Sacrum i sztuka w komunikacji wizualnej WT-DKS-P-SAK
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z formami ekspresji sacrum w komunikacji wizualnej ze szczególnym uwzględnieniem obszaru mediów. Student otrzyma możliwość poznania, czym jest i jak się przejawia sacrum z punktu widzenia nauk o religii i sztuce oraz jak się ono realizuje w komunikacji wizualnej. Ponadto uwzględnione zostaną wybrane aspekty komunikacyjne sztuki sakralnej, religijnej i liturgicznej (symbolika świątyni chrześcijańskiej).
Wykłady naświetlą genezę i rozwój form chrześcijańskiej świątyni oraz dzieł sztuki sakralnej obecnych w jej wnętrzu, jako komunikacji we wzajemnej relacji komunikacji liturgicznej i artystycznej.
Łącząc zjawiska z zakresu komunikacji wizualnej, historii sztuki, historii liturgii, teologii, historii idei i duchowości prezentowane będą podstawowe problemy związane ze sztuką chrześcijańską, jej formami i sposobami ekspresji.
Tematy:
1. Fenomeny sacrum w komunikacji wizualnej.
2. Sztuka jako komunikacja sacrum. Pojęcia i zagadnienia węzłowe.; sacrum a profanum (status sztuki prowokacyjnej i profanacyjnej).
3. Kategorie sacrum (M. Eliade), transcendencja, misterium tremendum i fascinosum (R. Otto); Sztuka religijna a sakralna.
4. Kosmiczne sacrum - "Święta geometria", "Złoty (Boski) podział".
5. Symbolika świątyni chrześcijańskiej.
6. Ikonologia wnętrza sakralnego - artystyczny wystrój i wyposażenie świątyni.
7. Antropologia obrazu. Obraz święty w komunikacji wizualnej.
8. Znak krzyża, święte znaki i symbole.
9. Status ikony. Ikonodulia. Sztuka bizantyńska.
10. Kino transcendentalne (A. Tarkowski).
11. Ikonoklazmy. Sztuka po holokauście.
12. Sacrum w modzie, designie i reklamie.
13. Sacrum w architekturze i sztukach plastycznych.
13. Sacrum w literaturze i muzyce.
14. Sacrum w TV i sztuce nowych mediów.
15. Podsumowanie semestru
W cyklu 2022/23_L:
Celem zajęć jest zapoznanie z formami ekspresji sacrum w komunikacji wizualnej ze szczególnym uwzględnieniem obszaru mediów. Student otrzyma możliwość poznania, czym jest sacrum z punktu widzenia nauk o religii i sztuce oraz jak realizuje się ono w poszczególnych dziedzinach komunikacji wizualnej. Ponadto uwzględnione zostaną wybrane aspekty komunikacyjne sztuki sakralnej, religijnej i liturgicznej. Tematy: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DL_W11 - Student ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym
DL_W16 - Student w oparciu o wiedzę zakresu komunikacji społecznej, sztuki i religii, form sakralizacji artystycznej zna i rozumie współczesne procesy komunikacyjno-kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych w mediach i komunikacji społecznej;
DL_U18 - Student umie rozpoznać i przeprowadzać krytyczną analizę różnych rodzajów komunikacji sztuki i sacrum, i dzięki temu potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w mediach i komunikacji społecznej;
DL_K06 - Student przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego; student świadomie wpływa na komunikację wizualną i percepcję sztuki dzięki łatwości rozpoznawania i analizy zjawisk komunikacyjnych, artystycznych i ideowych oraz wartości moralnych obecnych w mediach i komunikacji społecznej.
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu informacyjno-problemowego, dyskusji, pracy własnej studenta (referat) a weryfikowane poprzez kolokwia i egzamin pisemny.
Nakład pracy studenta: 90 godz. = 3 ECTS
udział w wykładzie 30 godz. = 1 ECTS
przygotowanie do wykładu 30 godz. = 1 ECTS
przygotowanie do kolokwium 20 godz. = 2/3 ECTS
lektura własna 10 godz. = 1/3 ECTS
Kryteria oceniania
Stosuje się ocenianie ciągłe: Śródsemestralne zaliczenia pisemne (kolokwia) na podstawie podanej literatury oraz samodzielnej pracy (referat/prezentacja); brana jest pod uwagę aktywność podczas zajęć tj. frekwencja i udział w dyskusji).
KRYTERIA
Dla DL_W11
BDB - Student ma pełną wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym; doskonale diagnozuje problemy napotykane w komunikacji i proponuje środki zaradcze
DB - Student ma dobrą wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym; właściwie choć nie w pełni diagnozuje problemy napotykane w komunikacji i proponuje środki zaradcze
DST - Student ma wybiórczą wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym; słabo diagnozuje problemy napotykane w komunikacji i z trudem proponuje środki zaradcze
Dla DL_W16
BDB - Student w oparciu o wiedzę zakresu komunikacji społecznej, sztuki i religii, form sakralizacji artystycznej doskonale zna i rozumie współczesne procesy komunikacyjno-kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych w mediach i komunikacji społecznej ;
DB - Student w oparciu o wiedzę zakresu komunikacji społecznej, sztuki i religii, form sakralizacji artystycznej dobrze zna i rozumie współczesne procesy komunikacyjno-kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych w mediach i komunikacji społecznej ;
DST - Student w oparciu o wiedzę zakresu komunikacji społecznej, sztuki i religii, form sakralizacji artystycznej słabo zna i rozumie współczesne procesy komunikacyjno-kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych w mediach i komunikacji społecznej
Dla DL_U18
BDB - Student doskonale umie rozpoznać i przeprowadzać krytyczną analizę różnych rodzajów komunikacji sztuki i sacrum, i dzięki temu bardzo dobrze potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w mediach i komunikacji społecznej;
DB - Student dobrze umie rozpoznać i przeprowadzać krytyczną analizę różnych rodzajów komunikacji sztuki i sacrum, i dzięki temu dobrze potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w mediach i komunikacji społecznej;
DST - Student z trudem umie rozpoznać i przeprowadzać krytyczną analizę różnych rodzajów komunikacji sztuki i sacrum, i z tej racji nie w pełni potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w mediach i komunikacji społecznej;
Dla DL_K06
BDB - Student w pełni przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego; bardzo pozytywnie wpływa na komunikację wizualną i percepcję sztuki, posiada łatwość rozpoznawania i analizy zjawisk komunikacyjnych, artystycznych i ideowych oraz wartości moralnych obecnych w mediach i komunikacji społecznej;
DB - Student dobrze przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego; pozytywnie choć w ograniczonej skali wpływa na komunikację wizualną i percepcję sztuki, nie posiada łatwości rozpoznawania i analizy zjawisk komunikacyjnych, artystycznych i ideowych choć właściwie ocenia wartości moralne obecne w mediach i komunikacji społecznej;
DST - Student nie w pełni przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego; mało wpływa na komunikację wizualną i percepcję sztuki, nie ma łatwości rozpoznawania i analizy zjawisk komunikacyjnych, artystycznych i ideowych oraz wartości moralnych obecnych w mediach i komunikacji społecznej;
Literatura
Literatura podstawowa:
I.
D. Mach, Miejsce sacrum w religii i kulturze, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia VII (2009), folia 68, s. 200-209 [on line]
M. Lehan, Film jako ikona, Sympozjum, Rok XX 2016, nr 1(30), s. 111-122 [on line]
II.
R. Mazur, Sacrodesign - język sacrum czy profanum?, ROCZNIKI KULTUROZNAWCZE, Tom VIII, numer 4 (2017), s. 105-118 [on line]
K. Szymańska, M. Wrześniak, Z historii powinowactwa sportu, sztuki i sacrum, Kwartalnik Naukowy Fides & Ratio, 2017 30(2), s. 154-169 [on line]
III.
K. Stępniak, Motywy religijne w komercyjnym przekazie reklamowym a sacrum
w przekazie religijnym, Studia Medioznawcze, 2018 (2), s. 85–97 [on line]
R. Kossakowski, Zen w pomadce. Rzecz o sacrum w reklamie, Dialogi Polityczne, 2007, nr 8, s. 193–212 [on line]
Literatura pomocnicza:
Ujma M., Sztuki wizualne. Sztuka i skandal, Warszawa - Bielsko-Biała 2011,
Clair J., De immundo. Apofatyczność i apokatastaza w dzisiejszej sztuce, przeł. M. Ochab, Gdańsk 2007,
Eliade M., Sacrum i profanum: o istocie sfery religijnej, przeł. B. Baran, Warszawa 2008
Eliade M., Sacrum, mit, historia, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1976
Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, red. M.
Jan Paweł II, List do artystów, w: www.opoka.org.pl/bibliotek /
Jaroszyński P., Metafizyka i sztuka, Lublin 1986 (Warszawa 1996),
Marcel G., Mądrość i poczucie sacrum, przeł. K. Chodacki, P. Chołda,Kraków 2011,
Rachlin H., Skandale, wandale i..., przeł. E. Pankiewicz, Poznań 2010,
Wawrzyniak W., Sacrum w architekturze, Wrocław 1996
Wierzyć i widzieć, red. N. Mojżyn i in., Sandomierz 2013, (egzemplarze w Bibliotece UKSW)
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: