Podstawy dziennikarstwa radiowego WT-DKS-P-PDR
1. Wprowadzenie w zawód dziennikarza radiowego.
2. Historia radia na świecie.
3. Historia radia w Polsce.
4. Rodzaje rozgłośni radiowych.
5. Formaty stacji radiowych.
6. Struktura stacji radiowych.
7. Charakterystyka podstawowego sprzętu radiowego.
8. Zasady nagrywania dźwięku.
9. Nauka montażu nagranych materiałów dźwiękowych.
10. Analiza merytoryczna nagranych materiałów dźwiękowych
11. Radio a muzyka.
12. Charakterystyka RDS.
13. Zasady funkcjonowania newsroomu.
14. Etyka dziennikarza radiowego.
15. Radio w dobie konwergencji.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
a) Wiedza:
EK 1. Zna specyfikę i podstawowe różnice między poszczególnymi mediami (prasa, radio i telewizja) oraz cechy gatunkowe właściwe dla tych mediów (zasady konstruowania layoutu prasowego i internetowego, programu radiowego i telewizyjnego) /DL_W20/.
EK 2. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych /DL_W21/.
b) Umiejętności
EK 3. Zna, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi, adekwatnymi do potrzeb informacji i publicystyki /DL_U01/.
EK 4. Rozróżnia i konstruuje przekazy informacyjne oraz publicystyczne; analizuje i rozumie aktualne wydarzenia w Polsce i na świecie oraz przewiduje ich rozwój i skutki /DL_U08/.
c) Kompetencje społeczne
EK 5. Docenia znaczenie nauk o mediach dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych /DL_K03/.
EK 6. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej /DL_K05/.
Punkty ECTS (przy założeniu 1 ECTS = 30 g.), 2 ECTS x 30 g. = 60 g.:
- aktywny udział w ćwiczeniach - 20 g.
- przygotowanie studenta do ćwiczeń - 10 g.
- konsultacje - 10 g.
- przygotowanie pracy zaliczeniowej (wywiad radiowy - nagranie wraz z montażem) - 20 g.
Kod dostępu na zajęcia na MS Teams:
grupa B - yysbylo
grupa C - 9lirytu
grupa D - czf8lvz
Kryteria oceniania
a) Wiedza:
EK 1. Określany jako "zna specyfikę i podstawowe różnice między poszczególnymi mediami (prasa, radio i telewizja)"
Na ocenę:
- ndst (2) nie zna specyfiki i podstawowych różnic między poszczególnymi mediami (prasa, radio i telewizja)
- dst (3) w stopniu kluczowym zna specyfikę i podstawowe różnice między poszczególnymi mediami (prasa, radio i telewizja)
- db (4) w stopniu poprawnym zna specyfikę i podstawowe różnice między poszczególnymi mediami (prasa, radio i telewizja)
- bdb (5) w stopniu precyzyjnym zna specyfikę i podstawowe różnice między poszczególnymi mediami (prasa, radio i telewizja)
EK 2. Określany jako "ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych".
Na ocenę:
- ndst (2) nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie zasad i norm etycznych
- dst (3) w stopniu kluczowym ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych
- db (4) w stopniu poprawnym ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych
- bdb (5) w stopniu precyzyjnym ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych
b) Umiejętności
EK 3. Określany jako "zna, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi, adekwatnymi do potrzeb informacji i publicystyki".
Na ocenę:
- ndst (2) nie zna, nie rozpoznaje i nie umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi, adekwatnymi do potrzeb informacji i publicystyki.
- dst (3) w stopniu kluczowym zna, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi, adekwatnymi do potrzeb informacji i publicystyki
- db (4) w stopniu poprawnym zna, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi, adekwatnymi do potrzeb informacji i publicystyki
- bdb (5) w stopniu precyzyjnym zna, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi, adekwatnymi do potrzeb informacji i publicystyki
EK 4. Określany jako "rozróżnia i konstruuje przekazy informacyjne oraz publicystyczne".
Na ocenę:
- ndst (2) nie rozróżnia i konstruuje przekazy informacyjne oraz publicystyczne
- dst (3) w stopniu kluczowym rozróżnia i konstruuje przekazy informacyjne oraz publicystyczne
- db (4) w stopniu poprawnym rozróżnia i konstruuje przekazy informacyjne oraz publicystyczne
- bdb (5) w stopniu precyzyjnym rozróżnia i konstruuje przekazy informacyjne oraz publicystyczne
c) Kompetencje społeczne
EK 5. Określany jako "docenia znaczenie nauk o mediach dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych"
Na ocenę:
- ndst (2) nie docenia znaczenia nauk o mediach dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych
- dst (3) w stopniu kluczowym docenia znaczenia nauk o mediach dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych
- db (4) w stopniu poprawnym docenia znaczenia nauk o mediach dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych
- bdb (5) w stopniu precyzyjnym docenia znaczenia nauk o mediach dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych
EK 6. Określany jako "ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny".
Na ocenę:
- ndst (2) nie ma przekonania o wadze zachowania się w sposób profesjonalny
- dst (3) w stopniu kluczowym ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny
- db (4) w stopniu poprawnym ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny
- bdb (5) w stopniu precyzyjnym ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: praca zaliczeniowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- pracy zaliczeniowej: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%;
- obecności oraz aktywności na zajęciach i zaliczania prac domowych: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Metody dydaktyczne: Praca indywidualna i grupowa na platformie MS Teams, nauka nagrywania i montażu radiowego, dyskusja
Literatura
Literatura podstawowa:
- Stanisław Jędrzejewski, Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, 2010.
- Mirosław Lakomy, Rozgłośnia radiowa jako przedsiębiorstwo: pakiet medialny, 2010.
- Bolesław E. Trafny, Misja środków komunikacji społecznej głównie radia i telewizji, 2006
- McLeish Robert, "Produkcja radiowa", 2005.
Literatura pomocnicza:
- Stachyra Grażyna, "Gatunki audycji w radiu sformatowanym", 2008.
- Pisarek Walery, "Słownik terminologii medialnej", 2006.
- Jędrzejewski Stanisław, Radio w komunikacji społecznej, 2003.
- Boyd Andrew, Dziennikarstwo radiowo - telewizyjne, 2001.
- Lepa Adam, "Pedagogika mass mediów", 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: