Kultura materialna - historia i media WT-DKS-P-KM
Badanie kultury materialnej pozwala na zrozumienie i odsłonięcie wartości, idei, przekonań, motywacji określonej zbiorowości. Przedmioty wytworzone przez kulturę medialną, służące rozwoju społeczeństwa informacyjnego, to szczególny dział naukowej refleksji. Jego poznanie pozwala zrozumieć, jakie są dzisiaj zadania i możliwości dziennikarstwa i jak dziennikarze mogą korzystać z wytworów kultury materialnej.
Tematy zajęć:
1. trzy okresy rozwoju cywilizacji (A. Tofler)
2. Przedmioty jako przedłużenie zmysłów - teoria McLuhan
3. Rzeczy jako symulakry rzeczywistości - Jean Baudrillard
4. literatura i media - Maryla Hopfinger
5. Symboliczne znaczenie przedmiotów
6. Rodzaje relacji człowiek - przedmiot (Tim Dant)
7. Przedmioty i style życia (Anthony Giddens)
8. przedmioty wykreowane przez życie prywatne i życie publiczne a kultura nowych mediów
9. Kultura materialna a tożsamość kulturowa (przedmioty i mniejszości narodowe i etniczne)
10. Biografie rzeczy
11. Miasto, architektura, media
12. Ciało i kamień
13. Zadania UNECSO i Instytutu Kultury Materialnej
14. Rzeczy przyszłości i cybermedia
15 podsumowanie zajęć
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kod dostępu MS TEAMS:
hfoy163
- rozpoznaje i charakteryzuje współczesne zjawiska kultury materialnej
- potrafi wiązań przedmioty materialne z wartościami, symbolami, ideami
- zna i umie dokonać przeglądu literatury do stawianych problemów badawczych
- posługuje analizą krytyczną i samodzielnie formułuje wnioski
Kryteria oceniania
- na ocene 2 (nast..): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować swojej wiedzy na zadane pytania odnośnie treści wykładu; nie rozpoznaje i nie rozumie teorii związanych z kulturą materialną; nie potrafi przeanalizować i uzasadnić w jaki sposób zmiany w kulturze wpływają na wytwarzanie przedmiotów; nie potrafi rozpoznać i zdefiniować wpływu nowych mediów na mentalność człowieka współczesnego, nie potrafi uzasadnić obecności Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych,
- na ocenę 3 (dst.): wyraża zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje analizując omawiane zagadnienia przy pomocy wykładowcy;
- na ocene 4 (db.): wyraża zdobytą wiedzę, umiejętności kompetencje poprzez znajomość i samodzielną analizę treści wykładowych,
- na ocene 5 (bdb.): potrafi prezentować, analizować, dyskutować na podstawie zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą efektywnie, kreatywnie i oryginalnie.
Literatura
- Dant T., Historia materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków 2007.
- McLuhan, Zbiór tekstów.
- Baudrillard J., Symulakry rzeczywistości.
- Hopfinger M., Literatura i media.
- Sennett R., Ciało i kamień.
- Historia życia prywatnego, red. A. Prost, G. Vincenta, t. 1-5, Wrocław 2006.
- Kolbuszewski J., Cmentarze, Wrocław 1996.
- Kowecka E., W salonie i w kuchni. Opowieść o kulturze materialnej pałaców i
dworów polskich w XIX w., Warszawa 1984.
- Kopalinski W., Opowieść o rzeczach powszednich, Warszawa 1998.
- Dom w mieście średniowiecznym i nowożytnym, red. B. Gedigi, Wrocław 2004.
- Boucher F., Historia mody, Warszawa b.r.w.
- Baranski J., Świat rzeczy. Zarys antropologii, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: