Krytyczny odbiór przekazów medialnych WT-DKS-P-KO
Zajęcia praktyczne polegające na analizowaniu przykładów manipulacji w mediach tradycyjnych, społecznościowych oraz elektronicznych.
Treści merytoryczne:
kształtowanie opinii publicznej, rzetelne informowanie, przemilczanie informacji niewygodnych, nagłaśnianie informacji niesprawdzonych, insynuacje, metoda przykrycia, metoda autorytetów pozornych, lansowanie amnezji historycznej, operowanie lękiem i agresją, mieszanie postulatów politycznych z obiektywizacją, techniki schlebiania, funkcja słowa, polityczna poprawność, odpowiedzialność za słowo, służba prawdzie.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
DL_W15 student rozróżnia podstawowe techniki manipulacji w mediach tradycyjnych oraz na portalach internetowych.
DL_W17 student umie rozpoznać formy manipulacji w przekazach audiowizualnych oraz w social media.
DL_W19 student umie pracować w zespole redakcyjnym i planować oraz tworzyć w mediach materiały wolne od manipulacji
DL_U20 student ma świadomość, czym jest odpowiedzialność dziennikarza za słowo oraz za prawdę i rzetelne informowanie w mediach
DL_K02 h student zna zasady kształtowania opinii publicznej
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS:
gr1
70bu1o6
gr 2
p4r0w67
gr 3
a60rh0e
Kryteria oceniania
Metoda podająca - mini wykład
Metody aktywizujące: praca indywidualna, praca w grupach; twórcze rozwiązywanie problemów, tzw. "burza mózgów", prowokacja myślowa; metoda inscenizacji: wcielanie się w role dziennikarzy i przeprowadzanie wywiadów, organizacja konferencji prasowych.
Kryteria oceniania realizowane metodą podawczą oraz metodami aktywizującymi, weryfikowane uczestnictwem w zajęciach, pracami pisemnymi oraz kolokwium końcowym.
Na ocenę pracy studenta składają się:
1. praca i aktywność na zajęciach
2. obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione)
3. systematycznie odrabiane prace domowe
4. prezentacja multimedialna przedstawiona na zajęciach
5. pisemna praca zaliczeniowa na koniec semestru (muszą być spełnione powyższe 4 warunki, aby zostać dopuszczonym do jej napisania).
Na ocenę 2 - student nie ma wiedzy na temat i nie potrafi wymienić i omówić rodzajów manipulacji w mediach; nie oddał wszystkich zadawanych prac domowych, nie zaliczył pracy końcowej, ma więcej niż 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Na ocenę 3 - student ma cząstkową wiedzę na temat i umie wymienić i omówić przynajmniej 3 rodzaje manipulacji w mediach; oddał wszystkie prace, zaliczył pracę końcową na ocenę dostateczną.
Na ocenę 4 - student ma wiedzę na temat , umie wymienić i omówić przynajmniej 4 rodzaje manipulacji w mediach, oddał wszystkie prace, zaliczył pracę końcową na ocenę dobrą.
Na ocenę 5 - ma pełną wiedzę na ten temat, zna wszystkie rodzaje manipulacji w mediach, wyróżnia się krytyczną oceną mediów, oddał wszystkie prace, zaliczył pracę końcową na ocenę bardzo dobrą.
Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z końcowej pracy pisemnej.
Literatura
Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2012.
Znajomość bieżących tekstów dotyczących życia publicznego w pismach opiniotwórczych oraz na portalach internetowych i w social media.
Literatura uzupełniająca:
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes. Warszawa 2001
Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie, A. Całek, K. Lachowska, M. Lisowska-Magdziarz, M. Pielużek, R. Wietoszko, Kraków-Wrocław 2019.
Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: