Etyka i aksjologia mediów WT-DKS-SE
1. Wartości a postawy
2. Nowy ateizm
3. Bioetyka w przesłaniu medialnym
4. Komunikacja norm moralnych
5. Kodeksy etyczne mediów
6. Kondycja moralna współczesnego człowieka
7. Etyka zawodowa
8. Stałe i zmienne tożsamości osoby
9. Podmiot w procesie komunikacji
10. Antropologia i aksjologia mediów
Szczegóły można znaleźć na stronie http://jaroslawsobkowiak.pl/wyklady-w-roku-akad-20162017/seminarium-magisterskie/
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o mediach i nauk o zarządzaniu, rozumie ich źródła oraz wszechstronne zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowych
EK 2 - ma pogłębioną wiedzę na temat medioznawstwa oraz nauk o zarządzaniu, ich miejscu w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
EK 3 - biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców
EK 4 – posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania pisemnych tekstów w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami ortografii, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej
Ek 5 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.
Praca własna studenta: 90 godz.
Razem: 120 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o mediach i nauk o zarządzaniu, rozumie ich źródła oraz wszechstronne zastosowania w obrębie zbliżonych dyscyplin naukowychi”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianego efektu kształcenia
Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu nauk o mediach i zarządzaniu, potrafi odnieść je do aksjologii i etyki
Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe teorie, nurty filozoficzne i etyczne
Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii i etyki
EK nr 2 określany jako „ma pogłębioną wiedzę na temat medioznawstwa oraz nauk o zarządzaniu, ich miejscu w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi”
Na ocenę:
Ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć ze wskazanych zakresów
Dst (3): umie dostrzegać podstawowe zagrożenia dla funkcjonowania norm etycznych we wskazanych obszarach
Db (4): poprawnie definiuje i dokonuje aplikacji podstawowych norm etycznych w zakresie medioznawstwa i zarządzania
Bdb (5): rozumie potrzebę jasnych kryteriów i norm etycznych w ocenie podstawowych procesów medioznawczych
EK nr 3 określany jako „biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców”
Na ocenę:
Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie medioznawstwa i zarzązania
Dst (3): poprawnie prezentuje wyniki badań, jednakże bez umiejętności ich analizy
Db (4): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad osiągniętymi wynikami
Bdb (5): potrafi efektywnie prezentować, analizować, przedyskutować osiągnięte wyniki, a także zaproponować ewentualne dalsze badawcze modyfikacje
EK nr 4 określany jako „posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania pisemnych tekstów w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami ortografii, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej”
Ndst (2): nie posiada wspomnianych umiejętności
Dst (3): posiada w stopniu dostatecznym
Db (4): rozumie szczególną rolę języka pisanego w procesie komunikacji
Bdb (5): Docenia zdolność redakcji tekstów i kryteria poprawności językowej jako istotne elementy w procesie komunikowania wyników badań
EK nr 5 określany jako „ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób”
Ndst (2): nie wykazuje potrzeby osobistego rozwoju
Dst (3): rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia własnej świadomości, szczególnie w zakresie aksjologii i etyki
Db (4): identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralne i etyczne- zwłaszcza dotyczące roli i działań człowieka w świecie mediów;
Bdb (5): wyciąga wnioski i postulaty związane z dylematami etyczno-moralnymi i potrafi dokonywać aplikacji norm i zasad etycznych w ocenie konkretnych zjawisk medialnych, kulturowych i społecznych.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: na podstawie udziału w dyskusji, pracy własnej i jakości prezentowanych tekstów.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- Udział w seminarium (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze)
- przygotowanie i prezentacja zagadnienia - 1 raz w semestrze
- rok I, semestr I - sformułowanie tematu pracy magisterskiej, kwerenda bibliograficzna, plan pracy
- rok I, semestr II - I rozdział
- rok II - najpóźniej do kwietnia - całość pracy
W ramach seminarium dokonuje się wspólnej ewaluacji proponowanych tematów, jak również wstępnego "dopuszczenia do obrony". Polega ono na autoreferacie magistranta, po którym następuje próba uzasadnienia przyjętego stanowiska, celu i kierunku badań, założonej metody i wykorzystanej literatury. Magistrant musi wykazać się zdolnością udzielania jasnych i precyzyjnych odpowiedzi na stawiane pytania.
Literatura
Literatura metodyczna:
Seminarium poprzedzą zajęcia z metodologii badań naukowych (poziom wyrównawczy).
Szczegółowa literatura proponowana każdemu uczestnikowi seminarium w zależności od podejmowanych tematów badawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: