Fenomeny współczesnej kultury medialnej WT-DKS-P-FW
1-2. Od kultury masowej do kultury popularnej
3. Postmodernizm i kultura ponowoczesna
4. Globalizacja i amerykanizacja kultury
5. Kultura konsumpcji (Ritzer, Baudrillard)
6. Supermarket kultury (Bauman, Mattchew, Maffesoli)
7.Internet - fenomeny kultury uczestnictwa
8-9. Szafiarze, lifestylistki, czyli o estetyzacji kultury
10. Pokolenie X, Y, Z i kultura późnej nowoczesności
11. Celebryci i inne przejawy kultury narcyzmu
12. Chude i fit. Ciało w kulturze współczesnej i transhumanizm
13. Kicz i kamp w kulturze zabawy
14. Religia i duchowość w czasach „post”
15. Kultura obrazkowa i kultura upozorowania
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.rozpoznaje i rozumie funkcjonowanie fenomenów kultury medialnej,
2.potrafi przeanalizować i uzasadnić w jaki sposób nowe media kształtują kulturę
3. potrafi rozpoznać i zdefiniować wpływ fenomenów kultury medialnej na mentalność człowieka współczesnego,
4. uzasadnia obecność Internetu jako ważnego wyraziciela zmian kulturowych,
5. zdobywa umiejętność posługiwania się językiem kultury wysokiej, popularnej, medialnej i audiowizualnej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- na ocene 2 (nast..): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować swoje wiedzy na zadane pytania odnośnie treści wykładu; nie rozpoznaje i nie rozumie przyczyn powstawania fenomenów kultury medialnej;
nie potrafi przeanalizować i uzasadnić w jaki sposób nowe media kształtują kulturę i jak wpływają na mentalność człowieka współczesnego, nie zdobył umiejętności posługiwania się językiem kultury współczesnej
- na ocene 3 (dst.): wyraża zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje analizując omawiane zagadnienia przy pomocy wykładowcy;
- na ocene 4 (db.): wyraża zdobytą wiedzę, umiejętności kompetencje poprzez znajomość i samodzielną analizę treści wykładowych,
- na ocene 5 (bdb.): potrafi prezentować, analizować, dyskutować na podstawie zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą efektywnie, kreatywnie i oryginalnie.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
EK nr 1 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących
- dyskusja dydaktyczna
EK nr 2 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących
- dyskusja dydaktyczna
EK nr 3 realizowany metodami podającą i problemową (wykład informacyjny i problemowy), elementy metod aktywizujących
- dyskusja dydaktyczna wykład problemowy i konwersatoryjny, elementy metod aktywizujących - dyskusja dydaktyczna
Literatura
Baudrillard Jean, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.
Humanista w ceberprzestrzeni, red. Wiesław Godzic, Kraków 2001.
Intermedialność w kulturze końca XX wieku, red. Andrzej Gwóźdź, Białystok 1998.
Kluszczyński Ryszard, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów,Kraków 2001.
Liternet.pl, red. Piotr Marecki, Kraków 2003.
Mc Luhan Marshall, Wybór tekstów, Poznań 2001.
Manovich Lev, Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Bober Wojciech Jerzy, Powinność w świecie cyfrowym, Warszawa 2008. Benkler Yochai, Bogactwo sieci, Warszawa 2008.
Tapscott, D. Cyfrowa dorosłość: jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Warszawa, WAiP, 2010.
Tapscott, D. Wikinomia: o globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Warszawa, WAiP, 2008.
Kultura medialnie zapośredniczona: badania nad mediami w optyce kulturoznawczej, red. W. Chyła, Poznań 2010. Media, Kultura, Społeczeństwo, red. J. Dunin, Łódź 2006.
Leach E., Kultura i komunikowanie: logika powiązań symbolicznych: wprowadzenie do analizy strukturalnej w antropologii społecznej, tłum. M. Buchowski, Warszawa
2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: