Wybrane współczesne problemy w mediach - ćwiczenia do wykładu WT-DKS-P-WPSC
UWAGA - OSOBNY SYLABUS DLA R. 2022/23 - dokładniejsze informacje w "skrócony opis"
Na ćwiczeniach wiedza z wykładu „Problemy społeczne w mediach” jest ugruntowywana i pogłębiana poprzez przygotowanie przez studentów prezentacje na temat wybranych problemów społecznych. W czasie dyskusji i warsztatów ćwiczona jest umiejętność posługiwania się terminologią naukową dotyczącą problemów społecznych oraz ich prezentacji w mediach. Podczas pracy w grupach analizowane są przekazy medialne na temat problemów społecznych i dyskutowana jest kwestia ich zgodności z wiedzą naukową na ten temat oraz analizowane są cechy i mechanizmy medialnej reprezentacji rzeczywistości społecznej (próba własnych badań medioznawczych).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
UWAGA - OSOBNY SYLABUS DLA R. 2022/23 - dokładniejsze informacje w "skrócony opis"
1. Ma wiedzę z zakresu socjologii na temat problemów społecznych
2. Posiada socjologiczną wiedzę na temat grup i organizacji społecznych (zwłaszcza rodziny) oraz instytucji społecznych; rozumie zjawiska nierówności społecznych. Posiada wiedzę o patologiach życia społecznego związanych z tymi obszarami życia społecznego
3. Dostrzega relacje między mediami a zjawiskami i procesami społecznymi
Kryteria oceniania
UWAGA - OSOBNY SYLABUS DLA R. 2022/23 -- dokładniejsze informacje w "skrócony opis"
1. Ma wiedzę z zakresu socjologii na temat problemów społecznych
- student prezentuje na forum grupy wybrany problem społeczny, uwzględniając w różnym stopniu wszystkie lub niektóre z poniższych aspektów:
a) rozmiar i charakter zjawiska w Polsce - współcześnie i na przestrzeni lat
b) rozmiar i charakter zjawiska w porównaniu z innymi krajami
c) cechy zjawiska jako problemu społecznego
d) społeczne przyczyny i skutki zjawiska
e) literatura przedmiotu
ocena bdb – wyczerpujące omówienie tematu z uwzględnieniem wszystkich aspektów
ocena db - omówienie tematu we właściwy sposób, z uwzględnieniem większości aspektów
ocena dst – niepełne/niewystarczające wyczerpujące omówienie tematu, brak uwzględnienia wszystkich aspektów
ocena ndst – brak spełnienia warunków zaliczenia na ocenę dst
2. Posiada socjologiczną wiedzę na temat grup i organizacji społecznych (zwłaszcza rodziny) oraz instytucji społecznych; rozumie zjawiska nierówności społecznych. Posiada wiedzę o patologiach życia społecznego związanych z tymi obszarami życia społecznego (w stopniu: bdb db, dst, ndst) - wykazuje tę wiedzę w czasie dyskusji i ćwiczeń oraz w przygotowywaniu prezentacji (patrz punkt 2, zwłaszcza podpunkty c-e)
3. Dostrzega relacje między mediami a zjawiskami i procesami społecznymi
- student uzyskał bardzo dobre/dobre/dostateczne/niedostateczne wyniki w pracy grupowej (analizowanie przekazów medialnych na temat problemów społecznych, badanie i dyskutowanie ich zgodności z wiedzą naukową na ich temat, analizowanie cech i mechanizmów medialnej reprezentacji rzeczywistości społecznej)
Na ocenę składają się:
1. Obecność na zajęciach - 30%
Dopuszczalne są 3 (nieusprawiedliwione) nieobecności - większa ich liczba oznacza brak zaliczenia przedmiotu (ponadlimitowe nieobecności należy zaliczyć na dyżurze w ciągu 2 tyg. od absencji)
2. Aktywność podczas ćwiczeń, prac grupowych - 30%
3. Wygłoszenie prezentacji - 40 %
Literatura
Literatura uzupełniająca:
W. Adamczyk, Patologie instytucji samorządowych jako przedmiot publikacji śledczych i interwencyjnych w niezależnych mediach lokalnych, w: Komunikowanie lokalno-regionalne w dobie społeczeństwa medialnego. T. 2, Aspekty polityczne, społeczne i technologiczne, 2018 s. 30-46.
A. Duda, Medialne reprezentacje biedy, „Roczniki Kulturoznawcze” nr 4, 2019.
M. Kochan, Medialne obrazy przemocy, „Poradnik Jezykowy”, 2020
M. Lisowska-Magdziarz, Reprezentacje biedy i wykluczenia społecznego w tabloidach i mediach głównego nurtu, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” nr 1, 2013, ss. 33–54.
J. Maćkiewicz, Ramy interpretacyjne jako narzędzie
badań medioznawczych, "Studia Medioznawcze" nr 3, 2020.
K. Pokorna-Ignatowicz, J. Bierówka, S. Jędrzejewski (red.), Media a Polacy. Polskie media wobec ważnych wydarzeń politycznych i problemów społecznych, Warszawa 2012.
M. Szafrańska, Penalny populizm a media, Kraków 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: