Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Kultura i społeczeństwo 5.0 WT-DKS-P-PNH
Zajęcia dotyczą analizy i krytyki tekstów związanych z problematyką kultury i zmian społecznych określanych przez miany technologiczne oraz wpływy filozoficzne, antropologiczne, etyczne, co miałoby służyć przygotowaniu do kompetentnego funkcjonowania w przestrzeni społecznej i wypowiadania się o niej. Zajęcia mają zakończyć się zdobyciem umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia oraz wyciągania wniosków i przewidywania kierunków rozwoju trendów kulturowych na podstawie znajomości tekstów kulturowych i intertekstualności.
Podejmowane pojęcie:
- humanizm, personalizm
- intertekstualność, hipertekstualność
- kody kulturowe i wzorce kulturowe
- społeczeństwo masowe i decyzyjność jednostki
- etapy rewolucji przemysłowych
- stare i nowe media
- zmysły i nowe technologie
- antropologiczne nie miejca i noosfera w humanistyce
- człowiek 2.0, postczłowiek, transhumanizm
- interakcja, relacja, indywidualizm i totalizm
- syntopia i sztuka nowych mediów
- neuronalny telegraf i komunikacja społeczeństwa 5.0
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia dotyczą analizy i krytyki tekstów związanych z problematyką kultury i zmian społecznych określanych przez miany technologiczne oraz wpływy filozoficzne, antropologiczne, etyczne, co miałoby służyć przygotowaniu do kompetentnego funkcjonowania w przestrzeni społecznej i wypowiadania się o niej. Zajęcia mają zakończyć się zdobyciem umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia oraz wyciągania wniosków i przewidywania kierunków rozwoju trendów kulturowych na podstawie znajomości tekstów kulturowych i intertekstualności. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia dotyczą analizy i krytyki tekstów związanych z problematyką kultury i zmian społecznych określanych przez miany technologiczne oraz wpływy filozoficzne, antropologiczne, etyczne, co miałoby służyć przygotowaniu do kompetentnego funkcjonowania w przestrzeni społecznej i wypowiadania się o niej. Zajęcia mają zakończyć się zdobyciem umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia oraz wyciągania wniosków i przewidywania kierunków rozwoju trendów kulturowych na podstawie znajomości tekstów kulturowych i intertekstualności. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 - zna i rozumie podstawowe zasady i metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów
EK 2 - umie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury ujawniających się w świecie nowych mediów w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
EK 3 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dziennikarskich w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie dziennikarstwa w świecie nowych mediów.
Kryteria oceniania
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: 4 mini prace cząstkowe w formie eseju i 1 końcowa w formie eseju.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
EK nr 1 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących
- dyskusja dydaktyczna
EK nr 2 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących
- dyskusja dydaktyczna
EK nr 3 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących
- dyskusja dydaktyczna wykład problemowy i konwersatoryjny, elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna
Literatura
Jorge Luis Borges Biblioteka Babel Wszechświat.
Umberto Eco, O bibliotece, przeł. A. Szymanowski, Wrocław 1990
Krystyna Kwapisiewicz Hudzik, Biblioteka – cyfrowa wieża Babel
Lev Manowich, Nowe media.
Rurh Benedict, Wzory kultury.
W. Issacson, S. Jobs. Biografia.
K. Schwab, Czwarta rewolucja przemysłowa.
T. de Chardin, Noosfera.
Howard Rheingold, Virtual community.
M. Auge, Nie-miejsca.
P. Zawojski, Cyberkultura.
W cyklu 2023/24_Z:
Jorge Luis Borges Biblioteka Babel Wszechświat. |
W cyklu 2024/25_Z:
Jorge Luis Borges Biblioteka Babel Wszechświat. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: