Komunikacja norm moralnych w społeczeństwie pluralistycznym WT-DKS-P-KN
Filozofia głupoty – pomiędzy komunikatywnością a prawdziwością przekazu
Komunikacja jako proces
Nowy człowiek Wiennera
Communicatio – etapy
Podmiotowa definicja komunikacji
Podmiot w komunikacji (polityczny, gramatyczny, filozoficzny, społeczny)
Znaczenie relacji i odniesień w komunikacji
Prawda a sceptycyzm – konsekwencje dla procesu komunikacji
Rodzaje prawd i kryterium prawdy
Tolerancja jako paradoks komunikacji
Habermas i Foucault mówią prawdę o prawdzie?
Niebezpieczeństwa źle pojętej komunikacji
Percepcja a rzeczywistość
Medialna mitologia faktów: fakt - wiadomość – interpretacja
Czy potrzebna jest komunikacja norm moralnych w społeczeństwie pluralistycznym?
EK nr 1 realizowany metodą wykładu prezentującego i objaśniającego, popartego osobistą bieżącą lekturą studenta.
EK nr 2 realizowany metodą aktywizującą – studium przypadku.
EK nr 3 realizowany metodą opisu – odniesienie do konkretnego przypadku z wykorzystaniem terminologii naukowej wyrażonej w języku powszechnie zrozumiałym – komunikacja z uwzględnieniem pluralistycznego charakteru odbiorców – zarówno w wymiarze kulturowym, jak również światopoglądowym.
EK nr 4 wykorzystanie metody analizy tekstów kulturowych minionych wieków, konfrontacja ze współczesnymi opisami kulturowymi – próba odczytania stałych i zmiennych fenomenu życia społecznego.
EK nr 5 realizowany metodą prezentacji z wykorzystaniem technik multimedialnych.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1: zna podstawowe koncepcje osoby jako podmiotu życia moralnego, rozumie rolę komunikacji w objawianiu się osoby, potrafi wyjaśnić podstawowe koncepcje na temat prawdy/prawd, umie wyjaśnić różnicę pomiędzy prawdą w wymiarze ontycznym a prawdą historyczną czy pragmatyczną (prawdą odkrywaną).
EK nr 2: potrafi prezentować normy moralne o charakterze niezmiennym w języku intersubiektywnie zrozumiałym, posługując się terminologią właściwą dla opisu procesów komunikacyjnych zachodzących w społeczeństwie.
EK nr 3: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w rozwiązywaniu bieżących dylematów moralnych, docenia rolę hermeneutyki w komunikacji norm moralnych.
EK nr 4: potrafi powiązać historycznie rozumianą kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa z tworzeniem norm szczegółowych w społeczeństwie kulturowo zróżnicowanym.
EK nr 5: potrafi stworzyć strategię interpretacyjną w odniesieniu do zadanego dylematu moralnego i wyrazić go w sposób racjonalny, precyzyjny i logiczny.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
ocena z testu kompetencyjnego - 50 proc.
aktywny udział w przygotowaniu do zajęć - 30 proc.
0becności (dopuszczalne dwie nieobecności) - 20 proc.
Literatura
• Comte-Sponville A., Mały traktat o wielkich cnotach, tłum. H. Lubicz-Trawkowska, Warszawa 2000.
• Drożdż M, Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów 2005.
• Dukaj J., Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019.
• Dziuba K., Szlachta B, Nijakowski L.M., Idee i ideologie we współczesnym świecie, Wielkie Tematy, PWN, Warszawa 2008.
• Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, t. 1: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, tłum. A.M. Kaniowski, Warszawa 1999.
• Habermas J., Działanie komunikacyjne i detranscendentalizacja rozumu, Warszawa 2004 Heller M., Filozofia przypadku. Kosmiczna fuga z preludium i codą, Copernicus Center Press, Kraków 2011.
• Mrozowski Maciej, Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, PWN, Warszawa 2020.
• Chudy W., Filozofia kłamstwa, Warszawa 2003.
• Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013.
• Sobkowiak J.A., Prawda w społeczeństwie pluralistycznym i tolerancyjnym, „Teologia i Moralność” (2007) nr 2, s. 49-64.
• Sobkowiak J.A., Komunikacja przejawem podmiotowości osoby , w: Teologia środków społecznego przekazu w naukach o mediach, J. Olędzki (red.), Warszawa 2018, s. 55-80.
• Tegmark M., Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: