Podstawy warsztatu dziennikarskiego WT-DKS-P-PW
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej, z zasadami tworzenia oraz obróbki dziennikarskiej tekstów oraz regułami stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich do różnego rodzaju mediów, także społecznościowych, doskonalenie umiejętności przeprowadzania wywiadów oraz wdrażania zasad warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych.
Ćwiczenia polegają na tworzeniu tekstów dziennikarskich, na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi oraz grupowymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu.
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na analizie oraz tworzeniu tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, poprawnych językowo. Ćwiczenia warsztatowe polegają też na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad samodzielnymi projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta przez cały semestr, ocen cząstkowych, aktywności podczas zajęć, oraz oceny za drugi sprawdzian przeprowadzony na zakończenie zajęć. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na analizie oraz tworzeniu tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, poprawnych językowo. Ćwiczenia warsztatowe polegają też na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad samodzielnymi projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta przez cały semestr, ocen cząstkowych, aktywności podczas zajęć, oraz oceny za drugi sprawdzian przeprowadzony na zakończenie zajęć. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
DL_W10 absolwent ma wiedzę na temat zasad tworzenia tekstów oraz reguł obróbki dziennikarskiej, zna typy i gatunki dziennikarskie.
DL_W14 - absolwent zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych.
DL_U06-1 absolwent potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, umie konstruować teksty poprawne językowo.
DL_U06-2 absolwent potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych.
DL_U13 absolwent potrafi przeprowadzać wywiady, umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich.
Kryteria oceniania
DL_W10 absolwent ma wiedzę na temat zasad tworzenia tekstów oraz reguł obróbki dziennikarskiej, zna typy i gatunki dziennikarskie.
Na ocenę:
5 – student wyróżnia się wiedzą na temat zasad tworzenia tekstów oraz reguł obróbki dziennikarskiej, w stopniu celującym zna typy i gatunki dziennikarskie
4 – student dobrze zna zasady tworzenia tekstów oraz reguły obróbki dziennikarskiej, dobrze zna typy i gatunki dziennikarskie.
3 - student dostatecznie zna zasady tworzenia tekstów oraz reguły obróbki dziennikarskiej, dostatecznie zna typy i gatunki dziennikarskie.
DL_W14 - absolwent zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych.
Na ocenę:
5 – student wyróżnia się wiedzą na temat specyfiki języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, rozumieniem potrzeby stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych.
4 - student dobrze zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, dobrze rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych.
3 - student dostatecznie zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, dostatecznie rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych
DL_U06-1 absolwent potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, umie konstruować teksty poprawne językowo.
Na ocenę:
5 – student wyróżnia się umiejętnością tworzenia tekstów dziennikarskich w różnych gatunkach oraz konstruowania tekstów poprawnych językowo.
4 – student dobrze potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, dobrze umie konstruować teksty poprawne językowo.
3 - student dostatecznie potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, dostatecznie umie konstruować teksty poprawne językowo.
DL_U06-2 absolwent potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych.
Na ocenę:
5 – student wyróżnia się umiejętnością dokonywania selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, umiejętnością doboru rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych.
4 – student dobrze potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, dobrze potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych.
3 - student dostatecznie potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, dostatecznie potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych.
DL_U13 absolwent potrafi przeprowadzać wywiady, umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich.
Na ocenę:
5 – student wyróżnia się umiejętnością przeprowadzania wywiadów, umiejętnością wdrażania zasad warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; stosowania informacji z serwisów agencyjnych w tekstach dziennikarskich.
4 – student dobrze potrafi przeprowadzać wywiady, dobrze umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; dobrze potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich.
3 – student dostatecznie potrafi przeprowadzać wywiady, dostatecznie umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; dostatecznie potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021.
2. Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012.
3. Lewandowski P., Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, 2014.
4. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009.
2. Gluza R. , Pisz, nie nudź, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 48-61.
3. Mistewicz E., Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015.
4. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 32-47.
5. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: