Gatunki dziennikarskie WT-DKS-P-GD
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze wszystkimi wykorzystywanymi w pracy dziennikarskiej gatunkami i formami wypowiedzi ustnej oraz pisemnej.
Po zaliczeniu przedmiotu student będzie:
- wiedział czym różnią się poszczególne rodzaje wypowiedzi dziennikarskich; na czym polega specyfika i jakie są różnice pomiędzy dziennikarstwem radiowym, telewizyjnym, prasowym i internetowym,
- umiał tworzyć różnorodne formy wypowiedzi dziennikarskiej, a także będzie sprawnie posługiwał się informacyjnymi i publicystycznymi gatunkami dziennikarskimi, odpowiednio selekcjonując pozyskiwane informacje przed ich dalszym upublicznianiem. Nie będzie dla niego problemem także interpretacja tekstów dziennikarskich, z którymi spotka się tak w prasie, jak i w radiu czy telewizji.
Po zaliczeniu przedmiotu student podniesie więc zakres swoich kompetencji i umiejętności z obszaru praktycznego konstruowania komunikatów medialnych.
Szczegółowe zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:
1. Co odróżnia styl dziennikarski od stylu literackiego? Podstawowe wyznaczniki prasowości, pojęcia i problemy dotyczące genologii dziennikarskiej
2. News, infotainment, infografia – proste gatunki informacyjne
3. Zapowiedź, sprawozdanie, relacja, raport, życiorys, czyli pozostałe proste gatunki informacyjne. Geneza, charakterystyka, rozwój
4. Reportaż fabularny – historia, cechy charakterystyczne, przykłady
5. Artykuł prasowy, felieton, komentarz – gatunki publicystyczne. Geneza, cechy charakterystyczne, przykłady
6. Reportaż problemowy - historia, cechy charakterystyczne, przykłady
7. Wywiad, debata, dyskusja, czyli gatunki pogranicza. Historia, cechy charakterystyczne, przykłady. Klasycy gatunku (case study)
8. Język dzisiejszych mediów. Analiza dyskursu medialnego prowadzonego w stacjach telewizyjnych
9. Blog i inne gatunki internetowe. Historia, cechy charakterystyczne, obecne przemiany, klasycy gatunku (?)
10. Facebook, Twitter i Instagram. O roli, jaką odgrywają dziś komunikaty w nowych mediach
11. Fotograficzne gatunki dziennikarskie. Jakie znaczenie w dzisiejszych mediach ma obraz?
12. Stare gatunki i nowe formaty w telewizji
13. Gatunki radiowe. Historia, specyfika i cechy charakterystyczne gatunków typowych dla medium „mówionego”
14. „Gatunki dziennikarskie w praktyce redakcyjnej” – idea pracy dziennikarskiej w ujęciu Wojciecha Furmana i Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego
15. Podsumowanie zajęć i kolokwium końcowe
W cyklu 2021/22_Z:
1. Co odróżnia styl dziennikarski od stylu literackiego? Podstawowe wyznaczniki prasowości, pojęcia i problemy dotyczące genologii dziennikarskiej |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze wszystkimi wykorzystywanymi w pracy dziennikarskiej gatunkami i formami wypowiedzi ustnej oraz pisemnej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty kształcenia:
1. Student zna specyfikę twórczości dziennikarskiej i współczesne gatunki dziennikarskie oraz rozumie pełnione przez nie funkcje. (W.)
2. Student potrafi rozpoznawać poszczególne formy dziennikarskie obecne we współczesnych mediach i oceniać ich zgodność z normami gatunkowymi. (U)
3. Student umie samodzielnie przygotować różnorodne teksty spełniające podstawowe wymagania gatunkowe różnorodnych form dziennikarskich. (U)
4. Student organizuje pracę dziennikarską tak, aby optymalizować działania pod kątem przygotowania określonej publikacji. (U)
5. Student zachowuje krytycyzm w ocenie współczesnych publikacji dziennikarskich. (K)
Nakład pracy studenta:
1. Uczestnictwo w wykładzie - 30 godz.
2. Samodzielna lektura - 15 godz.
3. Samodzielne przygotowanie do kolokwium - 15 godz.
60 godzin = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Metoda weryfikacji efektów kształcenia:
w zakresie weryfikacji zdobytej wiedzy (DL_W08; DL_W10; DL_W14) - kolokwium końcowe
w zakresie weryfikacji zdobytych umiejętności (DL_U06; DL_U19) - realizacja projektu indywidualnego (prezentacja) zleconego w czasie semestru.
Dodatkowe zaliczenie śródsemestralne (DL_W10) - test znajomosci zleconej lektury.
Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione i 1 usprawiedliwiona.
EK nr 1:
- na ocenę 2 - student nie zna specyfiki twórczości dziennikarskiej i współczesnych gatunków dziennikarskich oraz nie rozumie pełnionych przez nie funkcje;
- na ocenę 3 - student potrafi w stopniu podstawowym scharakteryzować specyfikę twórczości dziennikarskiej i wymienić współczesne gatunki dziennikarskie, ale nie potrafi wskazać ich funkcji;
- na ocenę 4 - student opisuje specyfikę twórczości dziennikarskiej i gatunków dziennikarskich oraz ich funkcje, ale nie robi tego płynnie;
- na ocenę 5 - student płynnie i z wykorzystaniem praktycznych przykładów opisuje specyfikę twórczości dziennikarskiej i gatunki dziennikarskie ich funkcje.
EK nr 2:
- na ocenę 2 - student nie rozpoznaje form dziennikarskich obecnych we współczesnych mediach i nie potrafi ocenić ich zgodności z normami gatunkowymi;
- na ocenę 3 - student rozpoznaje formy dziennikarskie obecnew we współczesnych mediach, ale nie potrafi ocenić ich zgodności z normami gatunkowymi;
- na ocenę 4 - student rozpoznaje formy dziennikarskie obecne we współczesnych mediach i ocenia ich zgodność z normami gatunkowymi, ale jego bywają niekompletne; wybiórcze i niewyczerpujące;
- na ocenę 5 - student nie ma żadnych trudności z właściwą klasyfikacją form obecnych we współczesnych mediach; potrafi rzetelnie i w kompletny sposób ocenić ich zgodność z normami gatunkowymi.
EK 3:
- na ocenę 2 - student nie potrafi samodzielnie przygotować żadnych tekstów spełniających podstawowe wymagania gatunkowe różnorodnych form dziennikarskich;
- na ocenę 3 - student potrafi zrealizować tylko najprostsze formy wypowiedzi dziennikarskiej spełniające kryteria publikacji dziennikarskich (news, notatka prasowa, zapowiedź wydarzenia);
- na ocenę 4 - student potrafi przygotować teksty o różnorodnych właściwościach gatunkowych, ale jego prace nie wyróżniają się oryginalnością;
- na ocenę 5 - student potrafi przygotować tekst o dowolnie wskazanych cechach gatunkowych, a jego prace charakteryzuje oryginalność (pod względem ujęcia tematu, użytego języka i kompozycji tekstu).
EK nr 4:
- na ocenę 2 - student nie potrafi zorganizować pracy dziennikarskiej tak, aby optymalizować działania pod kątem określonej publikacji;
- na ocenę 3 - student podejmuje próby zoptymalizowania pracy pod kątem sprawnego przygotowania publikacji, ale realizacja celów przychodzi mu z trudnością: ma problemy z dyscypliną czasową, ograniczeniami co do długości tekstu i jego sprawną kompozycją;
- na ocenę 4 - student potrafi dobrze zorganizować swoją pracę, ale w tzw. sprzyjających warunkach; jego efektywność jest zmienna;
- na ocenę 5 - student doskonale radzi sobie z organizacją pracy, czego efektem są oryginalne teksty spełniające wymagania stawiane różnorodnym publikacjom dziennikarskim.
EK nr 5:
- na ocenę 2 - student nie potrafi poddać analizie publikacji dziennikarskich;
- na ocenę 3 - student potrafi rozróżnić publikacje dziennikarskie, ale nie umie ocenić ich ewentualnych braków, niezgodności z normami gatunkowymi i wskazać możliwości poprawy ich jakości;
- na ocenę 4 - student rozróżnia publikacje dziennikarskie i wskazuje ich ewentualne "mocne i słabe strony", ale nie zawsze potrafi zasugerować pożądane w tekstach zmiany;
- na ocenę 5 - student bezbłędnie rozróżnia i ocenia publikacje dziennikarskie oraz sugeruje rozwiązania mające na celu polepszenie ich jakości.
Metody dydaktyczne:
EK nr 1: wykład informacyjny i konwersatoryjny, studium przypadku, lektura.
EK nr 2: wykład konwersatoryjny, studium przypadku; dyskusja problemowa z wykorzystaniem metod aktywizujących.
EK nr 3: wykład konwersatoryjny, dyskusja problemowa i oceniająca.
EK nr 4: wykład konwersatoryjny, dyskusja problemowa.
EK nr 5: wykład konwersatoryjny, dyskusja problemowa z wykorzystaniem metod aktywizujących, refleksja własna.
Studenci zobowiązani są do formalnego usprawiedliwiania nieobecności, dopuszczalne są 3 nieobecności w ciągu semestru.
Studenci zobowiązani są do wykonywania prac zleconych przez prowadzącą, polegać one będą na poszukiwaniu wskazanych tekstów lub typów tekstów oraz ich lekturze w celu przygotowania się do dyskusji prowadzonej w czasie zajęć - dopuszczalne jest trzykrotne nieprzygotowanie, ale wymagać to będzie formalnego usprawiedliwienia.
Za aktywny udział w zajęciach przewidziany jest system nagradzania plusami, który zaowocuje podniesieniem oceny końcowej maksymalnie o 0,5 - (za zdobycie 3 plusów za aktywność).
Literatura
Literatura:
Bauer Z., Chudziński E., (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000.
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999.
Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2001.
Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Kraków 2007.
Godzic W., Baur Z. (red.), E-gatunki. Dziennikarz w powej przestrzeni komunikowania, Warszawa 2015.
Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
Wojtak M., Gatunki dziennikarskie, Lublin 2005.
Wolny-Zmorzyński K., Fotograficzne gatunki dziennikarskie, Warszawa 2007.
Wolny-Zmorzyński K., Furman W., Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.
Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria. Etyka. Prawo. Praktyka, Toruń 2021.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Studenci zobowiązani są do formalnego usprawiedliwiania nieobecności, dopuszczalne są 3 nieobecności w ciągu semestru. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: