty korelacji katechezy parafialnej oraz szkolnej lekcji religii, uzasadnia potrzebę poszukiwania nowych form katechezy oraz formułuje propozycje kierunków jej dalszego rozwoju.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%;
- opanowanie materiału z wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę oraz dokumenty;
- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%.
Literatura
Bagrowicz J., Katecheza jako wychowanie, „Horyzonty Wiary” 1996, nr 3, s. 37-54.
Blachnicki F., Katechetyka fundamentalna, Warszawa 2006.
Długosz A., Katecheza w Kościele partykularnym, „Katecheta” 1998, nr 6-7, s. 39-43.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Catechesi tradendae” (16 X 1979).
Jan Paweł II, Konstytucja apostolska „Fidei depositum” (11 X 1992).
Katecheza Kościoła w świetle „Dyrektorium ogólnego o katechizacji”, red. A. Hajduk, Kraków 1999.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce (20 VI 2001)
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce (8 VI 2018)
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji (15 VIII 1997).
Murawski R., Historia katechezy, t. 1: Katecheza w pierwszych wiekach, Warszawa 2011.
Murawski R., Istotne funkcje katechezy, „Horyzonty Wiary” 1996, nr 3, s. 3-7.
Murawski R., Katecheza jako głoszenie Chrystusa, „Ateneum Kapłańskie” 1997, z. 530, s. 66-76.
Murawski R., Pojęcie katechetyki w refleksji współczesnych polskich autorów, w: Katechetyka i katecheza u progu XXI wieku, red. A. Kiciński, Poznań 2007, s. 13-28.
Offmański A., Koncepcja katechezy o charakterze ewangelizacyjnym według zasad katechumenatu, Szczecin 2010.
Panuś T., Współczesne kierunki katechetyczne, w: Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, red. J. Stala, Tarnów 2010, s. 109-196.
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji (23 III 2020).
Tomasik, P., Katechetyka fundamentalna, w: Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, red. J. Stala, Tarnów 2010, s. 199-325.
Tomasik P., Powstanie i ewolucja polskich dokumentów katechetycznych w latach 2001-2010, „Warszawskie Studia Teologiczne” 2013, nr 1, s. 145-158.
Tomasik P., Regulacje prawne nauczania religii, w: Wybrane zagadnienia z katechetyki, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 73-109.
Tomasik P., Stanowisko Konferencji Episkopatu Polski w sprawie nauczania religii w szkołach publicznych, w: Religia i etyka w edukacji publicznej, red. J. Krukowski, P. Sobczyk, M. Poniatowski, Warszawa 2014, s. 55-76.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: