Warsztaty wydawniczo-redakcyjne WT-DKS-P-SPWW
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia i funkcjonowania pisma/portalu; nabycie umiejętności zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej; doskonalenie kompetencji redakcyjnych; utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice). Celem zajęć jest też doskonalenie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych.
Zajęcia mają charakter praktyczny. Obejmują następującą tematykę: poznanie terminologii związanej z pracą w redakcji; symulacja kolegium redakcyjnego; nabycie umiejętności prowadzenia kolegium redakcyjnego; przygotowanie makiety pisma; analizy sytuacyjne dotyczące tworzonego projektu; umiejętność prowadzenia dyskusji nad zgłaszanymi tematami; wypracowanie umiejętności samodzielnego zaplanowania tematów do konkretnych działów pisma/ portalu (dlaczego akurat o tym należy napisać?); analogicznie - na portal internetowy; praktyczne umiejętności doboru tematów w zależności od wydarzeń życia publicznego; zbieranie materiałów do tekstu dziennikarskiego; dobór rozmówców do poszczególnych tekstów; opanowanie umiejętności poprawnego przyporządkowania tekstów do odpowiedniego działu w gazecie/na portalu; opakowanie tekstu – kreatywna obróbka dziennikarska, umiejscowienie tekstu na kolumnie/rozkładówce, szpalcie; zastosowanie różnych rodzajów otwarć i zakończeń tekstu w danym gatunku dziennikarskim. W końcu semestru - multimedialna prezentacja gotowego projektu.
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia mają charakter praktyczny i mają na celu poznanie i zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej oraz utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego. Obejmują następującą tematykę: poznanie terminologii związanej z pracą w redakcji; symulacja kolegium redakcyjnego; nabycie umiejętności prowadzenia kolegium redakcyjnego; przygotowanie makiety pisma; analizy sytuacyjne dotyczące tworzonego projektu; umiejętność prowadzenia dyskusji nad zgłaszanymi tematami; wypracowanie umiejętności samodzielnego zaplanowania tematów do konkretnych działów pisma/ portalu (dlaczego akurat o tym należy napisać?); analogicznie - na portal internetowy; praktyczne umiejętności doboru tematów w zależności od wydarzeń życia publicznego; zbieranie materiałów do tekstu dziennikarskiego; dobór rozmówców do poszczególnych tekstów; opanowanie umiejętności poprawnego przyporządkowania tekstów do odpowiedniego działu w gazecie/na portalu; opakowanie tekstu – kreatywna obróbka dziennikarska, umiejscowienie tekstu na kolumnie/rozkładówce, szpalcie; zastosowanie różnych rodzajów otwarć i zakończeń tekstu w danym gatunku dziennikarskim. W końcu semestru - multimedialna prezentacja gotowego projektu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt DL_W14
- student zna specyfikę różnych form dziennikarstwa, wykazuje znajomość terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia poszczególne etapy tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego
Efekt DL_U06
- student potrafi zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty w różnych gatunkach dziennikarskich
Efekt DL_U15
- student kreatywnie dobiera tematy tekstów, zgłasza swoje pomysły, umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać
Efekt DL_U17
- student pracuje w zespole, organizuje pracę redakcyjną, wraz z zespołem ustala kryteria doboru tekstów w gazecie/portalu
Efekt DL_K02
- angażuje się w pracę zespołową i rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej.
Kryteria oceniania
Efekt DL_W14
- na ocenę bardzo dobrą student wykazuje biegłą znajomość terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia wszystkie etapy tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego
- na ocenę dobrą student wykazuje znajomość terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia większość etapów tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego
- na ocenę dostateczną student wykazuje znajomość części terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia niektóre etapy tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego
Efekt DL_U06
- na ocenę bardzo dobrą student potrafi samodzielnie zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty we wszystkich gatunkach dziennikarskich
- na ocenę dobrą student potrafi zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty w większości gatunków dziennikarskich
- na ocenę dostateczną student potrafi zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty we wszystkich gatunkach dziennikarskich
Efekt DL_U15
- na ocenę bardzo dobrą student kreatywnie dobiera tematy wszystkich tekstów, zgłasza swoje wszystkie pomysły, umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać
- na ocenę dobrą student kreatywnie dobiera tematy większości tekstów, zgłasza swoje pomysły, umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać
- na ocenę dostateczną student dobiera tematy części tekstów, zgłasza swoje niektóre pomysły, częściowo umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać
Efekt DL_U17
- na ocenę bardzo dobrą student kreatywnie pracuje w zespole, samodzielnie organizuje pracę redakcyjną, wraz z zespołem ustala wszystkie kryteria doboru tekstów w gazecie/portalu
- na ocenę dobrą student pracuje w zespole, organizuje pracę redakcyjną, wraz z zespołem ustala większość kryteriów doboru tekstów w gazecie/portalu
- na ocenę dostateczną student pracuje w zespole, organizuje część pracy redakcyjnej, wraz z zespołem ustala niektóre kryteria doboru tekstów w gazecie/portalu
Efekt DL_K02
- na ocenę bardzo dobrą student angażuje się w pracę zespołową i rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej
- na ocenę dobrą student angażuje się w pracę zespołową i częściowo rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej.
- na ocenę dostateczną student częściowo angażuje się w pracę zespołową i częściowo rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej.
Literatura
I. Lektura obowiązkowa: bieżące teksty informacyjne oraz publicystyczne na portalach internetowych i w prasie - pod kątem najważniejszych wydarzeń życia publicznego w Polsce i na świecie.
II. Literatura podstawowa:
1. E. Szczepani, Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet, Gliwice 2019.
2. Eco U., Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015.
3. Gluza R., Anonimowy autor gazety, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 649-665.
4. Kindziuk M., Społeczeństwo polskie wobec uchodźców ukraińskich w pierwszym miesiącu wojny Rosji z Ukrainą w tygodnikach opinii na przykładzie „Polityki” i „Gościa Niedzielnego”. Komunikat z badań, “Roczniki nauk społecznych”, t. 14 (50 ), nr 3/2022, s. 25-43
5. Montgomery K. , Instrukcja obsługi gwiazdy, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 403-413.
6. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 32-48.
7. Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011.
8. V. Volkoff, Krótka historia dezinformacji. Od konia trojańskiego do internetu, Wektory 2022.
Literatura uzupełniająca:
1. Aleksijewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2021.
2. Bralczyk J. , 444 zdania polskie, Warszawa 2007.
3. Jastrzębski J., Upór poznawania. Media, tożsamość i sfera publiczna, Wrocław 2014.
4. Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie, A. Całek, K. Lachowska, M. Lisowska-Magdziarz, M. Pielużek, R. Wietoszko, Kraków-Wrocław 2019.
W cyklu 2021/22_Z:
I. Lektura obowiązkowa: bieżące teksty informacyjne oraz publicystyczne na portalach internetowych i w prasie - pod kątem najważniejszych wydarzeń życia publicznego w Polsce i na świecie. II. Literatura podstawowa: 1. Dwight V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, Józefów 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Aleksijewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2021. |
W cyklu 2022/23_Z:
I. Lektura obowiązkowa: bieżące teksty informacyjne oraz publicystyczne na portalach internetowych i w prasie - pod kątem najważniejszych wydarzeń życia publicznego w Polsce i na świecie. II. Literatura podstawowa: 1. Dwight V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, Józefów 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Aleksijewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2021. |
W cyklu 2024/25_Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: