Socjologiczno-antropologiczny obraz rodziny w dyskursie medialnym WT-DKS-P-SO
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie socjologiczno-antropologicznego rozumienia rodziny. Będzie on zrealizowany przez przedstawienie najważniejszych pojęć dotyczących rodziny w obrębie tych dwóch dyscyplin naukowych, a także ukazanie różnorodności form rodziny w czasie i przestrzeni oraz przedstawienie teorii tłumaczących ową różnorodność. Główny nacisk zostanie położony na omówienie przemian rodziny współczesnej i przedstawienie dyskusji naukowej na temat kryzysu rodziny, a także na zagadnienie komunikacji w rodzinie. Poruszone będą również zagadnienia ważne dla dziennikarstwa, mianowicie socjologiczne źródła wiedzy dziennikarskiej oraz współczesne debaty społeczne na temat rodziny.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
EK nr 1: Objaśnia procesy socjalizacji i komunikowania w rodzinie, analizuje i diagnozuje nieprawidłowości i zakłócenia procesu komunikacji (DL_W07)
EK nr 2: Definiuje rodzinę w kategoriach systemu pokrewieństwa i instytucji społecznej, zna metody badań rzeczywistości społecznej i rozumie ich rolę jako źródła dziennikarskiego (DL_W13)
EK nr 3: Rozumie znaczenie wyobraźni socjologicznej dla kształtowania się więzi społecznych (DL_K10)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
EK nr 1 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)
EK nr 2 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)
EK nr 3 realizowany metodą problemową (wykład problemowy, metoda przypadków, burza mózgów) i praktyczną (ćwiczenia przedmiotowe)
Metody i kryteria oceniania:
1) Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest udokumentowana obecność na 80% zajęciach (raportowanie frekwencji odbywa się za pomocą platformy MS Teams)
2) Podstawą oceny z przedmiotu jest liczba punktów otrzymanych w czasie egzaminu końcowego (test wiedzy odbywa się za pomocą platformy MS Teams)
3) Ocena z przedmiotu może być podniesiona dzięki aktywności na zajęciach i pracy dodatkowej (informacje o nich przekazywane są za pomocą platformy MS Teams)
Literatura
Adamski F., Socjologia małżeństwa i rodziny: wprowadzenie, Warszawa 1982.
Giza-Poluszczuk A., Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej, Warszawa 2005.
Pokorna-Ignatowicz K., Medialny obraz rodziny i płci, Kraków 2012.
Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko: o nowym układzie sił w polskich rodzinach, Warszawa 2009.
Sikorska M., Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce, Warszawa 2019.
Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010.
Tyszka Z. Rodzina we współczesnym świecie, Poznań 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: