Konwersatorium dla dziennikarzy - Historia sztuki i komunikacji wizualnej WT-DKS-P-KHS
Zajęcia prowadzone w formie problemowo-konwersatoryjnej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referat w postaci prezentacji, dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki na podstawie wskazanej literatury przedmiotowej).
W pierwszej części zajęć student zostanie zapoznany z podstawowymi pojęciami, metodologią z zakresu komunikacji wizualnej i artystycznej, następnie z węzłowymi zagadnieniami historii sztuki i komunikacji wizualnej. Zasadniczą część zajęć stanowić będzie prezentacja zarysu współczesnej sztuki masowej, popularnej praz historii fotografii i gatunków fotografii prasowej, designu w komunikacji wizualnej, identyfikacji wizualnej i brandingu wizualnego.
Tematy zajęć (podane w jednostkach 2-godzinnych):
1. Zakres pojęciowy historii sztuki i komunikacji wizualnej. Metodologia
2. Kompetencje dziennikarza kulturalnego w zakresie sztuki
3. Warsztat dziennikarza kulturalnego w zakresie sztuki
4. Narzędzia i środki komunikacji wizualnej
5. Zarys historii sztuki i komunikacji w starożytności
6. Zarys historii sztuki i komunikacji w średniowieczu
7. Zarys historii sztuki i komunikacji w czasach nowożytnych
8. Zarys historii sztuki i komunikacji współcześnie
9. Zarys historii fotografii
10. Fotografika prasowa
11. Wykorzystanie fotografii w mediach i reklamie
12. Komunikacja wizualno-marketingowa (Identyfikacja wizualna, logotyp)
14. Sztuka masowa i popularna w komunikacji społecznej
15. Graffiti i street art jako formy komunikacji społecznej
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student identyfikuje i charakteryzuje węzłowe zagadnienia komunikacji wizualnej, artystycznej
- Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii komunikacji i sztuki na funkcjonowanie instytucji związanych z mediami, komunikacją
i dziennikarstwem
- Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki w praktyce funkcjonowania instytucji związanych z mediami, komunikacją i dziennikarstwem
- Student prezentuje własne poglądy i tworzy własne programy w zakresie komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki
-Student potrafi przewidzieć skutki i wpływ swoich działań w ramach instytucji związanych z mediami, komunikacją i dziennikarstwem na jakość ich funkcjonowania oraz na percepcję społeczną.
2 ECTS - udział w zajęciach - 60 godz.
2 ECTS - przygotowanie do zajęć - 60 godz.
2 ECTS - lektury obowiązkowe - 60 godz.
6x30 godz.= 180 godzin = 6 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Stosuje się ocenianie ciągłe (śródsemestralne) : brana jest pod uwagę praca systematyczna studenta w ciągu semestru (zadania na platformie Moodle ), wykonywanie poleconych zadań (zwłaszcza referatów/prezentacji) oraz aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji, w omawianiu konkretnych problemów związanych z historią sztuki i komunikacji wizualnej) . Ocenianie ma charakter etapowy w postaci trójstopniowego pisemnego zaliczania podanego materiału.
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu informacyjno-problemowego, a weryfikowane przez ocenianie okresowe podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco zadań i lektur.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, oraz przez wartościowanie przygotowanych opracowań z pełnym aparatem badawczym.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, oraz przez ocenę przygotowanych przez studenta opracowań (jak wyżej) .
KRYTERIA
ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje wszystkie pola komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki na rozwój i kształtowanie mediów, komunikacji społecznej i dziennikarstwa. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w ww. zakresie funkcjonowania komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki.
Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat komunikacji wizualnej i sztuki. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków. Zdobytą wiedzę i umiejętności prezentuje w postaci kolokwiów śródsemestralnych.
ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w ww. zakresie funkcjonowania instytucji i narzędzi komunikacji społecznej.
Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat komunikacji społecznej. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków. Zdobytą wiedzę i umiejętności prezentuje w postaci zleconych referatów i zadań na Moodle oraz kolokwiów śródsemestralnych.
ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i teorii komunikacji wizualnej, artystycznej i historii sztuki na rozwój i kształtowanie komunikacji społecznej. Zdobytą wiedzę i umiejętności prezentuje w postaci zleconych referatów i zadań na Moodle oraz kolokwiów śródsemestralnych.
ocena NDST - Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Literatura
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2009
Boguni-Borowska M., Sztompka P. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012,
Burzyński R., Fotografia reportażowa, Olsztyn 1960
Kampka A. (red.), Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji, Warszawa 2014 (internet)
Kluszczyński R. W., Estetyka sztuki nowych mediów (internet).
Kosidowski J., Zawód fotoreporterzy, Warszawa 1984.
Manovich L., Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
Michałowska M., Wołyński P., Społeczne dyskursy sztuki fotografii, Poznań 2010 (internet)
Pitrus A., Znaki na sprzedaż. W stronę integracyjnej teorii reklamy, Kraków 2005 (internet)
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010
Rosenblum N., Historia fotografii światowej, 2005.
Sztuka polska, t. 1-4, wydawnictwo Arkady, Warszawa 2005-2012.
Sztuka świata, t. 1-10, wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989-1996.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycia estetyczne, Warszawa 1976.
Zawojski P. (red.), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, (internet).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: