Sztuka reportażu WT-DKS-P-SRE
1. Reportaż jako gatunek dziennikarski.
2. Między dziennikarstwem a literaturą. Cechy literackie reportażu.
3. - 4. Temat i bohaterowie reportażu.
5. - 6. Styl oraz język reportażu - kompozycja tekstu, emocje, dialogi.
7. Sylwetka reporterska.
8. Źródła w pracy reportażysty.
9. Omówienie tekstów-ćwiczeń: „Ulica, przy której mieszkam”.
10. Analiza książki-reportażu C. Łazarewicza „Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka”.
11.-12. Omówienie reportaży przygotowanych samodzielnie przez studentów.
13. Wielcy mistrzowie reportażu i ich dzieła.
14. Spotkanie z reportażystą.
15. Podsumowanie zajęć.
W cyklu 2021/22_L:
1. Reportaż jako gatunek dziennikarski. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
EK nr 1 - student rozróżnia podstawowe gatunki dziennikarskie i umie je zastosować w praktyce.
EK nr 2 - student rozróżnia i umie zastosować w tekście styl i język charakterystyczny dla reportażu
EK nr 3 - zachowuje krytycyzm w ocenie zdobytych do reportażu informacji
EK nr 4 - posiada umiejętność zdobywania informacji i dobrego kontaktu z informatorami – bohaterami reportażu
EK nr 5 umie dokonywać weryfikacji zdobytych informacji
EK nr 6 posiada umiejętność korzystania ze źródeł archiwalnych i umie je zastosować w reportażu.
EK nr 7 - student umie napisać reportaż prasowy.
30 godz. - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
15 godz. - przygotowanie lektur oraz pisemnych zadań domowych
10 godz. - przygotowanie własnego tekstu reporterskiego
5 godz. - konsultacje z prowadzącym zajęcia
60 godz. - razem
Kryteria oceniania
EK nr 1 - student rozróżnia podstawowe gatunki dziennikarskie i umie je zastosować w praktyce;
na ocenę 2 - student nie rozróżnia podstawowych gatunków dziennikarskich oraz nie umie zastosować ich w praktyce;
- na ocenę 3 - student rozróżnia gatunki dziennikarskie oraz umie zastosować je w praktyce w stopniu podstawowym;
- na ocenę 4 - student dobrze rozróżnia gatunki dziennikarskie oraz umie zastosować je w praktyce;
- na ocenę 5 - student szybko i dobrze rozróżnia gatunki dziennikarskie oraz bardzo sprawnie i twórczo umie zastosować je w praktyce;
EK nr 2 - student rozróżnia i umie zastosować w tekście styl i język charakterystyczny dla reportażu
na ocenę 2 - student nie rozróżnia i nie umie zastosować w tekście stylu i języka charakterystycznego dla reportażu;
- na ocenę 3 - student rozróżnia i umie zastosować w tekście styl i język charakterystyczny dla reportażu w stopniu podstawowym;
- na ocenę 4 - student dobrze rozróżnia i umie zastosować w tekście styl i język charakterystyczny dla reportażu;
- na ocenę 5 - student szybko i bardzo dobrze rozróżnia i umie zastosować w tekście styl i język charakterystyczny dla reportażu;
EK nr 3 - zachowuje krytycyzm w ocenie zdobytych do reportażu informacji
na ocenę 2 - student nie zachowuje krytycyzmu w ocenie zdobytych do reportażu informacji;
- na ocenę 3 - student zachowuje minimalny krytycyzm w ocenie zdobytych do reportażu informacji;
- na ocenę 4 - student zachowuje krytycyzm w ocenie zdobytych do reportażu informacji w stopniu dobrym;
- na ocenę 5 - student w sposób wyraźny zachowuje krytycyzm w ocenie zdobytych do reportażu informacji
EK nr 4 - posiada umiejętność zdobywania informacji i dobrego kontaktu z informatorami – bohaterami reportażu;
na ocenę 2 - student nie posiada umiejętności zdobywania informacji i dobrego kontaktu z informatorami – bohaterami reportażu;
- na ocenę 3 - student posiada umiejętność zdobywania informacji i dobrego kontaktu z informatorami – bohaterami reportażu w stopniu dostatecznym;
- na ocenę 4 - student posiada dobrą umiejętność zdobywania informacji i dobrego kontaktu z informatorami – bohaterami reportażu;
- na ocenę 5 - student posiada umiejętność zdobywania informacji i dobrego kontaktu z informatorami – bohaterami reportażu w stopniu bardzo dobrym;
EK nr 5 umie dokonywać weryfikacji zdobytych informacji
na ocenę 2 - student nie umie dokonywać weryfikacji zdobytych informacji;
- na ocenę 3 - student umie dokonywać weryfikacji zdobytych informacji w stopniu podstawowym;
- na ocenę 4 - student dobrze dokonuje weryfikacji zdobytych informacji;
- na ocenę 5 - student bardzo sprawnie i dobrze umie dokonywać weryfikacji zdobytych informacji.
EK nr 6 posiada umiejętność korzystania ze źródeł archiwalnych i umie je zastosować w reportażu
na ocenę 2 - student nie posiada umiejętności korzystania ze źródeł archiwalnych i nie umie je zastosować w reportażu;
- na ocenę 3 - student posiada umiejętność korzystania ze źródeł archiwalnych i umie je zastosować w reportażu w stopniu dostatecznym;
- na ocenę 4 - student posiada dobrą umiejętność korzystania ze źródeł archiwalnych i dobrze umie je zastosować w reportażu;
- na ocenę 5 - student posiada umiejętność korzystania ze źródeł archiwalnych i umie je zastosować w reportażu w stopniu bardzo dobrym.
EK nr 7 - student umie napisać reportaż prasowy
na ocenę 2 - student nie potrafi napisać reportażu prasowego;
- na ocenę 3 - student umie napisać reportaż prasowy w stopniu dostatecznym;
- na ocenę 4 - student umie napisać reportaż prasowy w stopniu dobrym;
- na ocenę 5 - student umie napisać bardzo dobry reportaż prasowy.
Na ocenę końcową składa się ocena uzyskana z samodzielnie napisanego reportażu o określonej wcześniej tematyce, próbki reportażowe przygotowywane na zajęcia, aktywność w czasie zajęć, praca z tekstem w czasie zajęć.
Student może nie być obecny na zajęciach dwa razy.
Literatura
Dwight V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, Józefów 2010
K. Heska-Kwaśniewicz i B. Zeler, Antologia reportażu polskiego, Warszawa 1998
R. Kapuściński, Pisanie, Warszawa 2012
R. Kapuściński, To nie jest zawód dla cyników, Warszawa 2013
K. Kąkolewski, Wańkowicz krzepi, Lublin 1987
K. Kąkolewski, Dziennik tematów, cz. I i II, Warszawa 1984, 1985
J. Maziarski, Anatomia reportażu, Kraków 1966
M. Miller, Reporterów sposób na życie, Warszawa 1982
A. Skworz i A. Niziołek, Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010
U. Eco, Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015.A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 2000
B. Osuchowska, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005
A. Rejter, Kształtowanie się gatunku reportażu podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej, Katowice 2000
E. Wilcz Grzędzińska, T. Wróblewski, Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001
M. Wańkowicz, Karafka La Fontaina, Warszawa 2010
K. Wolny- Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman , Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009
C. Łazarewicz, Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza przemyka, Wołowiec 2016.
W cyklu 2021/22_L:
Dwight V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, Józefów 2010 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: