Relacje z mediami. Biuro prasowe. Zarządzanie i organizacja obsługi medialnej WT-DKS-U2-RM
Kurs zaznajamia studentów z rynkiem zarządzania mediami, organizacją i pracą biura prasowego (w tym wirtualnego biura prasowego), budowaniem relacji z mediami, tworzeniem identyfikacji wizualnej, prowadzeniem różnorodnych działań komunikacyjnych marki z otoczeniem oraz budowania pozycji marki na rynku. Kurs ma charakter warsztatowy i wymaga wykonywania zadań indywidualnych lub pracy w grupie. Kurs prowadzony jest dla studentów studiów stacjonarnych.
Celem zajęć jest nauczenie studentów:
1. Umiejętności projektowania działań komunikacyjnych i PR;
2. Praktycznego wykorzystania badań w zarządzaniu mediami;
3. Znajomości zasad i tworzenia identyfikacji wizualnej zgodnej z wytycznymi;
4. Budowania własnej bazy mediów i długotrwałych relacji z dziennikarzami;
5. Znajomości nowoczesnych technologii komunikacyjnych i trendów rynku medialnego;
6. Odróżniania dobrych i złych praktyk prowadzenia biura prasowego (w tym wirtualnego biura prasowego);
7. Korzystania z nowoczesnych narzędzi pozwalających tworzyć wirtualne biuro prasowe.
Podczas zajęć zostaną poruszone następujące tematy:
1. Biuro prasowe i rzecznik prasowy;
2. PR a komunikacja;
3. Praktyczne wykorzystanie badań i analiz w organizacji obsługi medialnej;
4. Firma jako wydawca;
5. Wirtualne biuro prasowe;
6. Kompetencje rzecznika prasowego PR – przegląd otoczenia i zapotrzebowania rynkowego (rynek agencji, działów PR i promocji).
Zajęcia będą realizowane z udziałem gości z zewnątrz, pracującymi w biurach prasowych oraz przy obsłudze medialnej. Zaprezentują oni dobre praktyki, które wykorzystują w działań komunikacyjnych i promocyjnych firm.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD PRZEDMIOTU NA PLATFORMIE MS TEAMS:
ydm8h59
Student:
- definiuje pojęcia dotyczące biura prasowego, rzecznika prasowego, komunikacji, obsługi medialnej, zarządzania informacji i inne
- zna zasady tworzenia bazowych materiałów PR
- potrafi przygotować teczkę prasową zawierającą materiały dla dziennikarzy
- potrafi odróżnić i wykorzystać podstawowe narzędzia: media relations, content marketing, komunikację korporacyjną, komunikację wewnętrzną, komunikację kryzysową, public affairs i lobbying
- zna metody badań społecznych i techniki nauk o mediach
- potrafi wskazać dobrze i źle prowadzone wirtualne biuro prasowe
- potrafi zarządzać informacją i komunikacją interaktywną
- potrafi stworzyć własną bazę mediów (dziennikarską)
- potrafi stworzyć identyfikację wizualną według wytycznych (dobór kolorów, zastosowanie cyfrowe i inne)
- wskazuje najnowsze trendy na rynku medialnym oraz sposoby ich wykorzystania
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach
- prawidłowe wykonywanie zleconych prac
- obecność na zajęciach
- przygotowanie pracy zaliczeniowej (omówienie wraz ze studentami)
Literatura
Podstawowa
(dostępna w bibliotece UKSW)
Black S., Public relations, Dom Wydawniczy ABC/Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001
Budzyński W., Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Poltext, Warszawa 1999
Bussey C., Public relations. Jak zdobyć rozgłos bez dużych pieniędzy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013
Czaplicka M., Zarządzanie kryzysem w social media, Helion, Gliwice 2013
Davis A., Wszystko, co powinieneś wiedzieć o public relations. Odpowiedzi na 500 najważniejszych pytań, Rebis, Poznań 2008
Dejnaka A., Strategia reklamy marki, produktów i usług, Gliwice 2006.
Gregory A., Public relations w praktyce, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997
Jabłoński W., Media relations. Kreowanie informacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Kaczmarek-Śliwińska M., Public relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji : sztuka komunikowania się, Difin, Warszawa 2015
Laermer R., Prichinello R., Public relations, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004
Levinson P., Nowe nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010
Manovich L., Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
Miczka T., O zmianach zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych, Katowice 2002
Miotk A., Badania w public relations. Wprowadzenie, Difin, Warszawa 2012
Miotk A., Nowy PR. Jak internet zmienił public relations, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2016
Murdoch A., Komunikowanie w kryzysie. Jak ratować wizerunek firmy, Poltext, Warszawa 2003
Oliver S., Strategia public relations, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005
Pluta E., Public relations - moda czy konieczność? Teoria i praktyka, Twigger, Warszawa 2001
Podraza U., Kryzysowe public relations, Difin, Warszawa 2008
Ries A., Ries L., Upadek reklamy i wzlot public relations, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004
Scott D. M., Marketing i PR w czasie rzeczywistym. Jak błyskawicznie dotrzeć do rynku i nawiązać kontakt z klientem, Oficyna, Warszawa 2013
Scott D. M., Nowe zasady marketingu i PR, Oficyna, Warszawa 2019
Szyfter J. P., Public relations w internecie, Helion, Gliwice 2005
Tworzydło D., Olędzki J. (red.), Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Wydanie VI, Oficyna, Warszawa 2015
Uzupełniająca
Ali M., Marketing i public relations w małej firmie, Helion, Gliwice 2005
Andrzejewski P., Kot W., Media relations. Budowanie reputacji firmy, Poltext, Warszawa 2002
Budzyński W., Wizerunek firmy. Kreowanie, zarządzanie, efekty, Poltext, Warszawa 2003
Donman D., Dennison D., Doman M., Badania marketingowe w małej firmie (Market Research Made Easy), tłum. Magda Witkowska, Gliwice 2005
Fabjaniak-Czerniak K., Internetowe media społecznościowe jako narzędzie public relations, (w:) Kubiak K. (red.), Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności. Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012
Forsyth P., Marketing dla nie wtajemniczonych, Warszawa 1996
Gackowski T., Łączyński M. (red.), Metody badania wizerunku w mediach, CeDeWu.pl, Warszawa 2009
Hope E., Public relations. Czy to się sprawdzi?, Scientific Publishing Group, Gdańsk 2004
Kozłowski M., Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku, Wolters Kluwer, Warszawa 2016
Królewski J., Sala P., E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, Warszawa 2014
Lovett J., Sekrety pomiarów w mediach społecznościowych, Gliwice 2012.
Łaszyn A., Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzem, Wydawnictwo Message House, Warszawa 2015
Murdoch A., Język public relations. Jak promować firmę, Poltext, Warszawa 2000
Murdoch A., Prezentacje i wystąpienia w public relations, Poltext, Warszawa 2002
opr. zbior., Praktycznie o PR. Case studies projektów nagrodzonych w konkursie ZFPR Złote Zpinacze, Związek Firm Public Relations, Warszawa 2011
opr. zbior., Sztuka public relations. Wydanie drugie poszerzone, Związek Firm Public Relations, Warszawa 2011
Rozwadowska B., Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2002
Szczepanik R., Krzyżowska O., Nietypowe przypadki public relations, Helion 2003
Szymańska A., Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Unimex, Wrocław 2004
Tworzydło D., Chmielewski Z. (red.), Badania i pomiar efektów w public relations, Newsline, Rzeszów 2010
Tworzydło D., Olędzki J. (red.), Leksykon public relations, Newsline/Bonus Liber, Rzeszów
Witczak O., Nowe media w budowaniu marki i wizerunku przedsiębiorstwa, (w:) Bajdak A. (red.), Komunikacja marketingowa – współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, „Studia Ekonomiczne”, nr 140. , 2013
Witczak O. , Postawy i opinie konsumentów indywidualnych wobec reklamy w nowych i tradycyjnych mediach, „Marketing i Rynek”, nr 8., 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: