Polskie seriale telewizyjne epoki PRL-u WT-DKS-WMPS
Przedstawienie wybranych charakterystycznych seriali telewizyjnych dotyczących rozmaitej problematyki. Zaakcentowanie elementów propagandowych. Ukazanie specyfiki komedii serialowych. Podkreślenie serialowych obrazów polskiego społeczeństwa w epoce PRLu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 - zna definicje i charakterystykę serialu telewizyjnego:
na ocenę 2 - nie umie sformułować definicji serialu telewizyjnego
na ocenę 3 - umie pobieżnie scharakteryzować serial telewizyjny
na ocenę 4 - umie dobrze zdefiniować i scharakteryzować serial telewizyjny
na ocenę 5 - umie bardzo dobrze zdefiniować i scharakteryzować serial telewizyjny.
EK 2 - rozpoznaje rozmaite rodzaje seriali telewizyjnych z epoki PRLu
na ocenę 2 - nie rozpoznaje rozmaitych rodzajów seriali telewizyjnych z epoki PRLu
na ocenę 3 - rozpoznaje niektóre rodzaje seriali telewizyjnych z epoki PRLu
na ocenę 4 - rozpoznaje wszystkie rodzaje seriali telewizyjnych z epoki PRLu
na ocenę 5 - rozpoznaje i dogłębnie charakteryzuje rozmaite seriale telewizyjne z epoki PRLu
EK 3 - potrafi ocenić specyfikę rozmaitych seriali telewizyjnych z epoki PRLu
na ocenę 2 - nie potrafi ocenić specyfiki rozmaitych seriali telewizyjnych z epoki PRLu
na ocenę 3 - rozpoznaje niektóre cechy specyficzne seriali telewizyjnych z epoki PRLu
na ocenę 4 - rozpoznaje większość cech specyficznych seriali telewizyjnych z epoki PRLu
na ocenę 5 - potrafi dostrzec najważniejsze elementy treści seriali telewizyjnych z epoki PRLu
EK 4 - rozpoznaje istotę przekazów propagandowych w serialach PRLu
na ocenę 2 - nie rozpoznaje istot komunikatów propagandowych w serialach
na ocenę 3 - rozpoznaje niektóre komunikaty propagandowe w serialach
na ocenę 4 - rozpoznaje wiele komunikatów propagandowych w serialach
na ocenę 5 - rozpoznaje wszystkie elementy propagandy w serialach PRLu.
EK 5 - prawidłowo określa istotne treści seriali PRLu.
na ocenę 2 - nie rozpoznaje istotnych treści w serialach PRLu
na ocenę 3 - rozpoznaje niektóre istotne treści w serialach PRLu
na ocenę 4 - rozpoznaje wiele istotnych treści w serialach PRLu
na ocenę 5 - rozpoznaje wszystkie istotne treści w analizowanych serialach PRLu.
Kryteria oceniania
Wykład podający, projekcja egzemplifikująca, dyskusja.
Weryfikacja efektów: kolokwium ustne, dotyczące analizy wybranego serialu telewizyjnego z epoki PRLu.
Literatura
Antczak J., Noce i dnie mojego życia, Warszawa 2009.
Kieślowski K., Autobiografia, Kraków 2012.
Łazarz M., Czterej pancerni i pies. Przewodnik po serialu i okolicach, Wrocław 2006.
Piotrowski P. K., 07 zgłasza się. Opowieść o serialu, Warszawa 2013.
Piotrowski P. K., Kultowe seriale, Warszawa 2011.
Płoński J., Alternatywy 4. Przewodnik po serialu i rzeczywistości, Warszawa bdw.
Replewicz M., Stawka większa niż kłamstwo, Warszawa 2015.
Replewicz M., Stanisław Bareja alternatywnie, Poznań 2019.
-----------------------------
Kozieł A., Za chwilę dalszy ciąg programu…. Telewizja Polska czterech dekad 1952-1989, Warszawa 2003.
Łęcicki G. Obraz dziecka w polskich filmach i serialach telewizyjnych, w: Dziecko w mediach, red. M. Butkiewicz, A. Gralczyk, K. Marcyński, Warszawa 2016.
Łęcicki G., Obraz rodziny w wybranych polskich serialach telewizyjnych. W: Kapłan i rodzina w mediach. Red. A. Adamski, K. Kwasik, G. Łęcicki, Warszawa 2012.
Łęcicki G., Elementy propagandy i manipulacji audiowizualnej na przykładzie polskich seriali telewizyjnych w PRL i III RP. W: Media w edukacji. Wymiar kulturowy i aksjologiczny. Red. A. Roguska, Siedlce 2013.
Pikulski T., Prywatna historia telewizji publicznej, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: