Informacja i komentarz dziennikarski WT-DKS-P-IK
W trakcie zajęć poruszona będzie tematyka dotycząca różnic między poszczególnymi dziennikarskimi gatunkami informacyjnymi - podstawy teoretyczne tworzenia tekstów informacyjnych; analiza bieżących wydarzeń politycznych, społecznych i kulturowych w kraju i na świecie na podstawie informacji i artykułów prasowych; obserwacja współczesnego rynku prasowego; podział rynku prasowego; problem linii redakcyjnych; jakość informacji w prasie, radiu, telewizji i Internecie - charakterystyka informacji pojawiających się w konkretnych mediach; podobieństwa i różnice między informacjami przygotowywanymi do opublikowania w różnych mediach; samodzielne badanie zawartości prasy i telewizyjnych serwisów informacyjnych; komentarz dziennikarski - teoretyczne podstawy tworzenia prostych tekstów publicystycznych; informacja i komentarz - różnice i podobieństwa między dwoma rodzajami tekstów dziennikarskich; umiejętność oddzielania informacji od komentarza - studium wybranych przypadków; ćwiczenie umiejętności biegłego sporządzania informacji dziennikarskich (np. w czasie inscenizowanych konferencji prasowych); kształtowanie umiejętności biegłego sporządzania komentarzy; praca ze źródłami wykorzystywanymi przy pisaniu informacji dziennikarskich; systematyka źródeł i ocena ich jakości.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Dziennikarskie gatunki informacyjne, publicystyczne i pogranicza - zagadnienia wstępne 2. Podstawy teoretyczne tworzenia tekstów informacyjnych 3. Podstawy teoretyczne tworzenia tekstów publicystycznych i gatunków pogranicznych 4. Analiza bieżących wydarzeń politycznych, społecznych i kulturowych w kraju i na świecie na podstawie artykułów prasowych, telewizyjnych serwisów informacyjnych, serwisów internetowych 5. Informacja w prasie, radiu, telewizji i Internecie - charakterystyka informacji pojawiających się w konkretnych mediach 6. Podobieństwa i różnice między informacjami przygotowywanymi do opublikowania w różnych mediach - studium wybranych przypadków i zadania praktyczne 7. Wzmianka jako najprostszy tekst informacyjny - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 8. Notatka informacyjna, infotainment - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 9. Infografia, infografika i zapowiedź - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 10. Sprawozdanie i raport - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 11. Relacja, życiorys i korespondencja - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 12. Umiejętność oddzielania informacji od komentarza oraz źródła wykorzystywane przy pisaniu tekstów dziennikarskich- studium wybranych przypadków 13. Artykuł prasowy - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 14. Komentarz dziennikarski - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 15. Recenzja, czyli kulturalna krytyka - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Dziennikarskie gatunki informacyjne, publicystyczne i pogranicza - zagadnienia wstępne 2. Podstawy teoretyczne tworzenia tekstów informacyjnych 3. Podstawy teoretyczne tworzenia tekstów publicystycznych i gatunków pogranicznych 4. Analiza bieżących wydarzeń politycznych, społecznych i kulturowych w kraju i na świecie na podstawie artykułów prasowych, telewizyjnych serwisów informacyjnych, serwisów internetowych 5. Informacja w prasie, radiu, telewizji i Internecie - charakterystyka informacji pojawiających się w konkretnych mediach 6. Podobieństwa i różnice między informacjami przygotowywanymi do opublikowania w różnych mediach - studium wybranych przypadków i zadania praktyczne 7. Wzmianka jako najprostszy tekst informacyjny - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 8. Notatka informacyjna, infotainment - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 9. Infografia, infografika i zapowiedź - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 10. Sprawozdanie i raport - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 11. Relacja, życiorys i korespondencja - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 12. Umiejętność oddzielania informacji od komentarza oraz źródła wykorzystywane przy pisaniu tekstów dziennikarskich- studium wybranych przypadków 13. Artykuł prasowy - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 14. Komentarz dziennikarski - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych 15. Recenzja, czyli kulturalna krytyka - podstawy teoretyczne i ćwiczenie umiejętności praktycznych |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
EK nr 1 - ma wiedzę na temat aktualnych wydarzeń w Polsce i na świecie – zawsze jest przygotowany na zajęcia;
EK nr 2 ma umiejętność formułowania opinii krytycznych na temat roli mediów, sposobów ich funkcjonowania i najważniejszych zjawisk medialnych;
EK nr 3 - potrafi samodzielnie tworzyć różnorodne teksty dziennikarskie – należące zarówno do rodzaju informacyjnego i publicystycznego;
EK nr 4 - sprawnie posługuje się językiem polskim w mowie i na piśmie oraz dba o poprawność językową przygotowywanych tekstów i wypowiedzi;
EK nr 5 – potrafi zdobyć informacje, zweryfikować ich jakość oraz wykorzystać je zgodnie z ich przeznaczeniem;
Opis ECTS:
- udział w ćwiczeniach (30 godz.)
- przygotowanie do ćwiczeń (15 godz.)
- prezentowanie prac domowych, przygotowanie prezentacji (15 godz.). W sumie 60 godz. (2 punkty ECTS).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
EK nr 1 - ma wiedzę na temat aktualnych wydarzeń w Polsce i na świecie – zawsze jest przygotowany na zajęcia;
realizowany z wykorzystaniem metod podających – wykłady informacyjnego, pogadanki, wyjaśnień – oraz metod problemowych ( wykładu konwersatoryjnego; klasycznej metody problemowej)
na ocenę 2 - nie ma wiedzy na temat aktualnych wydarzeń w Polsce i na świecie;
na ocenę 3 - w stopniu dostatecznym przygotowuje się do zajęć zdobywając wiedzę jedynie o najważniejszych wydarzeniach w Polsce i na świcie;
na ocenę 4 - przygotowuje się do zajęć zdobywając wiedzę o najważniejszych wydarzeniach w Polsce i na świcie; potrafi wskazać ich podłoże;
na ocenę 5 - przygotowuje się do zajęć zdobywając wiedzę o najważniejszych wydarzeniach w Polsce i na świcie; potrafi wskazać ich podłoże; szerszy kontekst oraz ukazać ich konsekwencje.
EK nr 2 ma umiejętność formułowania opinii krytycznych na temat roli mediów, sposobów ich funkcjonowania i najważniejszych zjawisk medialnych;
realizowany metodą praktyczną (ćwiczenia przedmiotowe; metoda projektów);
na ocenę 2 - nie potrafi wyrazić opinii krytycznej o mediach;
na ocenę 3 - w stopniu dostatecznym posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o roli mediów, sposobach ich funkcjonowania i najważniejszych zjawiskach medialnych;
na ocenę 4 - potrafi samodzielnie, prawidłowo (w oparciu o konkretną wiedzę) formułować opinie krytyczne na temat roli mediów, sposobów ich funkcjonowania i najważniejszych zjawisk medialnych;
na ocenę 5 - potrafi samodzielnie, biegle i prawidłowo (w oparciu o konkretną wiedzę) formułować opinie krytyczne na temat roli mediów, sposobów ich funkcjonowania i najważniejszych zjawisk medialnych;
EK nr 3 - potrafi samodzielnie tworzyć różnorodne teksty dziennikarskie – należące zarówno do rodzaju informacyjnego i publicystycznego;
efekt realizowany metodą praktyczną – wykonanie licznych ćwiczeń przedmiotowych;
na ocenę 2 - nie umie tworzyć tekstów dziennikarskich;
na ocenę 3 – tworzy samodzielnie najprostsze teksty dziennikarskie należące do każdego rodzaju;
na ocenę 4 – tworzy poprawne teksy dziennikarskie należące do każdego rodzaju;
na ocenę 5 – biegle tworzy prawidłowo skomponowane i poprawne językowo teksty dziennikarskie informacyjne i publicystyczne.
EK nr 4 - sprawnie posługuje się językiem polskim w mowie i na piśmie oraz dba o poprawność językową przygotowywanych tekstów i wypowiedzi;
realizowany metodą praktyczną (ćwiczenia przedmiotowe) oraz metodą problemową oraz aktywizującą;
na ocenę 2 – nie posługuje się sprawnie językiem polskim w mowie i/lub na piśmie albo nie dba o poprawność językową przygotowywanych tekstów i wypowiedzi;
na ocenę 3 – posługuje się językiem polskim w mowie i na piśmie, ale w jego pracach zdarzają się błędy językowe; w dostatecznym stopniu dba o poprawność językową przygotowywanych tekstów i wypowiedzi;
na ocenę 4 – posługuje się poprawną polszczyzną w mowie i na piśmie, ale w jego pracach zdarzają się drobne błędy językowe; dba o poprawność językową przygotowywanych tekstów i wypowiedzi;
na 5 – biegle posługuje się poprawną polszczyzną w mowie i na piśmie, w jego pracach nie ma błędów językowych; dba o najwyższą jakość i poprawność językową przygotowywanych tekstów i wypowiedzi.
EK nr 5 – potrafi zdobyć informacje, zweryfikować ich jakość oraz wykorzystać je zgodnie z ich przeznaczeniem;
realizowany klasyczną metodą problemową;
na ocenę 2: nie potrafi zdobyć informacji lub poprawnie zweryfikować ich jakości albo nie potrafi wykorzystać informacji zgodnie z ich przeznaczeniem;
na ocenę 3: potrafi zdobyć proste informacje i poprawnie zweryfikować ich jakość; potrafi wykorzystać informacje zgodnie z ich przeznaczeniem;
na ocenę 4: potrafi zdobyć różne informacje i poprawnie zweryfikować ich jakość; potrafi wykorzystać informacje zgodnie z ich przeznaczeniem;
na ocenę 5: potrafi zdobyć różne informacje (korzystając z wiarygodnych źródeł) i poprawnie zweryfikować ich jakość; potrafi wykorzystać informacje wszelkiego rodzaju zgodnie z ich przeznaczeniem;
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje więc liczba uzyskanych punktów z:
- prac pisanych w ciągu semestru na zajęciach,
- poziom aktywności na zajęciach,
- obecności - wymagane jest usprawiedliwienie każdej nieobecności na ćwiczeniach,
- zaliczenie wszelkich prac kontrolnych.
Literatura
Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2007.
Mocek S. (red.), Dziennikarstwo-media-społeczeństwo, Warszawa 2005.
Niczyperowicz A. (red.), Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001.
Kosmanowa B. (red.), Prasa dawna i współczesna, Poznań 2005.
Wolny-Zmorzyński K. (red.) Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2006.
Wolny-Zmorzyński K. (red.), Reportaż, jak go napisać? Poradnik dla słuchaczy studiów dziennikarskich, Warszawa 2004.
prasa codzienna, tygodniki opiniotwórcze
W cyklu 2021/22_Z:
M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2007. Harcup T., Dziennikarstwo, Teoria i praktyk. Łódź 2009. Mocek S. (red.), Dziennikarstwo-media-społeczeństwo, Warszawa 2005. Niczyperowicz A. (red.), Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001. Kosmanowa B. (red.), Prasa dawna i współczesna, Poznań 2005. Wolny-Zmorzyński K. (red.) Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2006. Wolny-Zmorzyński K. (red.), Reportaż, jak go napisać? Poradnik dla słuchaczy studiów dziennikarskich, Warszawa 2004. wirtualnemedia.pl |
W cyklu 2022/23_Z:
M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2007. Harcup T., Dziennikarstwo, Teoria i praktyk. Łódź 2009. Mocek S. (red.), Dziennikarstwo-media-społeczeństwo, Warszawa 2005. Niczyperowicz A. (red.), Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001. Kosmanowa B. (red.), Prasa dawna i współczesna, Poznań 2005. Wolny-Zmorzyński K. (red.) Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2006. Wolny-Zmorzyński K. (red.), Reportaż, jak go napisać? Poradnik dla słuchaczy studiów dziennikarskich, Warszawa 2004. wirtualnemedia.pl |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
do1 gr 1 Podstawowymi wymogami uzyskania zaliczenia są: - obecność na zajęciach (dozwolone maksymalnie 3 nieobecności, każda musi zostać formalnie usprawiedliwiona), - aktywny udział w zajęciach, - oddawanie prac domowych oraz innych prac zaliczeniowych w wyznaczonym terminie, - zaliczenie wszelkich prac kontrolnych, w tym sprawdzianu poziomu kompetencji językowych i komunikacyjnych, - zaliczenie testu końcowego (jednokrotnego wyboru). Podstawą dopuszczenia do testu końcowego są: obecność na zajęciach, zaliczenie wszystkich prac zleconych przez prowadzącą. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: