Teorie komunikowania WT-DKS-P-TK
Cele kształcenia:
1. Analiza przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk zachodzących w komunikacji masowej, formułowanie własnych opinii na ten temat oraz stawianie prostych hipotez badawczych oraz je weryfikowanie.
2. Pogłębienie wiedzy o uwarunkowaniach zmian w komunikowaniu politycznym i społecznym oraz rządzącymi tymi zmianami prawidłowościami.
3. Pogłębienie wiedzy o roli mediów i komunikowaniu masowym w funkcjonowaniu grupy społecznej, państwa i wspólnoty międzynarodowej oraz o ich historycznej ewolucji.
Usystematyzowany wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny (wykład przeplatany wypowiedziami studentów i wykonywaniem przez nich zleconych zadań teoretycznych lub praktycznych; akcent na bezpośrednie zastosowanie wiedzy w działaniu).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
1.Student ma pogłębioną wiedzę o roli mediów i komunikowania masowego w funkcjonowaniu grupy społecznej, państwa i wspólnoty międzynarodowej oraz o ich historycznej ewolucji.
2. Student ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach zmian w komunikowaniu masowym oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości.
3. Student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do organizacji i instytucji funkcjonujących w systemie komunikowania masowego.
4.Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk zachodzących w komunikacji masowej.
5. Student formułuje własne opinie w obrębie teorii komunikowania oraz stawia proste hipotezy badawcze oraz je weryfikuje.
6. Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania procesów społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk z zastosowaniem metod badawczych właściwych dla nauk o komunikacji społecznej i mediach.
7. Student rozumie znaczenie procedur ewaluacyjnych w organizacji lub instytucji funkcjonującej w systemie komunikowania społecznego, a w tym politycznego.
8. Student rozumie potrzebę poszerzania i aktualizowania wiedzy.
9. Student rozumie potrzebę umiejętności oraz kompetencji związanych z teorią komunikowania oraz jest przekonany do konieczności uczenia innych osób
Kryteria oceniania
Egzamin
Kryteria oceniania:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne społeczne
4,5 – pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności i kompetencje społeczne,
2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowanie umiejętności oraz niewykształcone kompetencje społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
LITERATURA:
Podstawowa:
Baran S., Davis D., (2007), Teorie komunikowania masowego, Kraków: Wyd. UJ;
Dobek – Ostrowska B. (2006), Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa: PWN;
Goban-Klas T., (2000), Media i komunikowanie masowe, Warszawa: PWN;
McQuail D., (2008), Teoria komunikowania masowego, Warszawa: PWN;
Michalczyk S. (2019), Teoria komunikowania masowego, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego;
Michalczyk S., Brzoza K. (red, 2018), Komunikowanie lokalno – regionalne w dobie społeczeństwa medialnego, T. 1 Problemy teoretyczno – praktyczne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Piontek D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPID UAM.
UZUPEŁNIAJĄCA POLSKOJĘZYCZNA:
Gierula M. (2005), Polska prasa lokalna 1989-2000. Typologia i społeczne funkcjonowanie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Jachimowski M. (2006), Regiony periodycznej komunikacji medialnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Jurga – Wosik E. (2012), Dwie dekady przeobrażeń mediów lokalnych południowo- zachodniej Wielkopolski, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, nr 1, Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPID UAM, s. 295 - 319.
Kępa – Mętrak J. (2015), Prasa samorządowa w polskim systemie medialnym, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Kowalczyk R. (2015), o mediach lokalnych, regionie i regionalizmie, Poznań: Wydawnictwo Silva Rerum.
Kowalczyk R. (2008), Media lokalne w Polsce, T. 1, T. 2, T. 3, Wydawnictwo Contact: Poznań.
Kowalczyk R. (2006), Zarys dziejów prasy lokalnej w Wielkopolsce, Poznań: Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM.
Michalczyk S. (2000), Media lokalne w systemie komunikowania, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Przemiany mediów regionalnych i lokalnych (2015), red: W. Furman, p. Kuca P., Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Szostok P. (2013), Prasa samorządowa czy prasa władz samorządowych? Komu służą periodyki finansowane z lokalnych budżetów?, Katowice: Wydawnictwo Gnome.
UZUPEŁNIAJĄCA ANGLOJĘZYCZNA :
Aldridge M. (2007), Understanding the local media, New York: Mc Graw Hill: Open University Press.
Harte D., Howells R., Williams A. (2019), Hyperlocal Journalism. The decline of local newspapers and the rise of online community news, UK: Padstow, TJ. International, New York: Routledge Taylor&Francis Group.
Hess K., Waller L. (2017), Local Journalism in digital world, UK: Palgrave.
Stępińska A., Jurga – Wosik E., Adamczewska K., Secler B., Narożna D. (2016), Journalistic role performance in Poland, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, nr 2, Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPID UAM, s. 37 – 51.
Local Journalism. The decline of newspapers and the rise of digital media (2015), ed.by R. K. Nielsen, London – New York, I.B. Tauris, Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: