Warsztat prezentera TV WT-DKS-P-SPWP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 Zna poszczególne rodzaje i gatunki dziennikarskie, ich genezę, proces kształtowania i różnice
między nimi. SA1_W10, H1A_W07.
K_U02 Potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, swobodnie posługuje
się nimi w pracy dziennikarza i publicysty w telewizji. SA1_U02, SA1_U03, SA1_U06.
K_U03 Umie skonstruować krótkie formy informacyjne (pisemne i ustne), dokonać selekcji
zdobywanych informacji, zauwa#żyć i wskazać zależ#ności miedzy nimi i ich wpływ na procesy
społeczne i postawy. S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10.
K_U04 Posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych
pisemnych tekstów dziennikarskich i publicystycznych w języku
polskim, zgodnie z regułami i zasadami ortografii, gramatyki i
stylistyki języka polskiego; S1A_U09.
K_U05 Posiada praktyczną umiejętność przygotowania typowych wypowiedzi ustnych dziennikarskich
i publicystycznych w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i
stylistyki języka polskiego, SA1_U10.
K_U12 Opanowuje podstawowe umiejętności z zakresu warsztatu dziennikarstwa telewizyjnego oraz
podstawowe umiejętności tworzenia i odbioru przekazu telewizyjnego w zakresie dziennikarstwa i
publicystyki. SA1_U09, SA1_U10, SA1_U02.
K_K01 Stosuje się w pracy do poznanych i przyswojonych norm prawnych i zasad etyki ogólnej i
zawodowej. SA1_K04
K_K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego
dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i
doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. SA1_K02, SA1_K01.
K_K09 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania związane z
pracą w instytucjach medialnych. SA1_K03, SA1_K05.
Kryteria oceniania
Aktywizacja studentów, zajęcia praktyczne, weryfikacja wiedzy z aktualnych tematów, jakimi żyją media, aktywność.
Kryteria oceniania:
Wiedza na temat najbardziej znanych polskich prezenterów tv, znajomość polskich i zagranicznych stacji telewizyjnych.
Praktyczne przygotowanie materiału filmowego z zastosowaniem wszystkich
omówionych na zajęciach form dziennikarskich - zdjęcia, montaż, udział w materiale jako prezenter.
Realizacja bieżących materiałów filmowych zgodnie z tokiem zajęć.
Aktywność i pomysłowość na zajęciach.
Obecność – dopuszczalna JEDNA nieobecność na semestr (jeden dzień zajęć).
Literatura
1. "Dziennikarstwo i świat mediów", pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków
2000.
2. "Media i komunikowanie masowe. Teorie, analizy prasy, radia, telewizji i internetu", T. Goban-Klas,
Kraków 2000.
3. "Długi stół. Skrypt dla dziennikarzy programów informacyjnych", K. Żórawski, Telewizja Polska S.A.,
Warszawa 2004.
4. "Zeszyty telewizyjne", kwartalnik, red. K. Żórawski: zima 2004, nr3, Rok I; lato 2004, nr 5, rok II;
jesień 2004, nr6, rok II; jesień 2003, nr 2, ROK I.
5. "Dziennikarz doskonały", J. Skoczylas, W. Bereś, Kraków 2000.
6. "Media i ludzie", B. Reeves, C. Nass, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000.
7. "Jak być przyzwoitym w mediach. Rady dla dziennikarzy telewizyjnych (i nie tylko)", I. Rutkiewicz,
Biblioteka Akademii Telewizyjnej TVP, Warszawa 2003.
8. "Jak się mówi...? Jak się pisze...? Poradnik językowy dla dziennikarzy", pod red. J. Podrackiego,
Akademia Telewizyjna TVP S.A., Warszawa 2007.
9. "Rozmyślajcie nad mową", J. Miodek, Warszawa 1998.
10. "Ćwiczenia wyrazistości mowy", J.D. Bednarek, Wrocław 2002.
11. "Licz się ze słowami. Ćwiczenia leksykalne i frazeologiczne", H. Kajetanowicz, Gdańsk 2000.
12. "Telewizyjny pejzaż genologiczny", J. Uszyński, Telewizja Polska S.A., - Akademia Telewizyjna,
Biblioteka Zeszytów Telewizyjnych, Warszawa 2004.
13. "Homo Videns. Telewizja i post-myślenie", G. Sartori, Biblioteka Zeszytów Telewizyjnych,
Warszawa 2004.
14. "Media", PWN Leksykon, pod red. E. Banaszkiewicz-Zygmunt, Warszawa 2000.
15. "Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów", J.B. Thompson, Wrocław 2001.
16. "Telewizja - dobro kultury czy element rynku. Transformacja telewizji publicznych w krajach Unii
Europejskiej", R. Bartoszcze, L. Słupek, Rzeszów 2001.
17."Telewizja w Europie: regulacje, polityka, niezależność", Open Society Institue, Raport z
monitoringu 2005, USA, Węgry.
18. "Pies na telewizję", T. Raczek, Warszawa 1999.
19. "Komunikacja społeczna. Komunikowanie się z mediami w praktyce", J. Cianciara, B. Uścińska,
Wrocław 1998.
20. "Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych", pod red. R.C. Allena, Kielce 1998.
21. "Komunikacja człowieka z mediami", S. Juszczyk, Katowice 1998.
22. "Autoportret reportera", R. Kapuściński, Kraków 2003.
23. "Dałem głos ubogim. Rozmowy z młodzieżą", R. Kapuściński, Kraków 2008. (oraz inne pozycje
tego autora).
24. "Modlitwa o deszcz", W. Jagielski, Warszawa 2002.
25. "Komunikatorzy. Wpływ, wrażenie, wizerunek", A. Drzycimski z zespołem, Warszawa-Bydgoszcz
200.
26. "Telewizja. Teoria - percepcja - wychowanie", A. Kumor, Warszawa 1973.
27. "W stronę telewidza. Studia i szkice", A. Kumor, Wrocław 1988.
28. "Telewizja a upowszechnienie kultury", J. Gajda, Warszawa 1982.
29. "Telewizja w kształceniu kultury literackiej uczniów", J. Gajda, Warszawa 1979.
30. "Małe abecadło filmu i telewizji", L. Pijanowski, Warszawa 1969.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: