Fake news jako narzędzie wpływu społecznego WT-DKS-U2-FN
Przedmiot przeznaczony jest dla studentów Wydziału Teologicznego zainteresowanych teoretycznymi, badawczymi i społecznymi aspektami tzw. „fake newsów”. Zajęcia będą przeprowadzone w formie warsztatów.
Podstawowym materiałem analizowanym w czasie zajęć będą wypowiedzi medialne (w różnorodnej formie), uzupełnione o raporty badawcze i analizy teoretyczne dotyczące zjawiska „fake newsów“.
W trakcie zajęć (30h) omówione i rozwinięte zostaną następujące zagadnienia:
1. „Fake news“ – typologia, mechanizmy powstawania, mechanizmy rozprzestrzeniania i społeczna szkodliwość. Różnorodne rozumienie terminu „fake news“. Analiza współczenego obiegu informacji.
2. Postprawda – wprowadzenie do teorii. Aktywna Unia Europejska a kontekst globalny.
3. „Fake newsy“ w wybranych krajach świata – case studies.
4. „Fake news“ jako wpływ na przemiany społeczne (narzędzia i metody) - case studies.
5. „Fake news“ a Covid-19.
6. Metody weryfikacji treści dostępnych w Internecie.
7. Metody zapobiegania rozprzestrzenianiu się „fake news“.
8. Infobrokering i fact-checking – jak radzić sobie z „fake newsami“.
9. Inicjatywy przeciwdziałania „fake newsom”.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Student zna przyczyny i konsekwencje obecności „fake news“ w różnorodnych kontekstach naukowych i społecznych;
• Student zna mechanizmy sprzyjające rozpowszechnianiu „fake news“;
• Student wie jaka jest rola i znaczenie mediów społecznościowych w procesach tworzenia i rozpowszechniania nieprawdziwych treści;
• Student zna i potrafi wskazać podstawowe informacje dotyczące narzędzi wpływu społecznego poprzez „fake news“ na przykładach konkretnych państw.
Umiejętności
• Student potrafi dokonać wstępnej oceny treści dostępnych w różnych przekazach medialnych pod kątem ich ew. nieprawdziwości;
• Student potrafi wskazać podstawowe zasady oddziaływania „fake newsów” na społeczeństwo;
• Student potrafi właściwie reagować podczas kontaktu z „fake newsami“;
• Student potrafi wykonać czynności pozwalające zweryfikować prawdziwość informacji (potrafi dokonać fact checkingu);
• Student potrafi świadomie korzystać z narzędzi social media i wie jak nie rozpowszechniać „fake news“.
Kompetencje
• Student rozumie znaczenie prawdziwości danych i wiadomości dla społeczeństwa;
• Student zna i przestrzega zasad etycznych związanych z wyszukiwaniem, użytkowaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem danych i informacji;
• Student ma świadomość jak ważne jest stałe doskonalenie swoich e-umiejętności i e-kompetencji.
Kryteria oceniania
Student zobowiązany jest do obecności na zajęciach w wymiarze 100%. Kontrola procesu nauczania polega na cząstkowym sprawdzeniu zdobytej wiedzy (np. aktywność podczas dyskusji, pytania testowe, krótkie wypowiedzi pisemne, prezentacje itp.). Na pierwszych zajęciach zostanie przeprowadzony pre-test. Na ostatnich zajęciach zostanie przeprowadzony post-test.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Barkley, D. A. (2018). Fake news, propaganda, and plain old lies : how to find trustworthy information in the digital age. London, Rowman & Littlefield.
Berger, G. 2017. Fake news and the future of professional and ethical journalism. Presentation at conference organized by the Joint Extremism/Digital Europe Working Group Conference of the European Parliament on 6 September 2017 https://
en.unesco.org/sites/default/files/fake_news_berger.pdf
European Commission. (2018). Fake news and disinformation online: report: Flash Eurobarometer 464. Retrieved from: http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/82797.
Grabowski, T. W., Lakomy, M., Oświecimski, K. (red.) (2018). Postprawda jako zagrożenie dyskursu publicznego. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Grabowski, T. W., Lakomy, M., Oświecimski, K., Pohl, A. (2018). Postprawda: spojrzenie krytyczne. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Jaskułowski, K. (2010). Koncepcja sfery publicznej Jürgena Habermasa. Studia Europejskie, nr 3, s. 69-85.
McNair, B. (2018). Fake news: falsehood, fabrication, and fantasy in journalism. London, New York: Routledge.
Van Dijk, J. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa, wydawnictwo naukowe PWN.
Wrzosek, M. (2019). Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej: państwo, społeczeństwo, polityka, biznes. Warszawa, NASK Państwowy Instytut Badawczy.
Wybrane raporty np. Eurobarometr, Reuters Institute, CBOS.
Wybrane strony internetowe.
Literatura może zostać rozszerzona w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: