Popularyzacja nauki w mediach WT-DKS-P-WMPN
Wykład dot. zagadnień związanych ze współczesną komunikacją naukową, funkcjonowaniem instytucji nauki oraz znaczeniem audytoriów we współtworzeniu osiągnięć naukowych. Istotna jest publiczna świadomość nauki. Coraz większą rolę odgrywa udział społeczności w tworzeniu obywatelskiej nauki oraz rosnąca liczba otwartych zasobów cyfrowych. Ugruntowane miejsce w tych procesach ma nadal dziennikarstwo naukowe, popularyzatorzy i media naukowe.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1 - wiedza - ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą współczesnej komunikacji naukowej
EK nr 2 - umiejętności - potrafi tworzyć i zarządzać komunikacją naukową
EK nr 3 - umiejętności - potrafi tworzyć przekazy popularnonaukowe
EK nr 4 - kompetencje - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie
Nakład pracy studenta/studentki
30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładzie
5 godz. - konsultacje z prowadzącym wykład
10 godz. - bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu
30 godz. – przygotowanie do egzaminu, lektury
90 godz. – razem
3 punkty ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 realizowane metodą wykładu problemowego, a weryfikowane uczestnictwem w zajęciach i egzaminem końcowym.
EK nr 1
na ocenę 2 - nie rozumie pojęcia komunikacji nauki
na ocenę 3 - rozumie pojęcia, ale nie potrafi wskazać na jego współczesne odniesienie
na ocenę 4 - rozumie i wskazuje na obszary współczesnej komunikacji naukowej
na ocenę 5 - rozumie i wyróżnia się wiedzą z zakresu współczesnej komunikacji naukowej
EK nr 2
na ocenę 2 - nie potrafi dostrzec praktycznego wymiaru komunikacji naukowej
na ocenę 3 - dostrzega praktyczny wymiar komunikacji naukowej, ale nie potrafi wskazać na projekty w tym zakresie
na ocenę 4 - wskazuje na praktyczne projekty z zakresu komunikacji naukowej, jak i podejmuje próbę ich tworzenia i zarządzania nimi
na ocenę 5 - potrafi samodzielnie tworzyć projekty z zakresu komunikacji naukowej i zarządzać nimi
EK nr 3
na ocenę 2 - nie dostrzega obszarów współczesnej komunikacji naukowej
na ocenę 3 - dostrzega obszary komunikacji naukowej, ale ma trudności ze wskazaniem na istotne formy jej realizacji
na ocenę 4 - wskazuje na obszary komunikacji naukowej oraz formy jej realizacji
na ocenę 5 - rozumie i wskazuje na obszary komunikacji naukowej oraz formy jej realizacji
EK nr 4
na ocenę 2 - nie rozumie sensu pracy grupowej
na ocenę 3 - rozumie sens pracy grupowej, ale ma trudności z uczestnictwem w jednej z nich
na ocenę 4 - aktywnie pracuje w grupie
na ocenę 5 - wyróżnia się aktywnością w pracy grupowej
Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest również udział w 3. osobowym projekcie zespołowym - prezentacje studentów dot. wykorzystania mediów w popularyzacji nauki oraz indywidualna odpowiedź ustna na jedno z pytań teoretycznych.
1. Jaką funkcję pełnią dziennikarze naukowi?
2. Na czym polega nauka obywatelska?
3. Jakie znaczenie ma cyfrowe udostępnianie zasobów nauki?
Literatura
Fikus, M. (2016). O upowszechnianiu nauki w Polsce na progu roku 2016. Nauka.
Jarosz, K. (2011). Komercjalizacja nauki i mechanizmy podnoszenia atrakcyjności artykułów popularnonaukowych. Zeszyty Prasoznawcze, (3-4), 71-81.
Kosik, E. (2017). Noce Naukowców i Festiwale Nauki jako forma popularyzacji nauki oraz sposób komunikacji ludzi nauki z otoczeniem. Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media, 26(3), 95-116.
Malczyk, T. (2011). Festiwal nauki jako instrument dyfuzji wiedzy i popularyzacji nauki. E-mentor,(1), 80-84.
Starzec, A. (2011). Popularyzacja nauki w internecie. Stylistyka, (XX), 175-191.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: