Dzieła sztuki w komunikacji medialno-kulturowej WT-DKS-P-SPDK
Zajęcia pozwalają rozwinąć warsztat dziennikarza kulturowego (eksperta i krytyka kulturowego), który będzie w stanie przy pomocy szerokiego spektrum mediów komunikacyjnych pomagać odbiorcom mediów w orientowaniu się w obecności wartościowych dzieł sztuki w świecie współczesnej kultury i komunikacji społecznej oraz rynku, rozumieć, wybierać i prawidłowo oceniać dzieła sztuki.
Zajęcia warsztatowe w połączeniu z perspektywą medioznawczą i kulturoznawczą dają możliwość zobaczenia roli krytycznego pisania w szerokim horyzoncie współczesnej komunikacji społecznej. Zajęcia mają na celu pokazać tendencje, zjawiska i obiegi kulturowe dzięki czemu pozwolą lepiej rozumieć i oceniać warunki polskiej produkcji artystyczno-kulturowej.
Zajęcia prowadzone w formie dyskusji problemowej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referaty w postaci prezentacji, dyskusji dotyczącej przedstawianej problematyki).
Zakres tematyczny:
Zakres tematyczny:
1) Dziennikarstwo w komunikacji medialno-kulturowej.
2) Ogólne kompetencje dziennikarza w obszarze kultury
3) Kompetencje muzyczne
4) Kompetencje filmowe
5) Kompetencje artystyczne (modowe, designerskie)
6) Czym jest dzieło sztuki w komunikacji wizualnej? Artystyczne, społeczne i ekonomiczne funkcje dzieł sztuki
7) Dziennikarstwo kulturalne a krytyka kulturalna
8) Warsztat dziennikarza - krytyka kulturowego (muzycznego, filmowego, artystycznego itp.)
9) Rynek sztuki. Ewaluacja dzieł sztuki
10) Czym jest sztuka tzw. wysoka/elitarna? Obszary występowania sztuki wysokiej (architektura, plastyka, literatura, muzyka, teatr)
11) Dziennikarstwo muzyczne - z uwzględnieniem najwybitniejszych dzieł i twórców
12) Dziennikarstwo filmowe - z uwzględnieniem najwybitniejszych dzieł i twórców
13) Dziennikarstwo modowe - z uwzględnieniem najwybitniejszych dzieł i twórców
14) Dzieła sztuki z perspektywy neuroestetyki
15) Podsumowanie
W cyklu 2022/23_Z:
Ćwiczenia prowadzone w formie dyskusji problemowej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referaty w postaci prezentacji, dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki). Zakres tematyczny: |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia pozwalają rozwinąć warsztat dziennikarza kulturowego (eksperta i krytyka kulturowego), który będzie w stanie przy pomocy szerokiego spektrum mediów komunikacyjnych pomagać odbiorcom mediów w orientowaniu się w obecności wartościowych dzieł sztuki w świecie współczesnej komunikacji społecznej, kultury, rynku, rozumieć, wybierać i prawidłowo oceniać dzieła sztuki. Zakres tematyczny: |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia pozwalają rozwinąć warsztat dziennikarza kulturowego (eksperta i krytyka kulturowego), który będzie w stanie przy pomocy szerokiego spektrum mediów komunikacyjnych pomagać odbiorcom mediów w orientowaniu się w obecności wartościowych dzieł sztuki w świecie współczesnej kultury i komunikacji społecznej oraz rynku, rozumieć, wybierać i prawidłowo oceniać dzieła sztuki. Zakres tematyczny: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Nakład pracy studenta (ECTS)
30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach
20 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących, w tym realizacja postawionych zadań
5 godz. - konsultacje z prowadzącym
5 godz. - przygotowanie do egzaminu
W sumie: 60 godz. = 2 ECTS
| W cyklu 2024/25_Z: 30 godzin zajęć stacjonarnych - 1 ECTS
20 godzin - praca własna - przygotowanie projektów - 2/3 ECTS
10 godzin - konsultacje z prowadzącym - 1/3 ECTS
w sumie = 2 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach
20 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących
5 godz. - konsultacje z prowadzącym
5 godz. - przygotowanie do kolokwium
60 godz. = 2 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności (DL_U11, DL_U15, DL_U17):
– student posiada umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji
multimedialnych; posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru obiegu i funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej,
- student posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; rozumie i potrafi rozpoznawać najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej i modowej
- potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę; zachowuje ostrożność i krytycyzm oraz dyskutuje nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji modowej w środowisku dziennikarskim
Kompetencje społeczne (DL_K07):
– student jest przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania
wykonuje starannie i terminowo; aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest otwarty i wrażliwy na współczesne zjawiska i procesy na polu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej,
Nakład pracy studenta (ECTS)
30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach
20 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących
5 godz. - konsultacje z prowadzącym
5 godz. - przygotowanie do kolokwium
W sumie: 60 godz. = 2 ECTS
Student po ukończeniu kursu będzie znał współczesne teorie i koncepcje na temat funkcjonowania dzieł sztuki (kultury) w komunikacji społecznej i medialnej; rozumieć ich uwarunkowania kulturowe i komunikacyjne, umieć charakteryzować formy, funkcje i treści obecne w komunikacji społecznej i medialnej, wiedzieć jakimi metodami wartościować dzieła sztuki "wysokiej" i "popularnej", znać ich funkcje, formy oraz treści ideowe; ukształtować własną indywidualną postawę twórczą. Student nabędzie kompetencje samodzielnego poruszania się w obszarze komunikacji medialno-kulturowej.
Kryteria oceniania
Umiejętności ( DL_U11, DL_U15, DL_U17, DL_K07)
BDB
– student posiada w pełnym zakresie umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych; doskonale posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej,
- student w pełnym stopniu posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; doskonale rozumie i potrafi rozpoznawać najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej, społecznej;
- znakomicie potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę; zachowuje całkowitą ostrożność i krytycyzm oraz swobodnie dyskutuje w zespole nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; swobodnie dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji społecznej;
DB
– student posiada dobre umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych; dobrze posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej,
- student w posiada dobre umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; dobrze rozumie i potrafi rozpoznawać najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej i społecznej;
- dobrze potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę; zachowuje ostrożność i krytycyzm oraz swobodnie dyskutuje w zespole nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; umiejętnie dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji społecznej;
DST
– student posiada niepełne umiejętności zakresie tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych; z trudem posługuje się w nich podstawowymi pojęciami i identyfikuje zjawiska z obszaru funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej;
- student posiada niepełne umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; z trudem rozpoznaje najważniejsze zagadnienia z zakresu funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji medialnej, wizualnej i społecznej;
- nie w pełni potrafi pracować w zespole, nie do końca rozumie swoją w nim rolę; zachowuje dostateczną ostrożność i krytycyzm ale z trudem dyskutuje w zespole nad przyswojonymi treściami z zakresu podstawowych pojęć i zjawisk funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; z trudem dzieli się swoimi analizami i wnioskami dotyczącymi roli i funkcjonowania dzieł sztuki w przestrzeni medialnej oraz roli komunikacji spoęłcznej;
Kompetencje społeczne (DL_K07):
BDB
– student jest znakomicie przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje bardzo starannie i terminowo; bardzo aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest bardzo otwarty i wrażliwy na zjawiska dotyczące komunikacji społecznej, wysoko ceniony przez otoczenie za dobry gust w ocenie dzieł sztuki wysokiej i popularnej;
DB
– student jest dobrze przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo; aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest otwarty i wrażliwy na zjawiska dotyczące komunikacji spoęłcznej, ceniony przez otoczenie za dobry gust w ocenie dzieł sztuki wysokiej i popularnej;
DST
– student jest stosunkowo słabo przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje mało starannie i nieterminowo; niezbyt aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi i konstruktywne uwagi krytyczne na temat funkcjonowania dzieł sztuki w komunikacji społecznej i medialnej; jest stosunkowo mało otwarty i wrażliwy na zjawiska dotyczące komunikacji społecznej, nie jest ceniony przez otoczenie za dobry gust w ocenie dzieł sztuki wysokiej i popularnej.
Warunkiem zaliczenia jest wykonanie zadań: 1) recenzja wydarzenia kulturalnego ze sztuki wysokiej lub niskiej; 2) prezentacja audycji/podcastu na temat dzieł sztuki wysokiej i niskiej; 3) prezentacja na temat wybranego dziennikarza kulturowego (muzycznego, filmowego, artystycznego itp).
Egzamin końcowy (semestralny) pisemny - polega na przygotowaniu eseju na temat (w pracę muszą być wkomponowane cytaty opatrzone przypisami z różnych artykułów):
1.temat: Krytyka kulturalna jako sposób partycypacji w kulturze i komunikacji oraz krytycznego uczestnictwa w dyskursach społecznych”. Na podst. monografii: „Krytyka sztuki, Filozofia-praktyka-dydaktyka”, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (dostęp on line):
https://www.zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf
2. temat: Jakie są relacje między krytyką a promocją sztuki. Na podst. monografii: „Wzajemne relacje krytyki i promocji sztuki”, red. J. Ryczek, Poznań 2009 (dostęp on line):
https://za.uap.edu.pl/wp-content/uploads/2012/02/Zeszyty-Artystyczne-18.pdf
3. temat: Jakie znaczenie mają kolory w komunikacji i kulturze? Na podst.: 1) K. Jurek, Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze, „KMT” 2011 nr 6, s. 68-80; (dostęp on line): https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_6_bezspadow_jurek.pdf 2) Małgorzata Rabenda Derman, Kolor, marka, kultura. Tworzenie wizerunku instytucji na podstawie palety kolorów – badania empiryczne, w: Badanie i projektowanie komunikacji 6, red. M. Flleischer, Wrocław 2017, on line: Kolor_marka_kultura_Tworzenie_wizerunku.pdf
4. temat: Miejsce muzyki współczesnej w komunikacji medialno-kulturowej. Na podst.: A. Regiewicz, J. Warońska, A. Żywiołek, Muzyka w czasach ponowoczesnych (Seria: AUDIOWIZUALNE ASPEKTY KULTURY, t. II), Częstochowa 2013, (dostęp on line): http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/3722/Muzyka%20w%20czasach_44_PREV.pdf; M. Grusiewicz, Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2021(40)/2, s. 167-179 (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2021_40_2_167-179; D. Baran, Społeczno-kulturowy wymiar zetknięcia się muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami. Wprowadzenie, 2013 (dostęp on line) ResearchGate
5. temat: Skandal i prowokacja w promocji sztuki. Na podst: M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011; K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019(9), (on line): https://apcz.umk.pl/Tek/article/view/30753/26090.
1) Recenzja uargumentowana aktualnego wydarzenia kulturalnego
2) Audycja/podkast na wybrany temat +prezentacja zawierająca dzieła kultury wysokiej
3) Audycja/podkast na wybrany temat +prezentacja zawierająca dzieła sztuki kultury popularnej
W ocenianiu brane są pod uwagę następujące parametry: 1) jakość i nakład pracy (ilość i staranność wykonanych zadań), 2) systematyczność pracy, 3) obecność na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Kaliszewski, Recenzja dziennikarska. Oblicza klasycznego gatunku w dobie infotainmentu, "Naukowy Przegląd Dziennikarski" 2014 nr 3 [on line]
P. Matoga, Od czego zależy charakter recenzji? Analiza funkcjonowania gatunku w czasopismach XIX i XX wieku, "Białostockie Studia Literaturoznawcze" 2020 nr 17 [on line]
M.Guzik, Recenzja filmowa jako gatunek dziennikarski [on line]
A. Rogozińska, Rola marketingu w rozwoju rynku sztuki, "Marketing i Zarządzanie" 2016 (42) nr 1 , s. 253-266 [on line]
Literatura uzupełniająca:
Best K.N., The History of Fashion Journalism, London–New York 2017
E. Bulisz, Przemiany i przeobrażenia gatunków prasowych na przykładzie wybranych tekstów o modzie, „Acta Humana” 8 (2017), s. 39-59, [on line]: https://journals.umcs.pl/ah/article/viewFile/7325/5559
„Krytyka sztuki, Filozofia-praktyka-dydaktyka”, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013 [on line]:
https://www.zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf
„Wzajemne relacje krytyki i promocji sztuki”, red. J. Ryczek, Poznań 2009 [on line]:
https://za.uap.edu.pl/wp-content/uploads/2012/02/Zeszyty-Artystyczne-18.pdf
A. Regiewicz, J. Warońska, A. Żywiołek, Muzyka w czasach ponowoczesnych (Seria: AUDIOWIZUALNE ASPEKTY KULTURY, t. II), Częstochowa 2013, (dostęp on line): http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/3722/Muzyka%20w%20czasach_44_PREV.pdf
M. Grusiewicz, Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 2021(40)/2, s. 167-179 (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_lrp_2021_40_2_167-179.
M. Bryl, Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016
Z. Kruczkowska, Główne tendencje w polskiej krytyce sztuki, Kraków 2002 [don line]:
https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/1564
G.Dziamski, Sztuka wysoka i niska, "DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu" 2017(23), s. 6-27 (on line).
A. Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne. Manifest [on line]:
https://krytykapolityczna.pl/kultura/sztuki-wizualne/stosowane-sztuki-spoleczne/
J. Krupiński, Krytyka sztuki. Problemy, błędy i zasady. Przykład: „Trudne wyznania Jacka Sempolińskiego” Jacka Waltosia (dostęp on line): https://krupinski.asp.krakow.pl/pdf/2019/janusz_krupinski_krytyka_sztuki._problemy_bledy_i_zasady.pdf
L.Borhulevych, Medialne formy popularyzacji muzyki poważnej, Rozprawy Społeczne 2016(10)/3, s. 28-35. (dostęp on line): http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-29c0dfa0-9af5-4fb7-990a-27b8f2d1a4de
D.Kalinowska, Charakterystyka muzyki XX i przełomu XX/XXI wieku, Szczecin 2021. (dostęp on line): https://zsm2.home.pl/zsm2/aktualne/2010_2011/pdfy/charakterystyka_xx_w_hm.pdf
D. Baran, Społeczno-kulturowy wymiar zetknięcia się muzyki rozrywkowej z nowymi technologiami. Wprowadzenie, 2013 (dostęp on line) ResearchGate.
Skandal w tekstach kultury, red. M. Ursel, M. Dąbrowska, J. Nadolna, M. Skibińska, Warszawa 2013.
L.B. Rosenfeld, T. Plax, Dress as communication, "Journal of Communication" 2006(27)/2, s. 24-31 (otwarty dostęp on line)
Piotr Pomostowski, Między kultura wysoką i kulturą popularną. O muzyce George'a Gershwina w Manhattanie Woody'ego Allena, "Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication", 2013(21)/12, s. 243-255 (on line).
M.Bokiniec, Kultura wysoka - kultura niska - Richard Shusterman, Noel Caroll, "Sztuka i Filozofia" 2007(30), s. 125-139 (on line).
J. S. Martin and L. H. Chaney, Global business etiquette: a guide to international communication and customs, Praeger Publishers, Westport, 2006.
L. Hunt Chaney, J. St. Clair Martin, The Essential Guide to Business Etiquette, Praeger, London, 2007. www.artandpopularculture.com.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Grzegorz Dziamski, Sztuka wysoka i niska, "DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu" 2017(23), s. 6-27 (on line). Krytyka artystyczna. Filozofia - praktyka - dydaktyka, (red.) Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (Seria: Historia i krytyka sztuki. Tom III.), https://zbrojowniasztuki.pl/pliki/5a620c7da78ca3c33bbdb6e7d509ee6f/krytyka-sztuki-filozofia-praktyka-dydaktyka.pdf K. Żurawska, Zrozumieć skandal, "Tekstura. Rocznik Filologiczno-Kulturoznawczy" 2019/9, [online]. 15 lipiec 2020, T. 9. [udostępniono 29.11.2022]. file:///C:/Users/Mi/Downloads/madom,+%7B$userGroup%7D,+Tekstura+9-2019+-+02.pdf Literatura uzupełniająca: Piotr Pomostowski, Między kultura wysoką i kulturą popularną. O muzyce George'a Gershwina w Manhattanie Woody'ego Allena, "Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication", 2013(21)/12, s. 243-255 (on line). Monika Bokiniec, Kultura wysoka - kultura niska - Richard Shusterman, Noel Caroll, "Sztuka i Filozofia" 2007(30), s. 125-139 (on line). J. S. Martin and L. H. Chaney, Global business etiquette: a guide to international communication and customs, Praeger Publishers, Westport, 2006. L. Hunt Chaney, J. St. Clair Martin, The Essential Guide to Business Etiquette, Praeger, London, 2007. www.artandpopularculture.com M. Ujma, Sztuka i skandal. Sztuki wizualne, Warszawa - Bielsko-Biała 2011 T. Orłowski, Protokół dyplomatyczny. Ceremoniał i etykieta, Akademia Dyplomatyczna Ministra Spraw Zagranicznych, Warszawa, 2005. C. Ikanowicz, J. W.Piekarski, Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje, SGH w Warszawie, Warszawa, 2007. |
W cyklu 2023/24_Z:
„Krytyka sztuki, Filozofia-praktyka-dydaktyka”, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013 (dostęp on line): Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: