Prasa lokalna i regionalna WT-DKS-P-SPPL
Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych problemów prasy lokalnej i regionalnej. Wyszukiwanie i analizowanie tematów o charakterze lokalnym i regionalnym. Analiza SWOT rynku prasy lokalnej i regionalnej. Próba zdefiniowania prasy lokalnej oraz pojęcia „dziennikarz” wobec wyzwań stawianych przez nowe media – zwłaszcza media społecznościowe i elektroniczne. Analiza niezależności mediów lokalnych i regionalnych w kontekście prawnym. Analiza trudności z dostępem do informacji publicznej oraz problemu nieuczciwej konkurencji na rynku prasy lokalnej i regionalnej.
Zakres tematów:
1. Problematyka narracji w dziennikarstwie lokalnym.
2. Funkcje prasy lokalnej.
3. Podstawowa wiedza o samorządzie terytorialnym.
4. Rynek prasy lokalnej w Polsce.
5. Problem wydawnictw samorządowych na rynku medialnym.
6. Kultura lokalna jako wyzwanie dla gospodarki.
7. Zjawisko glokalizmu.
8. Zjawisko legend miejskich w perspektywie socjologicznej i kulturowej.
9. Rola prasy lokalnej we współczesnej edukacji medialnej.
10. Informacja lokalna i regionalna.
11. Reportaż lokalny i regionalny.
12. Sport w prasie lokalnej i regionalnej.
13. Kultura w prasie lokalnej i regionalnej.
14. Problemy społeczne w prasie lokalnej i regionalnej.
15. Problem niezależności dziennikarskiej w prasie lokalnej i regionalnej.
W cyklu 2022/23_Z:
1. Wstępne zagadnienia z zakresu komunikowania lokalnego i regionalnego. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021]
do3-ga; dk3-ga [2020/2021] śr., 18:30-20:00
KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: 8h88vou
EK nr 1 określany jako: student przedstawia oryginalne i rzadko podejmowane w mediach tematy związane z problemami lokalnymi i regionalnymi
EK nr 2 określany jako: student wyraża i uzasadnia własny oryginalny pogląd dotyczący problemów lokalnych i regionalnych
EK nr 3 określany jako: student ma wypracowany sposób organizacji własnej pracy dziennikarskiej i świadomość swojej roli w zespole redakcyjnym
EK nr 4 określany jako: student dostrzega i wyraża własne oryginalne spostrzeżenia dotyczące problemów prasy lojalnej i regionalnej. Przedstawia oryginalne materiały dotyczące podjętego zadanego tematu dziennikarskiego
Nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
5 godz. – konsultacje z prowadzącym ćwiczenia
10 godz. – przygotowanie do ćwiczeń
15 godz. – przygotowanie eseju – zadania badawczego
60 godz. – razem
2 punkty ECTS
Metody dydaktyczne:
EK nr 1 realizowany metodą praktyczną (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe)
EK nr 2 realizowany metodą problemową (wykład konwersatoryjny)
EK nr 3 realizowany metodą problemową (gry dydaktyczne: symulacyjne)
EK nr 4 realizowany metodą podającą i praktyczną (wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (wykonywanie zleconych ćwiczeń, analizowanie tekstów, audycji publicystycznych, reportaży (pliki multimedialne) z prasy lokalnej i regionalnej, ćwiczenia w domu - wyszukiwanie i analiza bieżących materiałów dziennikarskich w mediach lokalnych, ilustrujących zagadnienia omawiane na zajęciach, źródła:prasa, radio, tv, Internet – student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności) – ½ oraz praca indywidualna lub grupowa w formie projektu nad stworzeniem modelowego tytułu mediów lokalnej (biznesplan, analiza SWOT, projekt lokalnego medium w formie bloga, serwisu informacyjnego, vloga, gazety lub stacji radiowej) opracowanego i złożonego w wyznaczonym terminie – ½.
Literatura
1. ABC dzienników regionalnych, Poznań: Press, 1998.
2. Agopsowicz, Monika, Szanse niezależnej prasy lokalnej w Polsce, Więź – 1994, nr 2, s. 96-101.
3. Aleksandrowska, Iwona, Szepty i krzyki lokalne: zależni niezależni, Polityka, 2004, nr 45, s. 40-43.
4. Bańka, Michał Sebastian, Dostęp do informacji publicznej poprzez serwis internetowy, Myśl Ekon. Praw., [Nr] 4/5 (2003), s. 155-17.
6. Chorązki, Włodzimierz, Media regionalistyczne, regionalne i lokalne w edukacji społeczności lokalnej na przełomie XX i XXI wieku, Zesz. Arch. Ziemi Sanoc., Nr 5 (2005), s. 23-43.
7. Filas R., Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989-2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010/3-4, s. 27-54.
8. Szynol A., Obcy kapitał w polskiej prasie ze szczególnym uwzględnieniem dzienników regionalnych w dwadzieścia lat po przełomie, [w:] Przestrzenie komunikowania, pod red. I. Borkowskiego i K. Stasiuk-Krajewskiej, Wrocław 2010, s. 81-100.
9. Szynol, A., Prasa regionalna w Polsce 20 lat po przełomie ze szczególnym uwzględnieniem Dolnego Śląska - stan obecny i perspektywy rozwoju [w:] Radio i gazety. Transformacja polskich mediów regionalnych po 1989 roku, pod red. K. Wolnego-Zmorzyńskiego i in., Toruń 2010, s. 161-177.
W cyklu 2021/22_Z:
1. ABC dzienników regionalnych, Poznań: Press, 1998. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa: UZUPEŁNIAJĄCA : Aldridge M. (2007), Understanding the local media, New York: Mc Graw Hill: Open University Press. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: