Kulturowe konfrontacje europejsko-azjatyckie WT-DMI-KKE
Treści merytoryczne:
1. Kultura judaistyczna a kultura grecka
2. Starożytne Kościoły Wschodnie w środowisku religii Azji
3. Wielkie "odkrycia" geograficzne Europejczyków w Azji
4. Europejczycy w Chinach
5. Misjonarze w Indiach
6. Japonia zamknięta na Europę
7. Najstarsze polskie opisy Azji
8. Kraje kultury islamu i ich relacje z Europą
9. Bliski Wschód na pograniczu Europy i Azji
10. Obraz Europejczyków w oczach Azjatów
11. Wpływy Europejskie w Azji w XIX w.
12. Wpływy Azji na Europę w XX w.
13. Azja w relacjach wybranych polskich dziennikarzy (R. Kapuściński, J. Kret)
14. Kobiety Azji w popularnej literaturze polskojęzycznej
15. Podróże Jana Pawła II do Azji jako przykład spotkania kultur
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 - zna z perspektywy europejskiej i misyjnej główne zasady postawy szacunku wobec tradycji i religii w Azji.
EK 2 - ma wiedzę o podstawowych kulturach i religiach Azji.
w zakresie umiejętności:
EK 3 - potrafi skonfrontować główne tradycje kulturowe i religijne Azji z europejskimi.
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 4 - ma świadomość znaczenia różnorodności kulturowej i religijnej i jest w stanie traktować ją z szacunkiem.
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie prezentacji oraz przygotowanie do egzaminu): 25 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 5 godz.
Razem: 60 godz. = 2 ECTS.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "zna z perspektywy europejskiej i misyjnej główne zasady postawy szacunku wobec tradycji i religii w Azji" na ocenę:
Ndst (2): Nie zna podstawowych zasad odniesień wobec tradycji i religii Azji, patrząc na nie z perspektywy europejskiej.
Dst (3): Zna niektóre podstawowe zasady odniesienia do tradycji i religii Azji.
Db (4): Zna większość podstawowych zasad odniesień do głównych tradycji kulturowych i religijnych Azji.
Bdb (5): Precyzyjnie określa podstawowe zasady odniesień do głównych tradycji kulturowych i religijnych Azji.
EK nr 2 określany jako "ma wiedzę o podstawowych kulturach i religiach Azji" na ocenę:
Ndst (2): Nie zna podstawowych pojęć dotyczących głównych kultur i religii Azji
Dst (3): Zna niektóre podstawowe pojęcia dotyczące tradycji kulturowych i religijnych Azji
Db (4): Poprawnie określa większość tradycji i religii Azji
Bdb (5): Precyzyjnie definiuje główne elementy tradycji i religii Azji
EK nr 3 określany jako "potrafi skonfrontować główne tradycje kulturowe i religijne Azji z europejskimi" na ocenę:
Ndst (2): Nie potrafi skonfrontować głównych tradycji kulturowych i religijnych Azji z europejskimi.
Dst (3): Potrafi skonfrontować pewne tradycje azjatyckie z europejskimi.
Db (4): Potrafi w miarę całościowo skonfrontować tradycje azjatyckie z europejskimi.
Bdb (5): Bardzo dobrze potrafi konfrontować kulturowo-religijne tradycje azjatyckie z europejskimi.
EK nr 4 określany jako "ma świadomość znaczenia różnorodności kulturowej i religijnej i jest w stanie traktować ją z szacunkiem" na ocenę:
Ndst (2): Nie jest świadom znaczenia różnorodności kulturowej i religijnej.
Dst (3): Bardzo wybiórczo potrafi uszanować różnorodność kulturową i religijną.
Db (4): Zasadniczo dostrzega znaczenie różnorodności kulturowej i religijnej.
Bdb (5): Poprawnie dostrzega różnorodność kulturowo-religijną i jest w stanie traktować ją z szacunkiem.
Literatura
Literatura podstawowa:
- F.A. Plattner, Gdy Europa szukała Azji, Kraków 1975.
- E. Pałasz-Rutkowska, Japońskie reakcje na spotkania z Zachodem, w: Wizerunek Europejczyków i kultury Zachodu w Azji i Afryce, pod red. J. Krzywicki i in., Warszawa 2005, s. 21-83.
- M. Religia, Obraz cudzoziemców w "Krótkiej historii oświecenia" Li Baojia, w: Wizerunek Europejczyków i kultury Zachodu w Azji i Afryce, pod red. J. Krzywicki i in., Warszawa 2005, s. 85-128.
- M. Bielawski, Krzyż i tęcza, „Znak” (1998) nr 10, s. 87-102.
Literatura uzupełniająca:
- J. Danielou, Teologia judeochrześcijańska, Kraków 2008.
- A.S. Atiya, Historia Kościołów wschodnich, Warszawa 1978.
- A. Kaim, Kościół Chaldejski, Poznań 2001.
- A. Jochum, Na dworze wielkiego chana. Jan z Monte Corvino, Warszawa 1989.
- G. Andreotti, Jezuita w Chinach. Matteo Ricci z Italii do Pekinu, Kraków 2004.
- S. Endo, Milczenie, Warszawa 1971.
- S. Endo, Samuraj, Warszawa 1987.
- A. Kozyra, Samurajskie chrześcijaństwo, Warszawa 1995.
- W. Malej, Patriarcha Zaleski, Rzym 1965.
- H. Le Saux, J. Monchanin, Benedyktyński Aśram, Kraków 1986.
- I. Merklejn, Brat Zeno Żebrowski. Polski misjonarz w japońskich mediach, Warszawa 2006.
- D. Żerek, Niezdobyty bastion – ocalić Europę, Warszawa 2012.
- J. Pascarl-Gillespie, Kiedyś byłam księżną, Warszawa 2012.
- Souad, Spalona żywcem, Warszawa 2004.
- R. Kapuściński, Szachinszach, Warszawa 1982.
- R. Kapuściński, Imperium, Warszawa 1993.
- J. Kret, Moje Indie, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: