Retoryka i erystyka WT-DKS-P-R
1. Wprowadzenie w zajęcia, zasady i ustalenie kontraktu zajęć – 6.10.2021
2. Zadanie nr 1: Przekonać do siebie (1/4 strony A4): 13.10.2021
3. Zadanie nr 1: Przekonać do siebie (1/4 strony A4) – cd. zajęć: 20.10.2021
4. Struktura przemówienia klasycznego – 27.10.2021
5. Zadanie nr 2: „Mój ulubiony mówca” lub „arcyciekawy fragment publicznej mowy: 03.11.2021
6. Dobry mówca - 10.11.2021
7. Zadanie nr 3: „Arcyciekawe sformułowania” - 17.11.2021
8. Radzenie sobie z tremą - 24.11.2021
9. Erystyka – reguły i techniki - 01.12.2021
10. Zadanie nr 4: Analiza debaty - 08.12.2021
11. Zadanie nr 4: Analiza debaty: cd. 15.12.2021
12. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę) - 05.01.2022
13. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę) - 12.01.2022
14. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę) - 19.01.2022
15. Podsumowanie, zaliczenia - 26.01.2022
W cyklu 2022/23_Z:
I. KONTEKSTY RETORYKI i ERYSTYKI 1. Pojęcie, geneza i rozwój retoryki oraz erystyki. II. TECHNIKI RETORYCZNE i ERYSTYCZNE 12. Konwencje retoryczne. Kryterium: stosowanie. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Zagadnienia wstępne - historia retoryki i erystyki; miejsce sztuki pięknego wypowiadania się w starożytnym systemie edukacji obywatelskiej |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Zagadnienia wstępne - historia retoryki i erystyki; miejsce sztuki pięknego wypowiadania się w starożytnym systemie edukacji obywatelskiej |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
30 godz. - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń
15 godz. - przygotowanie prezentacji akademickiej
60 godz. - razem
2 punkty ECTS
EK1 realizowany metodą podającą – od wykładu po dyskusję na zajęciach, wyjaśnienie przez prowadzącego błędów i zalet wypowiedzi mówcy i jego recenzentów,
EK2 realizowany głównie metodą problemową – wykład problemowy wokół poruszonych zagadnień, dyskusja z punktacją za udział, powtarzanie charakterystycznych błędów,
EK3 realizowany przez metody problemowe – dyskusja dydaktyczna,
EK 4 realizowany przez metody problemowe – gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metodę przewodniego schematu wypowiedzi,
EK 5 metody aktywizujące i praktyczne – pokaz, odwołanie do literatury i wzorów wielkich mówców i materiałów z literatury.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie prezentacji mowy publicznej podczas zajęć w wyznaczonym terminie (40%), szczegółowego planu wystąpienia w formie pisemnej (40%) i aktywności (20%). Kryteria oceny mowy publicznej: (a) wybór tematu, (b) sformułowanie głównego problemu i głównej tezy, (c) struktura wystąpienia, (d) stopień rozróżnienia poszczególnych części wystąpienia, (e) spójność wystąpienia i zastosowanie tranzycji (przejść) między wyróżnionymi częściami wystąpienia, (f) stopień uporządkowania tez i argumentów, (g) budowanie etosu mówcy, (h) stopień oddziaływania na emocje słuchaczy (patos), (i) poprawność logiczna argumentacji (logos), (j) kontrola czasu, (k) mowa ciała, (l) wykorzystanie materiałów dodatkowych (np. konspekty, ilustracje).
Literatura
Arystoteles, Retoryka. Poetyka, Warszawa 1988.
Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005.
Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
Kuziak M., Jak mówić, rozmawiać, przemawiać?, Kraków 2006.
Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.
Obremski K., Retoryka dla studentów historii, polityki i dziennikarstwa, Toruń 2004.
Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, Warszawa 2004.
Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992.
Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P. Wilczek, Warszawa 2008.
Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna, Kraków 2005.
Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1983.
Szymanek K., Wieczorek K.A., Wójcik A.S., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów. Warszawa 2003.
Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001.
Tokarz M., Argumentacja, Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańsk 2006.
Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 1990.
W cyklu 2021/22_Z:
Arystoteles, Retoryka. Poetyka, Warszawa 1988. |
W cyklu 2022/23_Z:
LITERATURA |
W cyklu 2023/24_Z:
- M. Barłowska i in. (red.), Retoryka, Warszawa 2008. |
W cyklu 2024/25_Z:
- M. Barłowska i in. (red.), Retoryka, Warszawa 2008. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Kod do zajęć: nt1i2os |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: