Chrystianizacja i ewangelizacja Ameryki Łacińskiej WT-DMI-CEA
1. Polityczno-społeczny kontekst ewangelizacji w Ameryce Łacińskiej w XVI-XVIII wieku (bulle aleksandryjskie - patronat; prawo kolonialne; mozaika społeczno-etniczna)
2. Pierwsze dekady ewangelizacji na Karaibach i w Ameryce Środkowej (kierunki rozwoju; rozwój struktur kościelnych)
3. Dynamika konkwisty i ewangelizacji Meksyku
4. Fenomen Guadalupe. Znaczenie objawień Maryi w Guadalupe dla historii ewangelizacji Ameryki Łacińskiej
5. Fazy ewangelizacji świata andyjskiego
6. Ewangelizacja regionu La Plata i Brazylii
7. Synody prowincjalne i diecezjalne w XVI i XVII wieku w Ameryce Łacińskiej
8. System pueblos de Indios (redukcji) w Paragwaju, Chiquitani, Mojos i Maynas
9. Encomienda – ewangelizacja w systemie ekonomii okresu kolonialnego
10. Myśl teologiczno-misyjna okresu kolonialnego (Las Casas, J. Acosta itd.)
11. Święci Kościoła latynoskiego
12. Misyjność Kościoła latynoskiego wg dokumentów konferencji CELAMu (Medellin, Puebla, Santo Domingo, Aparecida)
13. Współczesna duchowość latynoska (sanktuaria; ruchy religijne)
14. Ewangelizacja współczesnej ludności autochtonicznej
15. Nowe strategie misyjne Kościoła w Ameryce Łacińskiej
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy:
EK 1 – posiada szeroki zasób wiedzy w odniesieniu do wielowątkowej historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej.
w zakresie umiejętności:
EK 2 – Student posiada na tyle rozległą i utrwaloną wiedzę z zakresu historii chrystianizacji i ewangelizacji Ameryki Łacińskiej, że potrafi twórczo odtworzyć główne fakty historyczne z tego zakresu, wyjaśnić genezę, przebieg i konsekwencje wielorakich procesów oraz poprawnie je zaprezentować.
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 - ma świadomość, że współczesna rzeczywistość religijna Ameryki Łacińskiej ma bardzo głębokie korzenie, zaś odmienność i różnorodność jest czymś pozytywnym.
Kryteria oceniania
Metoda oceny: Ocena prezentacji tworzenia bibliografii oraz ocena z kolokwium końcowego.
Kryteria oceniania:
EK nr 1.
Na ocenę:
Ndst (2): Nie jest zdolny do przedstawienia podstawowych faktów z wymaganego zakresu.
Dst (3): Orientuje się bardzo ogólnie w problematyce historii chrystianizacji.
Db (4): Posiada bogatą wiedzę na temat rozprzestrzeniania się wiary chrześcijańskiej w Nowym Świecie.
Bdb (5): Posiada dojrzałą wiedzę odnoście historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej.
EK nr 2.
Na ocenę:
Ndst (2): Nie potrafi przedstawić podstawowych faktów z historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej.
Dst (3): W ograniczonym zakresie potrafi przedstawić fakty z historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej.
Db (4): Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy i fakty dotyczące historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej.
Bdb (5): Posiada rzetelną wiedzę na temat historii chrystianizacji Ameryki Łacińskiej i potrafi ją poprawnie przedstawić.
EK nr 3.
Na ocenę:
Ndst (2): Nie dostrzega zależności historycznych na współczesny wymiar życia.
Dst (3): Jest tylko po części świadom konieczności poznania historii, aby zrozumieć współczesne oblicze Ameryki Łacińskiej.
Db (4): Jest świadom zależności pomiędzy historią a rzeczywistością i potrafi o je określić.
Bdb (5): Potrafi z wielkim szacunkiem i profesjonalizmem dyskutować nad problematyką oraz wpływem historii na obecny kształt społeczeństw latynoamerykańskich
Literatura
Brzozowski J., Udział zakonów w ewangelizacji Ameryki Łacińskiej, „NURT SVD” (2004), nr 1, s. 49-70.
Chávez E., Drugi całun, Kraków 2010.
Gać J., Raj utracony. Śladami chrześcijaństwa. Pierwsze misje jezuitów w Ameryce, Kraków 2006.
Mazurek R. D., Bóg o indiańskim obliczu. Między inkulturacją a synkretyzmem religii keczua w południowych Andach peruwiańskich, Kraków 2006.
Szyszka T., Redukcje jezuickie. Modelowy projekt promocji ludzkiej z okresu kolonialnego, [w:] J. Stali (red.), Działalność misyjna i promocja ludzka. Teoria i praktyka eklezjalna, Lublin 2011, s. 271-293.
Szyszka T., Zmagania ewangelizacyjne w Ameryce Łacińskiej okresu kolonialnego, w: M. F. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa 2009, s. 120-130.
Pomocnicza:
Fąs L., Patronat misyjny, NURT SVD (2004), nr 1, s. 7-48.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in America (1999), [w:] J. Różański (red.), Ecclesia in America. Wybrane problemy Kościoła w Ameryce Południowej w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II. Warszawa 2003, s. 243-338.
Kamen H., Imperium Hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, Warszawa 2008.
Las Casas B., Krótka relacja o wyniszczeniu Indian, Poznań 1988.
Nawrot P., Redukcje jezuickie (1609-1767). Wybrane dokumenty, Poznań 2009.
Szyszka, T., Kontekstualizacja oblicza Jezusa Chrystusa w Ameryce Łacińskiej, [w:] T. Szyszka, A. Wąs (red.), Oblicza Jezusa Chrystusa w kulturach i religiach świata. Dialog Kultur i Religii nr 2, Warszawa 2007, s. 97-112; 167-190.
Vitoria de Francisco, O Indianach, Warszawa 1954.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: